سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به دوستی آن که دین ندارد، شادی نمی توان کرد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

سبزی خشک چیست؟

سبزی خشک مجموعه ای از سبزی های خوراکی و خوش عطری است که در تهیه غذاهای مختلف استفاده می شود و باعث خوشمزه تر شدن غذاهای شما می گردد.

سبزیجات که قابلیت خشک شدن دارند در برخی از فصل ها به وفور یافت می شوند .این نوع از سبزی ها با روشهای مختلفی خشک می شوند و استفاده های فراوانی دارند. سبزیجات خشک شده دارای مزایای بسیاری می باشند .

غذای خشک

مزایای استفاده از سبزی خشک نسبت به سبزی تازه

استفاده از سبزی خشک به علت های مختلفی نسبت به سبزی تازه بیشتر توصیه می‌شود که در ذیل تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  •     تنوع موجود در سبزی خشک نسبت به سبزی تازه بیشتر است و شما در همه فصول می‌توانی از آن‌ها استفاده نمایید.
  • ماندگاری سبزی خشک به علت خشک شدن و هم‌چنین حذف قسمت‌های اضافه آن بسیار بیشتر از سبزی‌های تازه می‌باشد.
  • در دسترس بودن یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سبزی‌های خشک می‌باشد و شما در هر زمانی می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف تهیه نمایید.
  • تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزی تازه در سبزی خشک نیز وجود دارد و بدن شما به راحتی می‌تواند آن‌ها را جذب نماید.
  • سهولت در استفاده یکی دیگر از مزایای استفاده از سبزی‌های خشک می‌باشد و دیگر شما نگران وقت نداشتن و یا تمیز کردن سبزی‌های تازه برای استفاده نخواهید بود.
  • سبزی‌های خشک شده دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشد و صرفه اقتصادی نیز دارد.
  • مهمترین مزیت سبزی‌های خشک شده نسبت به سبزی تازه این است که شما دیگر نگران پیدا کردن و خرید سبزی تازه، تمیز و پاک کردن آن، اندازه بودن سبزی تازه، به موقع آماده شدن، پختن آن به مدت زیاد و … نخواهید بود و به راحتی با استفاده از سبزی های خشک می‌توانید در مدت زمان کوتاهی غذای موردعلاقه خود را پخت تهیه نمایید.
برای خرید سبزی خشک کلیک کنید.

    چگونه از سبزی خشک استفاده کنیم؟

میزان استفاده سبزیجات خشک نسبت به سبزی تازه :

- مصرف درست از مقدار قابل استفاده از سبزی خشک .
یک کیلو گرم سبزی تازه پاک شده اگر در شرایط متعادل و نرمال خشک شود تبدیل به 50 گرم سبزی خشک خواهد شد . در نتیجه اگر در دستوری نوشته بود سبزی یک کیلو گرم و شما از سبزی خشک استفاده میکنید در نظر داشته باشید که 50 گرم سبزی خشک = یک کیلو گرم سبزی تازه
 2 – طرز استفاده از سبزی های خشک به این صورت است که قبل از استفاده از سبزی ها ، سبزی را به دمای محیط برسانید ( یعنی حدودا 15 دقیقه قبل از استفاده سبزی را در دمای آشپزخانه و در ظرف روباز نگهدارید ) و بعد مراحل زیر را ادامه دهید :
سبزی را داخل یک کاسه جادار بریزید و برای 50 گرم سبزی خشک 1 لیتر آب جوشیده و سرد شده در نظر بگیرید . آب را روی سبزی ها بریزید و به آرامی سبزی را هم بزنید و بگذارید حدود 3-4 ساعت در جایی خنک تر از محیط آشپزخانه و خارج از یخچال بماند تا سبزی ها باز شوند . بعد از این مدت شما حدود یک کیلو گرم سبزی نسبتا تازه خواهید داشت .
به طور مثال برای درست کردن خورش قورمه سبزی با سبزی خشک ، بعد از تفت دادن گوشت و اضافه کردن لوبیا ، قدری صبر کنید تا لوبیا و گوشت نیم پز شوند و بعد سبزی را به آن بیفزایئد .
3 – نکته بسیار مهم در این میان توجه به این مسئله است که سبزی های خشک نیازی به تفت دادن یا سرخ کردن ندارند . به محض اینکه سبزی را از آب خارج کردید آماده مصرف است .
4- چون سبزی تازه نسبت به سبزی خشک شده از طراوت بیشتری برخوردار است، لذا این دو سبزی را هیچوقت با هم داخل خورش نریزید . بعد از اینکه سبزی خشک را اضافه کردید ، حدود 15-30 دقیقه زمان لازم است تا سبزی کمی نرم شود و بعد از نرم شدن سبزی های خشک میتوانید سبزی تازه را اضافه کنید.
 5 – داخل مخلوط سبزی قورمه سبزی ، مقدار شنبلیله هم وجود دارد . اگر سبزی ها را جداگانه با هم مخلوط میکنید ، بهتر است شنبلیله را قبل از مصرف ( یعنی به جای خیس کردن ) چند ثانیه در روغن داغ کنید و بعد استفاده کنید . ولی اگر سبزی قورمه سبزی به صورت کامل خشک شده باشد که نیازی به داغ کردن آن داخل روغن نیست .
 6 – در مورد سبزی کوکوی خشک شده نیز به همین ترتیب عمل کنید . اگر از سبزی خشک استفاده میکنید بعد از خیس کردن سبزی نیازی به سرخ کردن آن نیست . و میتوانید بعد از آبکش کردن سبزی و همین که آب آن کاملا کشیده شد ، سبزی را با سایر مواد مخلوط کنید و ادامه مراحل …
 7 – در مورد سبزی پلو  ، سبزی را داخل آبکش با برنج مخلوط میکنیم ، ولی هنگام استفاده از سبزی خشک بهتر است بعد از اینکه سبزی را خیس کردیم و مدت زمان گفته شده طی شد ، در اواخر جوشیدن برنج ، سبزی را به برنج اضافه کنید و بعد آبکش کنید تا سبزی کاملا حالت سبزی تازه را به خود بگیرد .

