سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دوستی احمق، چونان درخت آتش است که [خودرا می سوزاند و] پاره ای از آن، پاره دیگری را می خورد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

 

لنت ترمز

 

برای شناخت بهتر راه‌های تشخیص خرابی لنت ترمز بهتر است با لنت ترمز نیز آشنایی داشته باشیم. سیستم ترمز از تعدادی قطعه مصرفی تشکیل ‌شده که طبیعتاً باید در بازه‌های زمانی مناسب تعویض شوند. لنت‌ها از مهم‌ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز بوده و راننده خودرو باید با علائم خرابی لنت ترمز و به‌خصوص زمان اتمام لنت‌ها آشنا باشد تا مانع ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود. لنت‌های خراب منجر به افزایش مسافت ترمزی شده که در نهایت می‌تواند منجر به تصادف شود.

در گذشته جهت ساخت لنت‌ها از آزبست استفاده می‌شد که به دلیل سرطان‌زا بودن، در حال حاضر استفاده از آن ممنوع شده است. امروزه از لنت‌هایی همچون لنت‌های سرامیکی استفاده می‌شود که دارای عملکرد مناسب و البته قیمت بالا است. طول عمر لنت‌ها به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی بستگی دارد که در ادامه به نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز می‌پردازیم.

علائم خراب شدن لنت ترمز

برای اینکه خرابی لنت ترمز را به موقع تشخیص بدهیم نیازمند آشنا شدن با برخی علائم و نشانه های خورده شدن لنت می باشیم. در زیر برخی از علائم خرابی لنت ها آورده شده است.

علائم خرابی لنت ترمز

 

صدای خرخر در لنت ترمز:

در بالای لنت‌ ترمز، یک‌تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این عارضه کمک می‌کند. پس از اتمام اصطلاحاً گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس می‌یابد و به شما هشدار می‌دهد که لنت ترمز کاملاً تمام‌شده و باید آن را تعویض کنید.

درصورتی‌که به این صدا بی‌اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می‌زند و آن را گود می‌کند که باعث ایجاد هزینه‌های تعمیرات بیشتری می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمز نیز می‌شود که بسیار خطرناک است.

در حالت کلی چنانچه به هنگام ترمزگیری صدای غیرمعمولی به گوشتان می‌رسد بسیار با وسواس عمل کنید چرا که اگر روتور آسیب ببیند باید هزینه گزافی را جهت صافی سطح و یا حتی تعویض آن متقبل شویدپس این راه تشخیص تمام شدن لنت ترمز را جدی بگیرید.

 

روشن شدن چراغ های سطح روغن

یکی دیگر از علائم خرابی لنت ترمز، روشن شدن چراغ های سطح روغن در خودرو شما می باشد. در خودروهای نسل جدید وقتی لنت ترمز ها خورده شد، سطح روغن ترمز پایین می رود و هنگامی که این پایین رفتن سطح روغن بیش از حد تعیین شده باشد، سنسورهای محفظه روغن روشن شده به راننده هشدار می دهد که لنت ها تمام شده است. به عبارتی باید گفت که سطح روغن و ضخامت لنت به گونه ای تنظیم شده اند که با کاهش ضخامت لنت سطح روغن پایین می رود. در این حالت سعی نکنید روغن ترمز به داخل محفظه روغن بریزید چون تنظیمات سطح روغن و ضخامت لنت بر هم می خورد.

 

کشیدن خودرو در هنگام ترمز:

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی ماشین ندارید یا به هنگام ترمزگیری، اصلا خودرو گوش به فرمان شما نیست، انگار که لنت ترمزهای شما از کار افتاده است. این‌ها همگی می‌تواند حاکی از خرابی سیستم ترمز و به تبع آن لنت ترمز باشد. اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، خودرو به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می‌شود که می‌تواند در بزرگراه‌ها بسیار خطرآفرین باشد و حتی باعث انحرافات خطرناک خودرو شود.

درواقع در یک چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث تولید نامتعادل اصطکاک خواهد شد. همچنین چنان‌چه نیروهای اعمالی به چرخ‌ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن خودرو به یک سمت باشید. البته ناگفته نماند که کشیده شدن خودرو تنها به‌دلیل این عارضه نیست و ممکن است ناشی از آسیب‌های جلوبندی خودرو، کم بودن ‌باد تایرها، ساییده شدن لاستیک‌ها و چند عامل دیگر نیز باشد.

