سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آن که با حق بستیزد خون خود بریزد . [نهج البلاغه]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

آموزش و راهنمای نصب شیرآلات قهرمان کاری ساده است، تنها باید برخی از مراحل را به درستی یاد گرفته و تاحدودی هم دست به آچار باشید. برای خودم بارها پیش آمده که نیاز به تعویض شیرآلات قدیمی داشتم و یا اصلاً علاقه‌مند به نصب شیرهای ظرفشویی، روشویی و حمام بودم. خُب، کم کم شروع به یادگیری کردم، می‌پرسید از کجا؟ باید بگم که اولین بار در گوگل عنوان «آموزش و راهنمای نصب شیرآلات قهرمان» رو سرچ کردم و در کنار تجربه عملی، نحوه نصب آنها را نیز فرا گرفتم.

طریقه نصب شیر ظرفشویی شلنگدار به چه صورت است؟

شیر ظرفشویی شاوری

 

شیر شاوری چیست؟

شیر شاوری یا شلنگدار، نسل نسبتاً جدیدی از شیرآلات است که به واسطه مکانیزم خود، دامنه حرکتی زیادی دارد. بخش آبریز (خروجی آب) در شیر شاوری متحرک است و به واسطه یک شلنگ بلند، از جای خود خارج می شود. این شلنگ شاوری پس از پایان کار به واسطه کششی که وزنه شاوری به آن وارد می کند، به جای خود باز می گردد. وزنه شاوری در انتهای دیگر شلنگ شاوری که معمولاً از زیر سینک قابل رویت است، بسته می شود و با وارد کردن وزن خود و کشیدن شلنگ، به سهولت بازگشت شلنگ شاوری به وضعیت اولیه کمک می کند.
طول شلنگ شاوری حدود 90 سانتیمتر است و با قابلیت چرخش 360 درجه به خوبی تمام نقاط سینک را پوشش می دهد. قیمت شیر ظرفشویی شاوری (شیر ظرفشویی شلنگدار)، از قیمت شیر ظرفشویی های معمولی بالاتر است، اما ارزش بالایی برای کاربران ایجاد می کند.

برای خرید شیر ظرفشویی قهرمان کلیک کنید.

مراحل نصب شیر ظرفشویی شلنگدار:

1 ) اولین کار برای تعویض شیر ظرفشویی آماده کردن وسایل مورد نیاز است؛

    شیر ظرفشویی جدید
    آچار فرانسه
    پیچ گوشتی
    دستمال تمیز

2 )  خارج کردن وسایل زیر سینک ظرفشویی و پس از آن بستن شیر آب گرم و سرد، بعد از بستن شیر آب گرم و سرد، شیر آب ظرفشویی را باز کنید ممکن است آب درون لوله ها مانده باشد که می توانید آن را هم خشک و تمیز کنید.

3 ) اگر شیر آب قبلی دارای یک محافظ مهره است باید باز شوند، به این صورت که به زیر شیر خم شده و دو مهره ای که زیر پایه های شیر قرار دارد را باز کنید.

از جایی که شیرهای اصلی آب را بسته اید و از نبودن آب درون لوله ها مطمئن شده اید می توانید شیلنگ ها را بدون نگرانی از اتصالات باز کنید. پس آنها را جدا کنید( مطابق تصویر فلش های قرمز) و شلنگ خروجی آب(فلش آبی رنگ) را از سر پیچ باز کنید.

نکته:

“بعضی از شیرها هستند که ممکن است شیلنگ های اضافی داشته باشند که شیر را به منبع آب متصل می کند و یا شیلنگ هایی داشته باشند که به اندازه ای بلند باشند که بتوانند به هم متصل شوند، در هر صورت همه ی این شیلنگ ها را باز کنید.”

برای باز کردن مهره از پیچ اتصال دهنده از آچار فرانسه استفاده کنید. از پیچ گوشتی هم برای باز کردن وزنه از شیلنگ ظرفشویی استفاده کنید.

در این مرحله همه چیز باز شده است. دو مهره ی اتصال، شیلنگ های آب و پایه ی شیر آب و همچنین وزنه از شیلنگ. با توجه به قطع شدن  و جدا کردن همه موارد بالا، وقت آن است که شیر قدیمی” شیر ظرفشویی، تمام لوله ها، مجراها و هر چیز متصل دیگر به آن را از سوراخ سینک خارج کنید”

)  وقت تمیز کاری است بدین صورت که اطراف تمام سوراخ های روی سینک را که شیر آب درون آنها قرار می گیرد را تمیز کنید. ( اگر می خواهید برای تمیزی بیشتر از مواد اسیدی استفاده کنید مراقب باشید تا سطح سینک از بین نرود).

5 )  پایه ی جدید ظرفشویی و روکش آن را بردارید و به هم وصل کنید، اگر به هم قفل نمی شوند سعی کنید تا چفت شوند. پایه و روکش را با توجه به سوراخ ها روی سینک قرار دهید. شیر جدید را برداشته و با دقت شیلنگ و اتصالات را از سوراخ عبور دهید و شیر را به سمت پایین فشار دهید. تویی شیر را بر روی پایه قرار دهید( دقت کنید زبانه های روی پایه باید با پایین تویی شیر آب چفت شوند) از یک نفر کمک بگیرید تا شیر را در بالا برایتان نگه دارد.

زمانی که در محل و زیر سینک قرار گرفتید، با استفاده از دست مهره ی برنجی را روی واشر پایه ی شیر جدید نصب کنید و ببندید. باید از پیچ گوشتی برای کامل بستن استفاده کنید.

در این مرحله پایه ی نگهدارنده ی شیر را ببندید، ممکن است این مرحله در شیرهای مختلف متفاوت باشد. ولی نکته ی مهم محکم کردن دو پایه شیر می باشد، حال با استفاده از پیچ و مهره ی آهنی، یا مهره های محافظ پلاستیکی و یا امثال آنها.

6 )  تقریبا 90 درصد کار انجام شده است الان وقت نصب وزنه ی شیلنگ است. مطمئن شوید که گیره ی نگهدارنده ی شیلنگ که معمولا به صورت گیره ی پلاستیکی می باشد، در طرف خروجی شیر ظرفشویی متصل باشد. بعد از اطمینان، زیر سینک وزنه را به دور شیلنگ شیر آب وصل کنید.

انتهای شیلنگ شیر را به محل خروجی شیر( درست زیر پایه ی شیر) با سایر اتصالات همراه با شیر جدید وصل کنید. و به آرامی شیلنگ را بکشید تا مطمئن شوید آن را محکم وصل کرده اید.

7 ) وقت آن است که شیلنگ های آب گرم و سرد را به منابع آنها متصل کنید. شیلنگ های آب سرد و گرم را که از اتصالات شیر بیرون می آیند را می توانید پیدا کنید. باید به منابع آب گرم و سرد زیر سینک متصل شوند.