نحوه استفاده از سبزی خشک آش :

مانند سبزی تازه استفاده می شود.(چون داخل آب به میزان کافی قرار می گیرد)

نحوه استفاده از  سبزی خشک کوکو :

سبزی خشک کوکو را حدود 3 ساعت در اب قرار دهید(هر 70 گرم حدود یک لیتر اب نیاز دارد)

میتوانید بعد از آبکش کردن سبزی و همین که آب آن کاملا کشیده شد ، سبزی را با سایر مواد مخلوط کنید و سپس سرخ کنید (در استفاده از سبزی خشک بعد از خیس کردن سبزی نیازی به سرخ کردن آن نیست)

نحوه استفاده از سبزی خشک پلو :

هنگام استفاده از سبزی خشک بهتر است بعد از اینکه سبزی را خیس کردیم و مدت زمان گفته شده(حدود 2 ساعت) طی شد ، در اواخر جوشیدن برنج ، سبزی را به برنج اضافه کنید و بعد آبکش کنید تا سبزی، حالت سبزی تازه را به خود بگیرد.

نحوه استفاده از سبزی خشک قورمه :

سبزی خشک حدود 2 ساعت در اب سرد قرار دهید(هر70 گرم حدود یک لیتر اب نیاز دارد) و سپس کاملا آبکش گردد کمی تفت داده شود و استفاده گردد.
سبزی خشک

سبزی خشک بهتر است یا منجمد؟

در بخش های قبلی نمناک توضیح داده شد که خشک کردن و فریز کردن سبزی معایبی نیز دارد و باعث از بین رفتن بخشی از ریزمغذی های موجود در سبزی می شود . البته ممکن است نوع ماده مغذی سبزی از بین رفته در هر یک از این روشها با دیگری متفاوت باشد .

به طور نمونه بخش قابلی توجهی از ویتامین C در روش خشک کردن از بین می رود و مقداری از املاح آن ها باقی می ماند . اما با فریز کردن سبزیجات به هنگام استفاده از حالت انجماد در می آید و باعث ایجاد حالت اکسیداسیون ضعیفی در سبزی می گردد .

این اکسیداسیون موجب تغییر ظرفیت برخی از املاح موجود در سبزی می شود و در نهایت منجر به کاهش املاح سبزی می شورد. بنابراین هیچ کدام از این روش ها بر دیگری برتری ندارند. ‏

با توضیحات ارائه شده می توان گفت هر دو روش مذکور موجب از بین رفتن حجمی از ریزمغذی ها و املاح موجود در سبزی ها می شود . به همین دلیل در صورت امکان ، برای بهره مندی از تمام مواد مغذی و مفید موجود در سبزی ها تا حد ممکن از سبزیجات تازه استفاده نمایید .

توجه داشته باشید که مقاومت ویتامین ها و املاح مختلف موجود در سبزی ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر تفاوت دارد .حساس ترین ویتامینی که از نظر علم تغذیه، در اثر حرارت دادن سبزی ها به سرعت از بین رفته و تخریب می شود، ویتامین C است . از سوی دیگر ویتامین B3 یا نیاسین ، جزو مقاوم ترین ویتامین ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت و اکسیداسیون بالا محسوب می شود.

در روش خشک کردن سبزیجات مقدار قابل توجهی از ویتامین C سبزی از بین می رود، اما بیشتر املاح آن حفظ می شود. این در حالی است که انجماد سبزیجات ( البته به شرط این که زمان زیادی از چیدن آن نگذشته باشد) موجب حفظ ویتامین ها، ریزمغذی ها و املاح موجود در آن می شود.

روش های خشک کردن سبزی

خشک کردن به روش صنعتی
    خشک کردن زیر نور آفتاب
    خشک کردن در فر

امروزه مصرف انواع سبزی خشک به سرعت افزایش یافته است. سبزی خشک شده از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار می باشد و برای تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید سبزی خشک به فروشگاه اینترنتی سوغات رسان مراجعه نمایید.

نگهداری از سبزی خشک در خانه

برای نگهداری از سبزیجات خشک شده توصیه می کنیم از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی دردار استفاده کنید. با این روش می توانید برای مدت زمان طولانی سبزیجات مورد نظر را بدون اینکه از کیفیت شان کم شود ، نگهداری کنید. در صورتی که قصد خرید سبزی خشک را دارید بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید. مراحل خشک کردن سبزی باید به صورت استاندارد ، تمیز و بدون هر گونه آلودگی انجام گردد.

با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد ، فروشگاه اینترنتی سوغات رسان برای رفاه حال شما عزیزان انواع مواد غذایی خانگی مانند ادویه ، سبزی خشک ، عسل ، رب گوجه فرنگی ، ترشیجات خانگی و غیره را به فروش می رساند. هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.
منبع:
بگیربپز

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 7:54 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 16
مجموع بازدیدها: 20585
جستجو در صفحه

خبر نامه