 

کشیده شدن خودرو در هنگام ترمز

 

نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنتهای ترمز

1. گردش هوا به صورت کامل حول مجموعه دیسک و کلیپر باعث خنک شدن لنت و در نتیجه افزایش عمر آن می شود. در سال 1991 کارخانه شورلت امریکا تعداد زیادی شکایت دریافت کرد که همگی حاکی از کم بودن عمر لنت بود. راه حل پیشنهادی کارشناسان شرکت GM آن بود که باد شکن های خودرو را از دو سمت قسمت جلویی آن برداشتند. این کار باعث وزش بهتر باد و خنک شدن لنت ها و در نتیجه افزایش عمر آن شد.

2. در بسیاری از موارد ناکارایی ترمز به دلیل عوض نشدن روغن ترمز است. به طور مثال روغنی با دمای جوش 400 درجه سانتیگراد ، پس از یک سال استفاده، دمای جوش آن به 300 درجه سانتیگراد می رسد که نتیجه آن، تبخیر در مانورها و ترمزگیری های شدید و کارایی نامناسب سیستم ترمز است. همچنین تبخیر روغن ترمز به ایجاد حالت قفلی خفیف به واسطه نیروی پسماند ناشی از فشار بخار روغن می انجامد که همانند این است که راننده پدال را فشار دهد و نگه دارد. این موضوع باعث استهلاک زود هنگام لنت می شود.

3. در بسیاری از موارد کلیپر از منظر بیرونی هیچ مشکلی ندارد و کاملاً خنک است اما داخل آن مملو از لجن و رسوب است که این مسئله باعث ایجاد نیروی پسماند ناشی از رسوبات پشت پیستون کلیپر و استهلاک سریع لنت می شود. برای حل این مشکل می بایست کلیپر باز و تمیز و به طور کامل سرویس شود.

4. هرگز لنت های آزبستی یا غیر آزبستی را جایگزین لنت های نیمه فلزی نکنید؛ مگر این که تامین کننده قطعات اجازه این تعویض را بدهد. لنت های آزبستی یا غیر آزبستی ساکت تر از لنت های نیمه فلزی هستند ولی همانند لنت های نیمه فلزی تحمل گرما را ندارند. بنابراین در صورت جایگزینی غیر مجاز لنت های آزبستی یا غیر آزبستی به جای لنت های نیمه فلزی، به دلیل حرارت بالا شاهد کاهش عمر لنت و از بین رفتن سریع آن خواهیم بود.

منبع مقاله:

https://cartreatments.com/worn-brake-pads-symptoms/

https://revitakhodro.com/car-brake-pads-are-damaged/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در پنج شنبه 99/12/7 و ساعت 5:3 عصر | نظرات دیگران()

 

طرز تیهه سبزی قورمه

قورمه سبزی یکی ازغذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که عطر و طعم بی نظیری دارد به طوریکه جزو محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان است. برخی از کدبانوهای ایرانی مهارت خاصی در پخت قورمه سبزی دارند و این غذا را بسیار لذیذ طبخ می کنند به صورتیکه طعم متفاوت آن تا مدتها در ذهن مهمانان می ماند. مهم ترین بخش تهیه قورمه سبزی تهیه سبزی آن با نسبت صحیح و سرخ کردن آن به میزان لازم است. باید بدانید که تمام عطر قورمه سبزی به ترکیب و میزان سبزی آن ربط دارد. با این بخش از نمناک همراه شوید تا بدانید از هر کدام از سبزی ها چقدر باید در خورشتان بریزید تا طعم خوب آن را حس کنید.

 

تهیه سبزی قورمه سبزی

نسبت سبزی های قورمه سبزی در خوشمزگی و عطر آن تاثیر بسیار زیادی دارد. سبزی هایی مانند تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و اسفناج معمولا در ترکیب تمام قورمه سبزی ها پیدا می شود. در برخی از نقاط ایران برای تهیه قورمه سبزی از سبزی های متفاوتی استفاده می کنند اما معمولا در تهران و برخی از شهرهای ایران از سبزی های زیر و با این نسبت در تهیه قورمه سبزی استفاده می شود.