شیلنگ ها را به منابع مناسب وصل کنید. گرم را به گرم و سرد را به سرد. می توانید از آچار فرانسه برای اتصال استفاده کنید تا کار سریعتر انجام شود ولی مواظب باشید بیش از حد فشار ندهید.

در مرحله ی آخر شیر ظرفشویی را باز کنید تا مطمئن شوید کار می کند و زیر سینک را هم برای نشت احتمالی چک کنید.

برای چند دقیقه شیر را باز نگه دارید تا هرگونه کثیفی موجود از بین برود. بعد از مطمئن شدن در پایان کار سر شیر را به شیر ظرفشویی وصل کنید، نحوه ی اتصال در شیرهای مختلف متفاوت است.

بعد از آن گیره ی نگهدارنده ی شیلنگ را جدا کنید. و سر شیر را در محل خودش قرار دهید. و دوباره امتحانش کنید. زیر سینک را هم بررسی کنید تا خشک باشد.

 

مزایای شیرآلات شاوری


با استفاده از شیر شاوری شما کنترل بهتری بر روی عملیات شستشوی ظروف و سینک خواهید داشت. این خصوصیت به ویژه برای منازلی که به دلیل داشتن سینک های کوچک با محدودیت فضا و دسترسی مواجه هستند مثمرثمر خواهد بود. با استفاده از شیر سینک شاوری، شما به راحتی می توانید ظروف بزرگ و قابلمه ها را آبکشی کنید.

از دیگر مزایای شیر ظرفشویی شاوری می‌توان به چرخش 360، اشغال کردن کمتر فضا و اسپری کردن آب اشاره کرد.

از آنجایی که مدل های شاوری علمک بلندتری نسبت به شیرآلات معمولی دارند به راحتی می توان کتری و قابلمه های بزرگ را بر روی کابینت نزدیک سینک قرار داده و برای پر کردن، شلنگ را به سمت آنها هدایت کرد. این کار در مواردی که نمی خواهید سطح زیرین قابلمه و یا کتری خیس شود اهمیت پیدا می کند.

راحتی کار با شیرآلات شاوری را در هنگام شستشوی میوه و سبزیجات کاملاً احساس‌ خواهید کرد. همچنین کسانی که به دلیل مشکلات کمردرد قادر به بلند کردن اجسام سنگین نیستند، می توانند به جای جابجا کردن ظروف و پر کردن آنها در زیر سینک، شلنگ شاوری را به سمت سطل و یا ظروف هدایت کنند.

از طرفی شستن دست نوزادان و خردسالان نیز در زیر یک شیر شاوری ساده تر از شیر سینک معمولی است.

همه این مزایا به دلیل چرخش 360 درجه و دارا بودن آبریز متحرک است.

 

معایب شیر شاوری چیست؟

شیر آشپزخانه شلنگدار برای شستشوی قابلمه ها، ظروف بزرگ و اطراف سینک بسیار مناسب است. تنها مواردی که که ممکن است کمی دردسر ساز باشند، از دست دادن قابلیت حرکت روان و فرسوده شدن شلنگ شاوری است که در صورت بروز مشکل با کمک گرفتن از متخصصین، این موارد نیز قابل حل است. در این بخش، نقاط ضعف و معایب شیر شاوری بررسی شده است.

منبع:

ماوی هام

https://raufshop.com/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%B8%D8%B1%D9%81%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D9%84%D9%86%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1/

https://www.kavianhamafza.com/blog/what-is-pull-out-faucet/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 9:51 عصر | نظرات دیگران()

دندان های قدامی یا پیشین یا اینسایزور فک بالا بیشترین نقش را در یک طرح لبخند زیبا ایفا می کند و به همین دلیل بازسازی دندان های از دست رفته جلو اهمیت بسزایی برای درمانگر وجود دارد و این دندان های سفید و منظم و ردیف بر چهره بیماران اثر زیادی گذاشته و شادابی و زیبایی را به بیمار هدیه میدهد.

ایمپلنت دندان جلو

در این مقاله قصد داریم ایمپلنت دندان جلو را مورد بررسی قرار دهیم; دلایل مختلفی میتواند باعث از دست رفتن دندان های جلو شود از جمله آسیب و ضربه به آن ها و نیز پوسیدگی زیاد که قابل ترمیم و روکش نباشد که علاوه بر تاثیرات مخربی که بر زیبایی بیمار می گذارد، در صحبت کردن و خوردن و آشامیدن بیمار هم اثر بد می گذارد که در این موارد متخصصان دندانپزشکی ، ایمپلنت را به بیمار توصیه می کنند.

چرا به ایمپلنت دندان های جلو نیاز دارید؟

همانطور که گفته شد دندان های جلو به دلیل نقش بالایی که در زیبایی صورت ما ایفا میکنند، در معرض اسیب پذیری بالاتری نیز هستند و ممکن است به دلیل حوادث گوناگون و یا عونت و پوسیدگی از داشتن آنها محروم شویم.

در گذشته  و قبل از ورود ایمپلنت ، بیماران مجبور بودند از دندان مصنوعی برای جایگزین دندان های از دست رفته استفاده کنند که خود این دندان مصنوعی علاوه بر فقدان استحکام کافی باعث تخریب استخوان و به هم خوردن فرم صورت و مشکلات تکلمی میشد و گاها به مرور زمان لق میشد که خود آن در کاهش اعتماد به نفس بیماران اثر زیادی داشت.

اما با ظهور ایمپلنت دندانی که شباهت بسیار زیادی هم از لحاظ ظاهر و هم کاربرد نسبت به دندان های طبیعی دارد، تقریبا بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته شده و شما با داشتن شرایط که در ادامه این مقاله به شما گفته میشود، میتوانید دندان های طبیعی خود را بازیابید.

 

ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می کشد؟


در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر بیمار بخواهد کل دندان های خود را ایمپلنت کند 5تا 8ماه زمان میبرد در این نوع ایمپلنت طول درمان کمی طولانی می شود، اما اگر فرد بخواهد تعداد کمی از دندان های خود را ایمپلنت کند روند درمان سریعتر می باشد. و اگر فرد بیمار دچار عفونت لثه و … غیره می باشد ابتدا بهتر است که عفونت را رفع کند سپس برای ایمپلنت اقدام کند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که تراکم استخوان ها بی تاثیر نیست اگر خوش شانس باشید که طول درمان شما کمتر است اما اگر تراکم کافی را نداشته باشید 7تا 8 ماه پروسه ایمپلنت طول می کشد.

