سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش با عمل همراه است . پس هر که دانست عمل کرد و هر که عمل کرد دانست و دانش، به عمل فرا می خواند، پس اگر او را اجابت کرد چه بهتر و گرنه از او جدا و دورمی شود [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

این روزها اکثر افراد به دنبال داشتن لبخندی زیبا و جذاب هستند. داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب در سال‌های گذشته فقط یک آرزو بود اما علم دندانپزشکی زیبایی، این آرزو را به حقیقت رسانده است. امروزه در کلینیک‌های دندانپزشکی، بسیاری از مشکلات و عیوبی که در ظاهر دندان‌ها وجود دارند برطرف می‌شوند و پزشکان با به‌کارگیری مواد و شیوه‌های درمانی مختلف لبخندی زیبا و جذاب را برای افراد خلق می‌کنند. یکی از این روش‌های درمانی طراحی لبخند، لمینت دندان است.



برای افرادی که در کودکی و یا در طول زندگی دندان‌هایشان دچار شکستگی، تغییر رنگ شده و یا دندان‌های نامتوازن دارند و به اصطلاح لبخند زیبایی ندارند، لمینت بهترین شیوه درمان برای آنها خواهد بود.

لمینت دندان

لمینت سرامیکی (ونیر سرامیکی)

لمینت سرامیکی یا همان پرسلن ونیر یک پوسته نازک سرامیکی به قطر 5 الی 6 میلی متر می باشد و با کمک باندهای خاصی روی دندانی که تراشیده شده است، چسبانده می شود. لمینت های سرامیکی مقاومت و ثبات رنگشان بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی است و در نتیجه طاهر زیباتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند. این لمینت ها نور را به دندان منعکس می کنند و بخاطر سطح صاف و صیقلیشان کمتر دچار لکه می شوند.
لمینت سرامیکی در مقابل مواد غذایی که رنگ دارند، مقاومت دارند. لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند. یک نوع آن از فلدسپاتیک پرسلن درست شده است و به شکل پودر گذاری در لابراتوار روی مدلی که قالب گیری شده است، قرار داده می شود. نوع دیگر و متداول لمینت های سرامیکی High pressed ceramic  است که آن را به صورت پرس روی مدل قالب در کوره فرم می دهند. نوع سوم لمینت های سرامیکی به صورت ماشینی از بلوک های سرامیکی تراش داده می شوند.

 

ونیر کامپوزیت:

ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه(حدود پنج ساعت برای هر فک) فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. درمانهای کامپوزیت درمانهای قابل برگشتتری هستند زیرا نیاز به تراش دندان (در صورت انتخاب صحیح کیس) وجود ندارد. در صورتیکه به صورت صحیح و تخصصی کار شوند به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمیشوند. کامپوزیتها در صورتیکه از ماده ای با کیفیت خوب ساخته شوند و به خوبی و با دقت پالیش شوند (در زمان ساخت)، دچار تغییر رنگ نمیشوند یا تغییر رنگ آنها در طول سالیان، اندک است.

 

لمینت یا کامپوزیت ونیر؟

در حالیکه خیلی از همکارانم اعتقاد خاصی به کامپوزیت دارند و انرا درمان محافظه کارانه مناسبی می دانند، اما گروهی دیگر هم لمینت را به عنوان درمان استاندارد می شناسند و ترجیح انها لمینت است. اما من به شخصه تعصب خاصی روی هیچ کدام ندارم و هر دو درمان رو دارای ویژگیهای منحصر و خاص خودشون می دونم و در واقع تصمیم خودم رو بر اساس شرایط دندانها و توقع بیمار می گیرم. از یکسو کامپوزیت ونیر یک درمان بسیار محافظه کارانه با کمترین میزان تراش دندانها است و در عین حال سریع و کم هزینه و از طرفی لمینت یک درمان با ماندگاری بالا و استحکام عالی و کمترین میزان تغییر رنگ است اما با هزینه بیشتر و دوره درمان طولانی تر...

در واقع اگر شرایط سنی بیمار و‌ وضعیت دندانها طوری باشد که اولویت کمترین دستکاری روی دندانها باشد ، من کامپوزیت ونیر رو ترجیح می دهم ولی اگر مشکلات دندانی و شرایط بیمار ، بگونه ای باشد که استحکام بالا اهمیت بیشتری داشته باشد ، مسلما لمینت انتخاب اصلی است.

 

  قیمت لمینت دندان 1400

هزینه لمینت دندان در سال 1400 مطابق معمول بسیار متفاوت هست. متاسفانه امسال هزینه های جانبی لمینت دندان به شدت افزایش داشته و ما در کلینیک دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند دکتر سپهریان (دنتیما) تصمیم گرفتیم که تنها این افزایش هزینه های جانبی را اضافه کنیم و چیزی بر دستمزد درمانمان نیفزاییم. به این ترتیب  اما قیمت کامپوزیت دندان 1400 در دندانپزشکی زیبایی دکتر سپهریان، از 950هزار تومان  برای هر دندان(قیمت هر واحد کامپوزیت 1400) متغیر است. از طرفی قیمت هر واحد لمینت سرامیکی 1400، سه میلیون و سیصد هزار تومان هست.