برای خرید سبزی قورمه اماده تازه به سایت بگیر بپز بپز مراجعه فرمایید.

https://begirbepaz.com/product/vegetable-ghorme/

 

برای تهیه 2 کیلوگرم سبزی برای قورمه سبزی از این سبزی ها با این اندازه استفاده می کنند :


    800 گرم تره
    700 تا 800 گرم جعفری
    350 تا 450 گرم گشنیز
    50 تا 75 گرم شنبلیله

یعنی 40 درصد از سبزی را تره، 35 درصد را جعفری، 18 تا 20 درصد را گشنیز و 5 تا 7 درصد را شنبلیله تشکیل می دهد. پیشنهاد می کنیم برای خوشمزه شدن قورمه سبزی حتما نیم کیلو برگ چغندر یا اسفناج (بنا به فصل) به این ترکیب اضافه کنید.

 

مراحل آماده کردن سبزی برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه:


ابتدا سبزی ها را پاک کنید و سبزی های زرد و له شده را از سبزی های سالم جدا کنید.

سپس سبزی ها را ضد عفونی کرده و خوب بشویید.

سبزی های شسته شده را در آبکش بریزید تا مقداری از آب آن برود.

وقتی آب سبزی ها رفت، آن ها را پهن کنید تا خشک شوند اما نباید سبزی ها کامل خشک و پلاسیده شوند که نتوان آن ها را به خوبی خرد کرد.

سبزی ها را ریز خرد کنید. سبزی قورمه سبزی را باید ریزتر از سبزی های آش، پلویی خرد کنیم.

سبزی ها را به اندازه دلخواهتان تفت دهید. هنگام تفت دادن سبزی در ظرف به میزان سبزی نسبت به ظرف دقت کنید تا سبزی آب نیندازد و تیره نشود.

زمانی که سبزی ها ی سرخ شده سرد شد ، آنها را به صورت جداگانه و برای هر وعده مصرف در کیسه فریزر ریخته و صاف کنید و در فریزر بگذارید. از زیاد ریختن سبزی در کیسه فریزر خودداری کنید زیرا اینگونه پس از خارج شدن سبزی از حالت انجماد و مصرف نیمی از آن بقیه سبزی خواص خود را از دست داده و فاسد می شود.

منبع:

https://namnak.com/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C.p24494


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در پنج شنبه 99/12/7 و ساعت 4:35 عصر | نظرات دیگران()

 

راهنمای کنسرو سگ

غذای تر یا کنسروی به جرات خوش‌خوراک‌ترین و لذیذترین انواع غذای سگه و همه نژادهای سگ عاشقش هستن. در این مطلب در مورد غذای کنسروی سگ می‌خوایم صحبت کنیم، بگیم اصلا کنسرو سگ چیه و از چه موادی تهیه شده، چه فرقی با غذای خشک داره و بعد بهترین انواع کنسرو سگ موجود در بازار رو به شما معرفی کنیم. برای راحتی بیشتر، در پایان هر بخش لینک خرید اون محصول رو هم در اختیار شما قرار می‌دیم. در ادامه با پت پرس همراه باشید.

تفاوت غذای خشک و غذای کنسروی سگ چیست؟

غذای کنسروی سگ خوش خوراک‌تر است، اما قیمت بالاتری دارد و اگر زیاد و مداوم مصرف شود منجر به مشکلات دهان و دندان مثل بوی بد دهان و پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین این نوع غذا پس از باز شدن باید بلافاصله استفاده شود تا از فساد آن جلوگیری به عمل آید.
در مقابل غذای خشک سگ تمیزترین و شاید بهترین شیوه برای غذادهی به سگ است. این نوع غذا حتی پس از ساعت‌ها می‌تواند سالم و تازه بماند و همچنین جویدن غذای خشک به سلامت دندان سگ کمک کرده و در عمل کار مسواک را برای سگ انجام می‌دهد.
غذای خشک سگ مواد مغذی بیشتری داشته و برای رژیم غذایی روزانه سگ مناسب‌تر است.
از نظر قیمت، غذای خشک بسیار به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر از انواع دیگر غذاهای سگ است.