 

چرا ایمپلنت بهتر از بریج است؟

به گفته دندانپزشکان ،  روش ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است. احتمالاً شما می توانید گزینه ای از پل های دندانپزشکی داشته باشید ، اما ایمپلنت ها راه حل طولانی مدت را تضمین می کنند. در مقایسه با سایر روشهای دندانپزشکی ، ایمپلنت دندان مزایای مختلفی دارد.
    ایمپلنت طبیعی به نظر می رسد
    ایمپلنت به اندازه دندانهای طبیعی عملکرد خوبی دارد
    عوارض ایمپلنت دندان از سایر گزینه های دندانپزشکی کمتر می باشد.
    ایمپلنت بسیار راحت است
    برخلاف پل ها ، ایمپلنت ها می توانند چندین دندان را جایگزین کنند

 

مراحل انجام ایمپلنت دندان‌های جلو

ابتدا طی یک جلسه مراجعه به متخصص ایمپلنت، معاینه‌های اولیه و عکس‌برداری‌های لازم صورت می پذیرد تا متخصص مربوطه از سلامت عمومی بیمار اطمینان حاصل کند و باتوجه به وضعیت ناحیه ای که قرار است ایمپلنت شود، روند درمان را برنامه‌ریزی می‌کند.
به طور کلی ایمپلنت طی 3 جلسه می تواند انجام شود:

    طی یک جلسه پایه‌فلزی از جنس تیتانیوم در استخوان فک طی یک جراحی کاشته می‌شود.
    بعد از گذشت تقریبا 3 ماه که مطمئن شدیم پایه‌ ایمپلنت به حدکافی به استخوان فک جوش خورده، اباتمنت (abutment) که به نوعی واسط میان پایه‌ی ایمپلنت و تاج دندان است و از جنس طلا، تیتانیوم یا سرامیک تهییه می‌شود را با پیچ به پایه ایمپلنت متصل می‌کنند.
    و اما درمرحله آخر روکش دندان که همان تاج یا سطح دندان نیز نامیده می‌شود، نصب می‌شود. روکش دندان‌های جلویی عموما ازجنس سرامیک تهیه می‌شود به این دلیل که هم استحکام لازم را دارا هستند و هم اینکه روکش های سرامیکی نسبت به روکش‌های فلزی و PFM ( روکش‌ فلزسرامیک)، پتانسیل بیشتری در تطبیق رنگ با سایر دندان‌ها دارند.

 

آیا جراحی ایمپلنت دندان جلو دردناک است؟

با وجودی که کلمه جراحی بار منفی را در ذهن شنونده و بیننده ایجاد میکند واقعیت این است که در ابتدای امر فرد بی حسی موضعی دریافت میکند. سپس یک برش در بخش لثه و استخوان فک برای قرار گیری بخش تیتانیومی ایمپلنت ایجاد میشود. سپس با تهیه اسکن سه بعدی محل دقیق جایگیری این بخش در فک تعیین میشود. سپس بخش تیتانیومی قرار داده میشود و سطح آن برای چند ماه پوشیده میشود تا کاملا بهبود پیدا کند و برای انجام مرحله بعد آماده شود. پس با توجه به این موارد باید دقت کنید که ماده بی حس کننده اعصاب اطراف ناحیه ایمپلنت شده را بی حس میکند و در طول کاشت ایمپلنت دردی را حس نمی کنید.

 

 چه افرادی می‌‌توانند متقاضی کاشت ایمپلنت دندان جلو باشند؟

 کاشت ایمپلنت دندان جلو در اکثر بیماران امکان پذیر است به شرط آنکه رشد دندان استخوان فک به پایان رسیده باشد. کودکانی که دندان‌های ردیف جلوی خود را به علت ضربه یا عدم رشد مادر زادی از دست داده اند باید تا سن 18 سالگی و پس از آن صبر کنند سپس برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام نمایند. دندان پزشک به طور دقیق باید به بررسی دندان و فک بیمار بپردازد و از فرآیند تکمیل رشد آنها قبل از کاشت ایمپلنت دندانی اطمینان حاصل نماید. در همین حین دندان پزشک تا زمان آماده شدن ایمپلنت دائمی از پروتز مصنوعی استفاده می‌کند. افراد بزرگسالی که فقط قصد کاشت یک عدد ایمپلنت دندانی را دارند باید از لحاظ سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند و به هیچ عنوان علائم و نشانه‌های بیماری فعال التهاب لثه و سایر مشکلات مربوط به دندان را نداشته باشند.

هزینه ایمپلنت دنان جو

 

کاشت دندان جلو با لیزر

یکی دیگر از روش هایی که برای کاشت مورد استفاده قرار می گیرد لیزر است. در این روش لثه و استخوان با آسیب بسیار کمتری مواجه شده و ایمپلنت نیز در کوتاه ترین زمان جوش خواهد خورد. زمانی که از لیزر استفاده شود محلی که قرار است ایمپلنت در آن قرار داده شود با کمترین آسیب وارد شده به لثه و استخوان آماده شده و دندان جدید در محل مناسب خود قرار خواهد گرفت.
فواید

    کاشت دندان با لیزر تحت عنوان جراحی آتروماتیک شناخته می شود که در این روش آسیبی به لثه و پیوند استخوان فک با دندان وارد نشده و جراحی ایمپلنت به سادگی انجام خواهد شد. در این روش درمانی تنها بافت های مورد نیاز برداشته و جدا خواهند شد و دیگر بافت های سالم بدون آسیب باقی خواهند ماند. یکی از فواید درمان با لیزر این است که برای برداشتن بافت های نرم و سخت کمترین آسیب وارد می شود و پس از عمل نیز فرد احساس بدی نخواهد داشت.
    از سوی دیگر این روش درمان از دقت بسیار بالاتری برخوردار بوده و برخلاف استفاده از تیغ شاهد خونریزی نخواهیم بود.
    یکی دیگر از فواید این نوع درمان این است که زخم محل موردنظر در کمترین زمان بهبود پیدا خواهد کرد.
    در این درمان بافت نرم و سخت به التهاب کمتری دچار خواهند شد و یا هیچ گونه التهابی درخصوص آن ها ایجاد نمی شود زیرا در این روش درمان موجب می شود تا آنزیم های بازدارنده التهابی بیشتری ترشح شود
    همچنین در این نوع درمان امکان آن وجود دارد که بافت آلوده و ملتهب کنار ایمپلنت را نیز برداشت. درواقع این مورد به عنوان یکی از مهم ترین مزایای استفاده از لیزر برای درمان شناخته می شود.انرژی ای که از لیزر متساعد می شود دارای خواص ضد میکروبی بوده که موجب می شود کلیه باکتری های اطراف دندان کاشته شده از بین بروند.
    زمانی که بافت های ملتهب و آلوده مجاور ایمپلنت از بین بروند می توان با استفاده از لیزر بافت های سخت و نرم را تحریک کرد تا عملکرد بهتری در جوش دادن استخوان داشته باشند.
    از دیگر فواید این نوع کاشت می توان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد که عفونت موجود را از بین برده و التیام بافت لثه و استخوان را تحریک می کند.

 

مزایای ایمپلنت دندان جلو

• دایمی بودن
مهم ترین مزیت ایمپلنت دندان جلو ، دایمی بودن آن میباشد. به صورتی که دندانپزشک آن را در دهان فیکس می‌کند و پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می‌خورد و عضوی از بدن میشود و بیمار می‌تواند با دندان‌های ایمپلنت همچون دندان دایمی رفتار کند.