 

نحوه صحیح انتخاب رنگ لمینت دندان


از مهم ترین و پردغدغه ترین فرایند انجام لمینت دندان، انتخاب رنگ مناسب برای روکش های لمینت می باشد. انتخاب رنگ نامناسب که با رنگ صورت، لب و آناتومی دندان شما هماهنگ نباشد، نتیجه ی معکوسی در اصلاح ظاهر و لبخند شما خواهد داشت و دندان های شما کاملا مصنوعی و غیر طبیعی به نظر خواهد رسید. دندانپزشک شما حتما در انتخاب رنگ به شما کمک خواهد کرد و بهتر است توسیه های دندانپزشک را در نظر داشته و به نکات زیر نیز دقت فرمایید:

    افرادی با پوست تیره، از انتخاب رنگ های بسیار روشن لمینت پرهیز کنند. جهت جلوگیری از مصنوعی و غیر طبیعی به نظر رسیدن دندان ها، رنگ لمینت دندان باید حداکثر دو درجه روشن تر از رنگ پوس صورت باشد.
    اگر رنگ پوست شما روشن و سفید است، می توانید از لمینت های کاملا سفید استفاده کنید و مشکلی در ظاهر شما پیش نخواهد آمد.
    برای هر چه بیشتر طبیعی و زیبا بودن رنگ لمینت، از یکدست و یک رنگ بودن مطلق تمام دندان ها پرهیز کنید و می توانید با لایه لایه چسباندن روکش های لمینت، اختلاف بسیار ریزی در لبه ها ایجاد کنید که به طبیعی بودن دندان ها بسیار کمک می کند.
    افراد حساس تر و دقیق تر، میزان سفیدی چشم ها را نیز مورد توجه قرار می دهند، و سعی می کنند سفیدی لمینت بیشتر از سفیدی چشم آنها نباشد.

 

رنگ لمینت دندان

 

 

مدت زمان انجام لمینت ها

ونیر کامپوزیت در یک جلسه پس از مشاوره قابل انجام  میباشد اما لمینت سرامیکی پس از مشاوره در 2 جلسه  انجام میشود. در ضمن در اصول زیبایی طراحی لبخند معمولا انجام 8 الی 10 دندان برای هر فک کفایت میکند و نیازی به انجام تمامی دندانها نیست.

میزان تراش دندان در نسل جدید لمینت های سرامیکی بر خلاف نسل قدیم با توجه به شرایط دندان هر فردی نیاز به تراش بسیار جزیی یا به عبارتی تغییر فرم سطح دندانها جهت ایجاد بستر مناسب برای نشست هرچه بهتر لمینت سرامیکی ( با ضخامت حداقل 0.2 میلیمتر) و یا حتی در بعضی موارد بدون نیاز به همین تغییر سطح دندان انجام میگردد.

 

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود:
    افرادی که دندان‌های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.
    افرادی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان‌های بزرگ) ضعیف شده است.
    کسانی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.
    افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان‌های خود را به هم می سایند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب دندان درد و دندان قروچه را مطالعه کنید.

 

لمینت‌های بدون تراش

انواع مختلفی از لمینت‌های دندانی وجود دارند که بعضی از آنها نیازمند تراش دندان هستند. گرچه این تراش حدود 5/0 میلیمتر و بسیار بسیار مختصر است اما همین تراش اندک ممکن است گاهی فرد را از انجام لمینت منصرف کند.
برای این دسته افراد که می‌خواهند بدون تراشیده شدن مینای دندان لمینت انجام دهند، لمینت بدون تراش توصیه می‌شود. لمینت‌های بدون تراش، به ضخامت لنزهای چشمی ساخته می‌شوند. به این لمینت‌ها non- prep  یا لومینیرز هم گفته می‌شود و در صورتی که از نظر دندانپزشک برای شما مناسب باشند، انتخاب بسیار زیبایی هستند. به علاوه آن که لمینت‌های کریستالی نیز وجود دارند و بسیار زیبا و درخشان هستند و در ضخامت اندک ساخته می‌شوند.

در مجموع لمینت دندان با جنس‌های مختلف چینی مثل چینی فلدسپاتیک، IPS، زیرکونیا و… ساخته می‌شوند که هر کدام از جهت رنگ و مقاومت با سایرین متفاوت هستند.