برای خرید غذای کنسرو سگ از پت شاپ های فارسی زبان میتوانید به سایت انیمال کده یا دیجی کالا در لینک زیر مراجعه کنید.

https://animalkadeh.com/product-category/dog/food-and-treats-dog/canned-voom-pouch-dog/

https://www.digikala.com/search/category-pet-food-and-nutritional-supplement/?type[0]=10639&pageno=1&last_filter=type&last_value=10639&sortby=4

برای خرید کنسرو سگ از پت شاپ های انگلیسی زبان به لینک زیر مراجعه کنید

https://www.amazon.com/wet-dog-food/b?ie=UTF8&node=2975361011

غذای خشک یا تر، کدام یک برای سگ شما بهتر است؟

دامپزشکان توصیه می‌کنند که رژیم غذایی خوب و مناسب برای سگ بهتر است ترکیبی از غذای خشک و غذای تر باشد اما در مورد اغلب نژادهای سگ باید 80% رژیم غذایی از غذای خشک تشکیل شده باشد.

مزایای غذای کنسروی نسبت به غذای خشک سگ :

غذای کنسروی سگ مانند غذای خشک سگ حاوی نگهدارنده ها و افزودنی ها نیست .

بیشتر غذاهای کنسروی سگ به هیچ وجه از رنگ یا نگهدارنده ها استفاده نمی کنند .

کربوهیدرات غذای کنسروی سگ کمتر از غذای خشک سگ می باشد .

سگ ها به خوردن غذای کنسروی سگ علاقه بیشتری نشان می دهند تا غذای خشک سگ .

غذای کنسروی سگ تنها غذای مناسب برای سگ های بیمار ، سگ های کوچک و سگ های فاقد دندان است .

این غذا به دلیل داشتن مقادیر زیادی آب می تواند تا حد بسیار زیادی آب مورد نیاز بدن سگ را تامین کند .

 

کنسرو یا غذای خشک

غذای کنسروی یا پوچ سگ چیست؟

غذای تجاری سگ به طور کلی به دو دسته غذای خشک و غذای تر تقسیم می‌شه. در مورد غذای خشک سگ قبلا در مطلبی جداگانه صحبت کردیم که میتونید مطالعه‌اش کنید.

اما غذای تر که با اسامی مختلفی مثل پوچ سگ، سوپ سگ، غذای تر یا کنسرو سگ هم شناخته می‌شه دسته‌ای کلی از غذاهای تجاری سگه.

این محصولات همونطور که از اسمشون مشخصه، تر و آبدار هستن و به صورت کنسرو شده به فروش می‌رسن. بافت کنسرو سگ به بافت طبیعی گوشت خیلی نزدیکه و معمولا از انواع گوشت‌ها به اضافه سبزیجات و … تهیه شدن و فوق‌العاده خوش خوراکن.

غذای تر معمولا به دو صورت قوطی و همینطور بسته بندی پوچ (کیسه‌ای) وجود داره.

بسته بندی قوطی وزن نسبتا زیادی داره و برای یک یا دو وعده سگ کافیه و خریدشون به صرفه‌تره.

اما پوچ سگ معمولا حجم خیلی کمی داره (حدودا 100 گرم)، آبکی‌تره و به همین دلیل هم گاهی بهش سوپ سگ می‌گن! پوچ‌ها به خاطر حجم کمشون اغلب یا مخصوص توله سگ هستن یا در حکم تشویقی، میان وعده یا در ترکیب با غذای خشک برای سگ‌های بالغ استفاده می‎شن.

 

نکاتی مهم برای نگهداری و طریقه مصرف کنسرو سگ

    حتما موقع خرید به تاریخ تولید و انقضای کنسروها دقت کنید.
    کنسرو باز نشده نیاز به نگهداری در یخچال نداره و می‌تونید در جای خشک، خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداریش کنید.
    کنسرو غذای سگ به محض باز شدن باید مصرف بشه و بیشتر از 2-4 ساعت در معرض هوای باز قرار نگیره.
    باقیمانده کنسرو رو می‌تونید در یخچال نگهداری کنید؛ اما حتما ظرف 7 روز استفاده بشه.
    اگه میخواهید باقیمانده غذا رو برای مدتی طولانی‌تر نگهداری کنید می‌تونید فریزش کنید. باقیمانده غذا رو به وعده‌های کوچک تقسیم کنید و در طرف مناسب قرار بدید و داخل فریزر قرار بدید.