• مقاومت بالا
ایمپلنت دندان جلو دارای مقاومت بالایی میباشد و به راحتی آسیب نمیبیند و شکسته نمیشود. همچنین اگر بیمار تمامی توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم را در مورد دندان‌های کاشته شده به کار ببرد، مشکل خاصی متوجه دندان‌های کاشته شده او نمی‌شود.

• زیبایی
از دیگر مزایای کاشت دندان جلو باید به زیبایی آن اشاره نمود. به طوری که ایمپلنت شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد و از این نظر مانند دندان‌های مصنوعی به نظر نمی‌رسند.

• قابل ترمیم بودن
اگر آسیبی به تاج ایمپلنت دندان جلو وارد شود ، دندانپزشک می‌تواند آن را جدا و ترمیم کند و یا یک تاج دیگر را روی پایه قرار دهد .
اگر چه کاشت دندان جلو مزایای زیادی دارد، اما عاری از عیب و نقص نیست و کسانی که به این شیوه درمانی علاقه زیادی دارند، باید به معایب آن هم دقت کنند . از مهم ترین معایب این روش می‌توان به هزینه بالا ، طولانی بودن فرآیند درمان و درد پس از کاشت دندان اشاره کرد.

کاهش درد در کاشت ایمپلنت دندان جلو به کمک تکنیک پانچ

روش جدیدی با نام پانچ تکنیک ( punch Technique ) و یا تکنیک بدون شکاف ( Flapless Technique ) وجود دارد که هیچ گونه بخیه و شکافتن و به طبع آن خونریزی وجود ندارد که همین روش بدون جراحی باعث رضایتمندی بالایی برای بیمار میشود چرا که استرس ناشی از استفاده از تیغ جراحی و یا ترس از بخیه یا خونریزی که خود باعث بروز درد و تورم میشود برای بیمار بسیار کاهش می یابد و مهمتر از همه کاهش زمان کاشت ایمپلنت میباشد و پروسه درمان کاهش می یابد که البته نکته قابل توجه این است که باید ضخامت استخوان دارای میزان مناسبی برای این متد بدون جراحی ایمپلنت باشد و البته نیاز به مهارت جراح و متخصص درمانگر می باشد و خوشبختانه در مرکز تخصصی ما امکان ارائه این خدمات کاشت ایمپلنت بدون جراحی وجود دارد و همچنین به علت بهره گیری از لیزر کم توان در مرکز ما باعث به حداقل رسیدن طول درمان ایمپلنت و دسترسی زودتر به روکش برای بیماران عزیز میسر میشود.

منبع:

https://cosmeticandimplantdentists.com/dental-implants-resources/can-you-get-a-front-tooth-implant/

https://drshahram.com/front-tooth-implant/

https://rockvilledentalarts.com/can-a-dental-implant-be-placed-at-the-same-time-as-the-tooth-removal/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 9:6 عصر | نظرات دیگران()

اگر قصد خرید بهترین غذای خشک گربه را دارید و نیازمند یک راهنمای خرید هستید این مقاله میتواند نیاز شمارا برطرف کند. امروزه با توجه به تنوع بسیار زیاد تولید کننده ها و برند های غذای خشک گربه انتخاب یک غذای سالم برای گربه ها کمی دشوار میباشد. از این رو تیم مشاور کالا قصد دارد تمام نکاتی که هنگام خرید غذای خشک گربه باید رعایت کنید را در قالب این مقاله برای شما عزیزان به اشتراک بگزارد.

غذای خشک گربه

انواع مختلف غذای خشک گربه:

طیف کاملی از غذاهای مختلف گربه و بچه گربه در بازار وجود دارد. مشکل این است که با وجود بودجه تبلیغاتی عظیم برخی از مارک‌ها، آنها کیفیت مطلوبی ندارند. دو دسته گسترده وجود دارد: غذاهای استاندارد و غذاهای پریمیوم.

برای خرید غذای خشک گربه کلیک کنید.

غذاهای خشک گربه (استاندارد)


غذاهای استاندارد از جمله غذاهای موجود در پت‌شاپ‌ها هستند، که می‌توانند شامل برندهای ناشناس و یا مارک‌های معروفی مانند   Pedigree یا Purina One باشند.

این غذاها معمولا از بخش‌هایی از گوشت حیوانات که توسط انسان قابل مصرف نیستند تهیه شده و علاوه بر آن شامل میزان زیادی غلات، کربوهیدرات و چربی هستند. آنها معمولاً حاوی فرآورده‌های جانبی گیاهان (مانند سلولز، پالپ) هستند.

مراقب باشید: این غذاها می‌توانند منجر به  افزایش وزن و عفونت ادراری در گربه‌ها شوند!

 

غذای خشک گربه (پریمیوم)

این دسته دوم غذای گربه‌ها به طور کلی با شیوه‌های دامپزشکی، در فروشگاه‌های حیوانات اهلی و فروشگاه‌های آنلاین تخصصی به فروش می‌رسد. آنها حاوی درصد بالایی از گوشت و مقادیر محدود  فسفر و کربوهیدرات هستند. این غذاها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازهای غذایی گربه شما را بهتر برآورده سازند.

این نوع غذای گربه حاوی درصد بالایی از پروتئین حیوانی (حدود 70?) هستند تا جایگزین طبیعی برای برآورده سازی نیاز گربه‌ها به پروتئین در طبیعت باشند.

این غذاها حاوی مواد با کیفیت بالا یا حتی با کیفیت عالی هستند که حتی برای مصرف انسان نیز مناسب هستند. به طور خلاصه، قیمت غذای گربه بر سلامتی کلی گربه شما تأثیر می‌گذارد.
مواد اولیه غذای خشک گربه:

تولیدکنندگان غذاهای کم مصرف گربه، تمایل دارند که درصد بسیار بالایی از غلات (یعنی یک یا چند نوع محصول ذرت، جو دوسر و غیره) و همچنین فرآورده‌های جانبی و گیاهی و جانوری را به محصول خود بیفزایند.

 

راهنمای خرید غذای خشک گربه بالغ


برای خرید غذای خشک گربه بالغ، باید نکات مختلفی توجه کرد که در ادامه بصورت تیتر وار به این عوامل اشاره میکنیم.