 

مزیای لمینت دندان

سخن پایانی

شایان ذکر است با نسل جدید لمینت های سرامیکی فوق نازک (کانتکت لنز) که در این مرکز مورد استفاده قرار میگیرد دارای مقاومت سایشی و فشاری بسیار بسیار بالایی بوده و تقریبا در تمام موارد ذکر شده در بالا قابل استفاده میباشد و در موارد بسیار پیچیده و مشکل با ارایه نایت گارد (یا محافظ دندان) مشکلات فشاری و سایشی ناشی از دندان قروچه و سایر عادات مخرب دهانی به طور کامل برطرف میگردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده عکس های درمانی لمینت فوق نازک (کانتکت لنز) در مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی به گالری تصاویر یا صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

منبع:

https://www.dorrclinic.com/en/1467/what-is-dental-laminate/

https://drshahram.com/what-is-tooth-lamination/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/3/2 و ساعت 1:51 عصر | نظرات دیگران()

دی لایت، ال ای دی روز یا روشنایی در روز؛ اگر علاقه‌مند به دنیای خودرو باشید احتمالاً تاکنون این نام‌ها را شنیده‌اید. حتی در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودرو عنوان می‌شود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغ‌های دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟

 

چند سالی است که اگر در خیابان‌ها راه بروید متوجه خودروهایی خارجی می‌شوید که در روز آفتابی با چراغ‌های روشن حرکت می‌کنند. شاید حتی آن را نوعی خودنمایی نیز تلقی کرده باشید اما روی دیگر این سکه همان جلب توجه شماست. تصور کنید عرض خیابان را طی می‌کنید. اگر متوجه این چراغ‌ها شوید طبیعتاً می‌ایستید تا خودروی موردنظر عبور کند.

چراغ دی لایت

لامپ های daylight که توسط کارخانه های سازنده خودرو بر روی اتومبیل ها نصب می شوند به طور دستی قابل خاموش شدن نیستند. این چراغ ها که نوع LED هستند مصرف برق بسیار پایینی دارند و در هنگام روشن بودن هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی کنند. اگرچه آب و هوای ایران با کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا متفاوت است و چراغ های دی لایت به آن اندازه ضرورت ندارد اما بررسی ها نشان می دهد که چراغ های daylight حتی در آب و هوای معمولی هم کاربرد دارد و می تواند توجه عابرین و ماشین ها را به خود جلب کند.

دی لایت برای زیبایی یا برای کارایی؟

   

احتمالا خودروهای خارجی مختلفی را دیده اید که مجهز به دی لایت هستند و در خیابان ها تردد می کنند. اگر تصور می کنید که این خودروها برای خودنمایی از این چراغ استفاده می کنند، اشتباه می کنید. باید بدانید که لامپ های دی لایت در خودروهایی که این ویژگی را دارند، به طور دستی خاموش نمی شوند. دی لایت ها چراغ های ال ای دی هستند که مصرف برق فوق العاده پایینی دارند و با روشن بودن آنها هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی شود. گرچه بسیاری معتقدند که استفاده از دی لایت برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا کاربرد بیشتری دارد و در ایران یه اندازه این کشورها، کاربردی نیست، اما بررسی ها نشان داده است که دی لایت حتی در آب و هوای معمولی هم می تواند کاربرد داشته باشد و می تواند توجه عابرین و ماشین ها را به خود جلب کند. به این ترتیب خودروهایی که از روبرو می آیند یا در شیشه خودروی خود، به عقب توجه دارند، متوجه اتومبیل دارای دی لایت شده و زمینه تصادف پایین می آید. وجود چنین چیزی در موتور سیکلت می تواند خلافی موتورسیکلت را نیز پایین بیاورد.

تاریخچه دی لایت

   

برای فهم کاربرد چراغ‌های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه‌ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال 2008 توسط اداره امنیت ایالات متحده مشخص شد که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه‌سوارها رو به افزایش است. این در حالی بود که در این کشور خبری از مه‌آلود بود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به‌منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ‌ها به‌طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می‌افتند و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می‌کنند. به‌واقع دی لایت مانند فانوسی در دست نابیناست.

ویژگی های نور دی لایت

 

نور دی لایت (Day Light) برای روشنایی روز بسیار خوب و مفید است. اما همین نور با همین ویژگی اصلا مناسب شب نیست. زیرا به دلیل درخشش زیاد نور چراغ ‌های ال‌ای‌دی در شب به شدت آزاردهنده خواهد بود و دید عابران و رانندگان روبه رو را مختل می کند.

کاربرد چراغ دی لایت

 

دی لایت­‌ها همیشه روشن هستند

خودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن شدن باعث روشن شدن دی لایت نیز می‌­شود؛ در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می­‌توان این چراغ­‌ها را خاموش کرد. با توجه به اینکه دی لایت­‌ها نوعی از چراغ­‌های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند، با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی­‌کنند، نیازی به دستکاری سیستم برق خودرو نخواهد بود؛ در واقع خودرویی که از کارخانه و به صورت ذاتی این آپشن را دارد، هیچ نیازی به خاموش شدن دی لایت ندارد.

انتقادهای وارده بر چراغ­‌های دی لایت

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ­‌های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند، سوئد و کشورهایی مناسب است که هوای برفی و مه­‌آلود دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست.

نکته دیگر این است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که در برخی از خودروها چراغ­‌های روشنایی در روز بیشتر از چراغ­‌های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ­‌ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده­‌اند، باعث کاهش دید راننده می­‌شوند.

منبع:

https://revitakhodro.com

 

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/3/2 و ساعت 1:38 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 12
مجموع بازدیدها: 20389
جستجو در صفحه

خبر نامه