 

کنسرو سگ

آیا کنسرو سگ نیاز به جوشاندن دارد؟

نه نیازی نیست. دلیل ماندگاری بالای کنسرو نحوه بسته بندی و وکیوم شدن اوناست و به همین دلیل می‌تونید به محض باز کردن به سگتون بدید.

 

آیا لازمه غذای کنسروی سگ رو قبل از مصرف گرم کنم؟

لازم نیست اما این موضوع بستگی به سلیقه سگتون داره. بعضی سگ‌ها به خصوص سگ‌های مسن دوست دارن غذای گرم بخورن. البته قبل از این که غذا رو به سگتون بدید چک کنید که غذا بیش از حد داغ نباشه.

منبع مقاله:

انیمال کده


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در پنج شنبه 99/12/7 و ساعت 4:15 عصر | نظرات دیگران()

ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری دندان

وجود مشکلات گوناگون در دهان و دندان میتوان پروسه های ایمپلنت گذاری را تا چندین جلسه افزایش دهد. اما شرایطی وجود دارد که بیمار با دارا بودن آن میتواند در یک جلسه ایمپلنت گذاری را انجام دهد که به آن “ایمپلنت فوری دندان” میگویند.

با سایت دکتر شهرام اسعدی همراه باشید تا در ادامه تکنیک کاشت، شرایط دندانی، فیلم و زمان ایمپلنت فوری دندان اشنا شوید.

روش های کاشت دندان

مشکلاتی نظیر پوسیدگی عمیق و غیرقابل دسترسی دندان، عفونت های موجود در ریشه و انتهای ریشه که با عصب‌کشی درمان نشود، دندان هایی با تحلیل شدید لثه و استخوان که غیر قابل بازسازی، شکستگی عمیق دندان که حتی با درمان های خاص مثل جراحی افزایش طول تاج، ترمیم و قابل نجات نباشد. از عواملی است که باعث میشود به ناچار دندان خارج گردد و بعد از گذشت سه ماه امکان کاشت مجدد دندان وجود خواهد داشت.

جهت جایگزینی دندان از دست رفته، راه های متفاوتی از قبیل پروتز متحرک و بریج وجود دارد. پروتز متحرک همانطور که از نامش مشخص است، قابل برداشت توسط بیمار می باشد و به مروز زمان باعث تحلیل لثه و استخوان آن ناحیه  میشود، و گاهاً نیز در تکلم بیمار خلل ایجاد می کند.

اما بریچ (پروتز ثابت) که حسن اصلی آن ثابت بودن است، با تراش دندان های مجاور انجام میشود. که همین امر باعث کاهش طول عمر دندانهای مجاورو به مرور زمان باعث گیر غذایی در دهان بیمار میشود. و ضمنا بریج طول عمر خیلی بالایی نداشته و در نتیجه بهترین گزینه برای جایگزینی ناحیه بی‌دندان، کاشت ایمپلنت است.

کاشت ایمپلنت فوری

ایمپلنت فلزی از جنس تیتانیوم است قابلیت جوش خوردن با استخوان فک را دارا می باشد. و در واقع نقش ایمپلنت مانند نقش ریشه دندان در فک می باشد، که بعد باید روکش به ‌عنوان تاج دندان به ایمپلنت اضافه گردد.

یکی از تکنیک‌های مورد تقاضای بیماران درخواست کاشت فوری ایمپلنت می‌باشد که پروسه زمانی دسترسی به تاج دندان کوتاه میشود. در زمانی که ریشه، غیر قابل نگهداری باشد می‌توان هم‌زمان دندان را خارج کرد و درمان کاشت ایمپلنت را انجام داد. و در واقع ایمپلنت نقش ریشه دندان را خواهد داشت، که به این روش فرش ساکت یا کاشت فوری ایمپلنت می گویند.

ادامه مقاله در لینک زیر:

https://drshahram.com/immediate-dental-implants/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در پنج شنبه 99/12/7 و ساعت 3:41 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 12
مجموع بازدیدها: 20386
جستجو در صفحه

خبر نامه