  • نژاد: گربه ها نیز همچون دیگر حیوانات از تنوع نژادی بسیاری خصوصا در عصر فعلی ما برخوردار هستند و به طبع با توجه به نژاد خود از یکسری عادت های غذایی خاصی نیز تبعیت می کنند.
  • سن: این حیوانات در سنین مختلف خود نیاز به تامین یک سری از مواد غذایی جهت افزایش سوخت و ساز و همچنین رشد بهتر جسمانی خود دارند و به همین خاطر بایستی برای تهیه کردن یک غذای تر و یا خشک گبه حتما به سن آن نیز توجه لازم را داشت.
  • جثه و فعالیت حیوان: میزان وزن با توجه به نسبت متعادل نژاد گربه و همینطور میزان فعالیت آنها از دیگر فاکتور های مهم انتخاب غذای او میباشد.
  • حساسیت و شرایط خاص: گربه ها ممکن است در شرایط خاصی نظیر دوره عقیم سازی یا حساسیت گوارشی به برخی از مواد غذایی باشند که اگر پت شما دارای چنین شرایطی است، باید در خرید غذای خشک به آن توجه کنید.
  • بسته محتوایی: و در انتها با توجه به نکات ذکر شده در بالا، و با توجه به اطلاعات درج شده روی بسته غذای خشک که نشان دهنده مواد تشکیل دهنده، ارزش غذایی و اختصاصی نژاد و شرایط خاص، محصول مورد نظر خود را خریداری میکنیم.

غذای گربه خشک در مقابل مواد غذایی کنسرو گربه مرطوب و گربه

همچنین باید بین غذای گربه مرطوب و خشک گزینش کنید. هر دو جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

غذای گربه خشک

نقاط مثبت

    ارزانتر
    نگهداری بیشتر

نقاط منفی

    رطوبت کمتری دارد
    پروتئین کمتری دارد
    کربوهیدرات بیشتر

غذای گربه مرطوب

نقاط مثبت

    محتوای رطوبت
    پروتئین بیشتر
    کربوهیدرات کمتری

نقاط منفی

    گرانتر است

مواد تشکیل دهنده غذای خشک گربه

بسیار توجه کنید غذاهای خشک گربه باید دارای مواردی که در این بخش به آن ها اشاره میکنیم باشند تا بتوانند زندگی سالم و با نشاطی را برای گربه تان فراهم کنند.

پروتئین

وجود پروتئین برای موارد زیر مورد نیاز است:

    رشد موها
    ساخت سلول های جدید پوست
    رشد ناخن ها
    ایجاد عضلات قوی
    کمک به حفظ تاندون ها
    حفظ سلامت رباط ها و غضروف ها

منابعی که نشان دهنده وجود پروتئین با کیفیت در غذاهای خشک گربه هستند:

    انواع گوشت: مانند مرغ، ماهی، گوساله، بوقلمون، اردک و…
    برخی از مواد گیاهی: مانند گلوتن ذرت و کنجاله سویا و…

میزان غذای خشک روزانه گربه

کربوهیدرات

کربوهیدرات ها ماده غذایی نیستند که نیاز اصلی گربه باشند. گربه ها برای زندگی بیش از هر چیز به پروتئین و چربی احتیاج دارند. اما غذاهای تجاری گربه به خصوص غذای خشک به کربوهیدرات ها برای تأمین انرژی گربه و کمک به حفظ بافت کروکت ها هنگام اکستروژن نیازمند هستند.

 

چقدر باید گربه‌ام را تغذیه کنم؟

مقدار خوراکی گربه شما به عوامل مختلفی از جمله سن و یا امکان خروج او از منزل بستگی دارد. بیشتر تولیدکنندگان غذای گربه، مقدار توصیه شده مصرف روزانه را روی بسته بندی چاپ می‌کنند.

البته، اگر گربه شما اضافه وزن دارد، مجبور خواهید شد در بنامه غذایی او تغییراتی ایجاد کنید. این مورد باید روی بسته‌بندی به همراه سایر فاکتورهایی (گربه‌های عقیم شده، گربه های جوان و غیره) که ممکن است میزان تغذیه را تحت تأثیر قرار دهد نیز ذکر شود.

 

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در تغذیه گربه

سازوکار جذب ویتامین در گربه ها متفاوت است، به این صورت که برخی از ویتامین ها را باید از طریق تغذیه دریافت کنند و برخی دیگر را بدن گربه قادر به ساخت آن می باشد. جذب ویتامین های محلول در چربی همانطور که پیشتر گفته شد با وجود چربی در تغذیه گربه بهبود می یابد. گربه ها قادر به تبدیل بتاکاروتن موجود در سبزی ها به ویتامین A نیستند به همین دلیل به ویتامین A از پیش ساخته شده که در بافت های حیوانی وجود دارد احتیاج خواهند داشت. تغذیه گربه باید سرشار از تیامین  نیاسین باشد اما به ویتامین C احتیاجی ندارند چون قادر به ساخت آن هستند. نکته دیگر اینکه گربه ها نمی توانند پیش ساز ویتامین D در برابر نور آفتاب به ویتامین D فعال تبدیل کنند و باید در جیره غذایی خود آن را دریافت کنند.

 

چه عناصر غذایی در غذاهای گربه بد است؟

درست همانطور که مواردی وجود دارد که حتما باید به گربه خود بدهید ، لیستی از مواد تشکیل دهنده آن وجود دارد که گربه شما نباید آن را بخورد. برخی از ترکیبات مناسب برای گربه ها نیستند و در صورت مصرف ، می توانند به آنها آسیب برساند.

بیشتر این ترکیبات بد تحت عنوان مواد تشکیل دهنده کم کیفیت قرار می گیرند. اگر این مواد از مکانی ارزان تهیه شده باشند یا مبهم یا بدون نسخه باشند ، ممکن است ناسالم باشند و مشکلات سلامتی را در گربه شما از جمله دیابت ، بیماری کلیوی ، سرطان و چاقی بدتر می کنند. همچنین لیستی از مواد تشکیل دهنده ای وجود دارد که قطعاً باید از آنها دور شوید – کیفیت پایین یا خیر. مواد لازم مانند رنگ های مصنوعی یا طعم دهنده ها ، مواد نگهدارنده مصنوعی یا مصنوعی ، ذرت ، گندم ، سویا ، شکر ، هر محصول جانبی ، چربی ریز شده ، کاراگینان ، ویتامین 3K ، نیترات سدیم و نیترات سدیم.

مزایای غذای خشک گربه بالغ:

  1. تامین کننده گستره وسیعی از مواد مودر نیاز گربه.
  2. قابل حمل و استفاده در مسافرت.
  3. تمیزی و جلوگیری از تار تار شدن دندان
  4. ارزان تر
  5. قابلیت استفاده مجدد در وعده دیگر در صورت نخوردن کامل
  6. بوی کمتر و کثیفی کمتر
  7. طول عمر بیشتر غذا
  8. اندازه گیری راحت تر برای هر وعده غذایی
  9. وجود دانه های(شکل و اندازه دانه های خوراک) برای نژاد و سایز های مختلف گربه
  10. و…
منبع:
انیمال کده

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 8:52 عصر | نظرات دیگران()

پیش از اینکه به سراغ مبحث تعویض روغن برویم، بهتر است با چندین نکته در این رابطه آشنا گردیم؛ تعویض روغن موتور برای تمامی مدل ­های خودرو یکسان نیست و بسته به نوع خودرو، شکل و مراحل تعویض روغن موتور ممکن است متفاوت باشد. برای مراقبت بهتر از موتور خودرو و حفظ کارایی آن بهتر است که تعویض روغن موتور را جدی بگیرید و این کار را به دقت انجام دهید. روغن موتور سالم و با کیفیت به نگهداری هر چه بهتر خودرو و قطعات موتور آن کمک خواهد کرد تا از قطعات آن محافظت شود. تعویض به موقع روغن موتور باعث طولانی­ تر شدن عمر موتور خودرو خواهد شد و بهتر است که به زمان تعویض روغن موتور خودرو دقت بیشتری داشته باشید.

تعویض روغن موتور

روغن موتور چیست؟

برای آنکه بدانید؛ چگونه باید نوع صحیح روغن موتور را برای خودرویتان انتخاب کنید؟ نیاز به شیمیدان بودن نیست؛ کافی است با مطالعه آموزش تعویض روغن ماشین خدمت از ما با انواع مختلف روغن موتور آشنا شوید؛ موتور به عنوان قلب تپنده خودرو شما نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؛ که یکی از این مراقبت ها مربوط به تعویض روغن ماشین است؛ که مانند خون در بدن انسان در بین قطعات موتور جریان دارد؛ و باعث روان سازی قطعات متحرک، مانع فرسایش، کاهش حرارت و زدودن ذرات و گردوغبار می شود.

برای خرید روغن موتور ادینول کلیک کنید.

آماده کردن وغن موتور بر اساس نوع و اندازه(لیتر) مورد نیاز

  • قبل از خرید روغن و فیلتر روغن حتما باید کتابچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده باشید.
  • برای انتخاب روغن موتور مناسب خودرو مطالعه کتاب راهنما می تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.
  • حجم موتور نیز ارتباط مستقیمی با حجم روغن موتور مورد نیاز دارد.
  • در کتابچه راهنمای خودرو میزان روغن مورد نیاز موتور درج شده است.

نحوه تعویض روغن

استفاده از یک روغن موتور خوب و مناسب، نیاز اصلی موتور اتومبیل شما است. در واقع روغن موتور با ایجاد لغزش از بوجود آمدن نیروی اسطحکاک میان سیلندر‌ها و قطعات دیگر تا حد امکان جلوگیری می‌کند. نبودن و یا کم بودن مقدار روغن موتور؛ باعث ایجاد صدمات شدید و در گاهی مواقع غیر قابل جبران به موتور اتومبیل می‌شود.

به طور متوسط هر 5000 کیلومتر، روغن موتور خودرو شما باید تعویض گردد؛ برای این کار بهتر است ابتدا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود نگاه کنید تا نوع روغن موتور قابل استفاده در خودرو خود را متوجه شوید، اگر در دفترچه راهنمای اتومبیل شما نوع روغن موتور را مشخص نبود، معمولا باید از روغن موتور‌های مینرال استفاده کنید ولی بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.
تعویض روغن موتور هم مانند امور دیگر نیاز به ابزار مربوط به خود را دارد، که شامل روغن موتور، قیف، جک، ظرف مخصوص جمع آوری روغن موتور، پیچ گوشتی، آچار بکس، فیلتر روغن موتور و آچار آن

پس از آگاه شدن از نوع روغن موتور و مقدار ویزکوزیتی آن، روغن موتور خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید، در نظر بگیرید بهتر است هنگام تعویض روغن موتور، فیلتر آن را هم جایگزین کنید، تیم لوکاپرو در این مقاله ضمن آموزش تعویض روغن موتور، چگونگی جایگزینی فیلتر آن را هم آموزش می‌دهد. همراه با خرید فیلتر روغن، حتما آچار آن را هم تهیه کنید و مطمئن شوید که به فیلتر شما می‌خورد.

قبل از شروع به خالی کردن روغن موتور ، بهتر است ابتدا در کاپوت و سپس درپوش روغن را باز کنید؛ انجام این عمل به راحت تر شدن تخلیه روغن موتور اتومبیل شما می انجامد. هنگام خارج کردن روغن موتور ، موتور و روغن باید گرم باشد اما نه خیلی گرم. پس از توقف اتومبیل ترمز دستی آن را بکشید و سپس با استفاده از یک جک قوی، ارتفاع جلوی خودرو را بالا ببرید، برای ایجاد ایمنی بیشتر؛ می‌توانید از یک سه پایه در زیر اتومبیل استفاده کنید. به زیر اتومبیل خود رفته و پیچ تخلیه انتهای مخزن روغن موتور (کارتر) را باز کنید و اجازه دهید روغن موتور قدیمی از آن به داخل ظرفی که تهیه کرده‌اید تخلیه شود. در خودرو‌های جدید برای محافظت از قطعات خودرو، ممکن است از پوشش‌های پلاستیکی استفاده کرده باشند، برای دسترسی پیچ کارتر باید ابتدا آن قطعات پلاستیکی را جدا کنید، به همین دلیل در تعمیر‌گاه‌های تخصصی جدید از روش مکش برای بیرون کشیدن روغن موتور استفاده می‌کنند.

پیچ مخزن روغن موتور را بعد از خروج کامل روغن سرجایش ببندید برای این کار می‌توانید از یک آچار بکس استفاده کنید تا مطمئن شوید پیچ کاملا سفت بسته شده است.

نوبت به فیلتر روغن میرسد که می‌توانید با استفاده از آچاری که تهیه کرده‌اید فیلتر روغن خودرو خود را باز کنید، این عمل می تواند در صورت به همراه داشتن ظرف بزرگ و مناسب، همزمان با تخلیه روغن نیز انجام بپذیرد. با استفاده از یک دستمال مناسب، محل اتصال فیلتر را تا جایی که امکان پذیر است تمیز کنید. مقداری از روغن جدید را به دور حلقه فیلتر بمالید تا فرایند پمپ روغن بهتر انجام شود. حالا می‌توانید فیلتر روغن جدید را نصب کنید و آن را محکم ببندید.

نکات ضروری در هنگام تعویض روغن ماشین

   در صورتی که خودرو مدت زیادی کار کرده و موتور آن داغ است، حداقل 30 دقیقه منتظر بمانید تا دمای موتور کمی کاهش یابد.
    هرگز برای باز کردن پیچ تخلیه روغن از آچارهایی که سر آن‌ها قابل تنظیم است، استفاده نکنید. برای باز کردن این پیچ از آچارهای یک سر تخت یک سر رنگی با اندازه مناسب استفاده کنید.
    زمانی که جک زیر خودرو قرار دارد، حتما میله جک هم زیر خودرو قرار گیرد.
    قبل از اینکه درزگیر پیچ تخلیه را ببندید حتما آن را به روغن نو آغشته کنید.
    مدت زمان لازم برای تعویض روغن ماشین تقریبا 20 دقیقه است.
    در هنگام تعویض روغن حتما از عینک مخصوص این کار استفاده کنید.
روغن موتور ادینول

عدم تعویض به موقع روغن موتور

عدم تعویض روغن موتور در زمان مناسب و دست نگه داشتن از انجام به موقع این کار باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت ­های متحرک موتور می­‎شود؛ با بیشتر شدن اصطحکاک در بین قطعات، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه ­بر در موتور ماشین نیز بیشتر خواهد شد؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در برخی موارد نادر، عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث انفجار موتور خودرو نیز خواهد شد.عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت
عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت باعث کاهش غلظت روغن موتور، کاهش استحکام موتور و ایجاد احتراق داخلی در موتور خودرو شود. بروز مشکلات مختلف در موتور، به دلیل عدم تعویض به موقع روغن آن، باعث از کار افتادگی موتور خودرو خواهد شد پس اینکار را جدی بگیرید. نکته دیگری که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع­ اند، کاهش دائمی سطح روغن موتور در مخزن روغن است که در طول مدت رانندگی پیش می­آید و نیاز به تجدید دائمی دارد. برای اندازه­ گیری میزان روغن موتور لازم برای خودروی خود، لازم است که به تعمیرگاه مطمئنی مراجعه کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض نمایید. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث ایجاد اصطحکاک در بین قطعات داخلی موتور و در نهایت زنگ زدگی آن­ها خواهد شد؛ زنگ زدگی قطعات داخلی موتور نیز باعث آسیب رسیدن به آن و بروز مشکلات جدی­تری در آن خواهد شد.

آشنایی با انواع روغن موتور

در این قسمت از آموزش تعویض روغن ماشین به انواع روغن موتور می پردازیم که در سه دسته قرار می گیرد.

1-مینرال

ساختار شیمیایی آن از نفت خام تولید می شود؛ وچون ساختار ساده ای دارد در فواصل کوتاه نیاز به تعویض دارد وبیشتر مناسب خودروهای قدیمی است.

2-روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک

این روغن موتور دارای ناخالصی پایین و مقاومت بالا نسبت به روغن های دیگر است؛ تنها نکته منفی آن قیمت بالای آن است؛ و برای خودروهای گران قیمت استفاده می شود.
مزیت روغن سنتتیک

    کاهش مصرف روغن
    عمر طولانی روغن
    غیر خورنده و غیر سمی بودن
    تبخیر شوندگی پایین
    دمای سوختن بالا
    دارای مقاومت اکسیداسیون بالا
    دارای شاخص ویسکوزیته بالا (عکس العمل سریع در مقابل تغییرات دما)
    کاهش مصرف سوخت تا 2/4 درصد
    نقطه روان سازی پایی

3-روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور ترکیبی از دو حالت قبل است؛ و نسبت به روغن موتور مینرال مقاومت و کارایی بالایی دارد اما نسبت به روغن موتور سنتتیک مقاومت و کارایی پایین تری دارد؛ دراین حالت برای تعویض روغن موتور می توان از روغن های سنتتیک هم به جای روغن های نیمه سنتتیک استفاده کرد.
منبع:
رویتا خودرو

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 8:11 عصر | نظرات دیگران()

سبزی خشک چیست؟

سبزی خشک مجموعه ای از سبزی های خوراکی و خوش عطری است که در تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود و باعث خوشمزه تر شدن غذاهای شما می گردد.

سبزیجات که قابلیت خشک شدن دارند در برخی از فصل ها به وفور یافت می شوند .این نوع از سبزی ها با روشهای مختلفی خشک می شوند و استفاده های فراوانی دارند. سبزیجات خشک شده دارای مزایای بسیاری می باشند .

غذای خشک

مزایای استفاده از سبزی خشک نسبت به سبزی تازه

استفاده از سبزی خشک به علت های مختلفی نسبت به سبزی تازه بیشتر توصیه می‌شود که در ذیل تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  •     تنوع موجود در سبزی خشک نسبت به سبزی تازه بیشتر است و شما در همه فصول می‌توانی از آن‌ها استفاده نمایید.
  • ماندگاری سبزی خشک به علت خشک شدن و هم‌چنین حذف قسمت‌های اضافه آن بسیار بیشتر از سبزی‌های تازه می‌باشد.
  • در دسترس بودن یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سبزی‌های خشک می‌باشد و شما در هر زمانی می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف تهیه نمایید.
  • تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزی تازه در سبزی خشک نیز وجود دارد و بدن شما به راحتی می‌تواند آن‌ها را جذب نماید.
  • سهولت در استفاده یکی دیگر از مزایای استفاده از سبزی‌های خشک می‌باشد و دیگر شما نگران وقت نداشتن و یا تمیز کردن سبزی‌های تازه برای استفاده نخواهید بود.
  • سبزی‌های خشک شده دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشد و صرفه اقتصادی نیز دارد.
  • مهمترین مزیت سبزی‌های خشک شده نسبت به سبزی تازه این است که شما دیگر نگران پیدا کردن و خرید سبزی تازه، تمیز و پاک کردن آن، اندازه بودن سبزی تازه، به موقع آماده شدن، پختن آن به مدت زیاد و … نخواهید بود و به راحتی با استفاده از سبزی های خشک می‌توانید در مدت زمان کوتاهی غذای موردعلاقه خود را پخت تهیه نمایید.
برای خرید سبزی خشک کلیک کنید.

    چگونه از سبزی خشک استفاده کنیم؟

میزان استفاده سبزیجات خشک نسبت به سبزی تازه :

- مصرف درست از مقدار قابل استفاده از سبزی خشک .
یک کیلو گرم سبزی تازه پاک شده اگر در شرایط متعادل و نرمال خشک شود تبدیل به 50 گرم سبزی خشک خواهد شد . در نتیجه اگر در دستوری نوشته بود سبزی یک کیلو گرم و شما از سبزی خشک استفاده میکنید در نظر داشته باشید که 50 گرم سبزی خشک = یک کیلو گرم سبزی تازه
 2 – طرز استفاده از سبزی های خشک به این صورت است که قبل از استفاده از سبزی ها ، سبزی را به دمای محیط برسانید ( یعنی حدودا 15 دقیقه قبل از استفاده سبزی را در دمای آشپزخانه و در ظرف روباز نگهدارید ) و بعد مراحل زیر را ادامه دهید :
سبزی را داخل یک کاسه جادار بریزید و برای 50 گرم سبزی خشک 1 لیتر آب جوشیده و سرد شده در نظر بگیرید . آب را روی سبزی ها بریزید و به آرامی سبزی را هم بزنید و بگذارید حدود 3-4 ساعت در جایی خنک تر از محیط آشپزخانه و خارج از یخچال بماند تا سبزی ها باز شوند . بعد از این مدت شما حدود یک کیلو گرم سبزی نسبتا تازه خواهید داشت .
به طور مثال برای درست کردن خورش قورمه سبزی با سبزی خشک ، بعد از تفت دادن گوشت و اضافه کردن لوبیا ، قدری صبر کنید تا لوبیا و گوشت نیم پز شوند و بعد سبزی را به آن بیفزایئد .
3 – نکته بسیار مهم در این میان توجه به این مسئله است که سبزی های خشک نیازی به تفت دادن یا سرخ کردن ندارند . به محض اینکه سبزی را از آب خارج کردید آماده مصرف است .
4- چون سبزی تازه نسبت به سبزی خشک شده از طراوت بیشتری برخوردار است، لذا این دو سبزی را هیچوقت با هم داخل خورش نریزید . بعد از اینکه سبزی خشک را اضافه کردید ، حدود 15-30 دقیقه زمان لازم است تا سبزی کمی نرم شود و بعد از نرم شدن سبزی های خشک میتوانید سبزی تازه را اضافه کنید.
 5 – داخل مخلوط سبزی قورمه سبزی ، مقدار شنبلیله هم وجود دارد . اگر سبزی ها را جداگانه با هم مخلوط میکنید ، بهتر است شنبلیله را قبل از مصرف ( یعنی به جای خیس کردن ) چند ثانیه در روغن داغ کنید و بعد استفاده کنید . ولی اگر سبزی قورمه سبزی به صورت کامل خشک شده باشد که نیازی به داغ کردن آن داخل روغن نیست .
 6 – در مورد سبزی کوکوی خشک شده نیز به همین ترتیب عمل کنید . اگر از سبزی خشک استفاده میکنید بعد از خیس کردن سبزی نیازی به سرخ کردن آن نیست . و میتوانید بعد از آبکش کردن سبزی و همین که آب آن کاملا کشیده شد ، سبزی را با سایر مواد مخلوط کنید و ادامه مراحل …
 7 – در مورد سبزی پلو  ، سبزی را داخل آبکش با برنج مخلوط میکنیم ، ولی هنگام استفاده از سبزی خشک بهتر است بعد از اینکه سبزی را خیس کردیم و مدت زمان گفته شده طی شد ، در اواخر جوشیدن برنج ، سبزی را به برنج اضافه کنید و بعد آبکش کنید تا سبزی کاملا حالت سبزی تازه را به خود بگیرد .

نحوه استفاده از سبزی خشک آش :

مانند سبزی تازه استفاده می شود.(چون داخل آب به میزان کافی قرار می گیرد)

نحوه استفاده از  سبزی خشک کوکو :

سبزی خشک کوکو را حدود 3 ساعت در اب قرار دهید(هر 70 گرم حدود یک لیتر اب نیاز دارد)

میتوانید بعد از آبکش کردن سبزی و همین که آب آن کاملا کشیده شد ، سبزی را با سایر مواد مخلوط کنید و سپس سرخ کنید (در استفاده از سبزی خشک بعد از خیس کردن سبزی نیازی به سرخ کردن آن نیست)

نحوه استفاده از سبزی خشک پلو :

هنگام استفاده از سبزی خشک بهتر است بعد از اینکه سبزی را خیس کردیم و مدت زمان گفته شده(حدود 2 ساعت) طی شد ، در اواخر جوشیدن برنج ، سبزی را به برنج اضافه کنید و بعد آبکش کنید تا سبزی، حالت سبزی تازه را به خود بگیرد.

نحوه استفاده از سبزی خشک قورمه :

سبزی خشک حدود 2 ساعت در اب سرد قرار دهید(هر70 گرم حدود یک لیتر اب نیاز دارد) و سپس کاملا آبکش گردد کمی تفت داده شود و استفاده گردد.
سبزی خشک

سبزی خشک بهتر است یا منجمد؟

در بخش های قبلی نمناک توضیح داده شد که خشک کردن و فریز کردن سبزی معایبی نیز دارد و باعث از بین رفتن بخشی از ریزمغذی های موجود در سبزی می شود . البته ممکن است نوع ماده مغذی سبزی از بین رفته در هر یک از این روشها با دیگری متفاوت باشد .

به طور نمونه بخش قابلی توجهی از ویتامین C در روش خشک کردن از بین می رود و مقداری از املاح آن ها باقی می ماند . اما با فریز کردن سبزیجات به هنگام استفاده از حالت انجماد در می آید و باعث ایجاد حالت اکسیداسیون ضعیفی در سبزی می گردد .

این اکسیداسیون موجب تغییر ظرفیت برخی از املاح موجود در سبزی می شود و در نهایت منجر به کاهش املاح سبزی می شورد. بنابراین هیچ کدام از این روش ها بر دیگری برتری ندارند. ‏

با توضیحات ارائه شده می توان گفت هر دو روش مذکور موجب از بین رفتن حجمی از ریزمغذی ها و املاح موجود در سبزی ها می شود . به همین دلیل در صورت امکان ، برای بهره مندی از تمام مواد مغذی و مفید موجود در سبزی ها تا حد ممکن از سبزیجات تازه استفاده نمایید .

توجه داشته باشید که مقاومت ویتامین ها و املاح مختلف موجود در سبزی ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر تفاوت دارد .حساس ترین ویتامینی که از نظر علم تغذیه، در اثر حرارت دادن سبزی ها به سرعت از بین رفته و تخریب می شود، ویتامین C است . از سوی دیگر ویتامین B3 یا نیاسین ، جزو مقاوم ترین ویتامین ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت و اکسیداسیون بالا محسوب می شود.

در روش خشک کردن سبزیجات مقدار قابل توجهی از ویتامین C سبزی از بین می رود، اما بیشتر املاح آن حفظ می شود. این در حالی است که انجماد سبزیجات ( البته به شرط این که زمان زیادی از چیدن آن نگذشته باشد) موجب حفظ ویتامین ها، ریزمغذی ها و املاح موجود در آن می شود.

روش های خشک کردن سبزی

خشک کردن به روش صنعتی
    خشک کردن زیر نور آفتاب
    خشک کردن در فر

امروزه مصرف انواع سبزی خشک به سرعت افزایش یافته است. سبزی خشک شده از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار می باشد و برای تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید سبزی خشک به فروشگاه اینترنتی سوغات رسان مراجعه نمایید.

نگهداری از سبزی خشک در خانه

برای نگهداری از سبزیجات خشک شده توصیه می کنیم از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی دردار استفاده کنید. با این روش می توانید برای مدت زمان طولانی سبزیجات مورد نظر را بدون اینکه از کیفیت شان کم شود ، نگهداری کنید. در صورتی که قصد خرید سبزی خشک را دارید بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید. مراحل خشک کردن سبزی باید به صورت استاندارد ، تمیز و بدون هر گونه آلودگی انجام گردد.

با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد ، فروشگاه اینترنتی سوغات رسان برای رفاه حال شما عزیزان انواع مواد غذایی خانگی مانند ادویه ، سبزی خشک ، عسل ، رب گوجه فرنگی ، ترشیجات خانگی و غیره را به فروش می رساند. هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.
منبع:
بگیربپز

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 7:54 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 12
مجموع بازدیدها: 20388
جستجو در صفحه

خبر نامه