سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
همه چیز با انفاق کاستی گیرد، جز دانش . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

امروزه کامپوزیت دندان به عنوان یک روش زیبایی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با شباهتی که به دندان های طبیعی دارد، بسیار مورد توجه بیماران قرار گرفته است. ونیر کامپوزیت می تواند به ترمیم لب پر شدن دندان، شکستگی، تغییر رنگ و رفع عیوب ظاهری دندان ها بپردازد. به طور معمول کامپوزیت از مواد شیشه ای و یا رزینی ساخته می شود و در صورت نصب آن روی دندان توسط دندانپزشک دارای مهارت، می تواند نتیجه مورد پسندی را به همراه داشته باشد. اما با توجه به کاربرد های فراوان آن، ونیر کامپوزیت می تواند دارای معایب و عوارضی نیز باشد که در این مقاله به بررسی کامل عوارض ونیر کامپوزیت می پردازیم.

برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو چه کنیم؟

رعایت دستورالعمل های مراقبت از کامپوزیت دندان که توسط دندانپزشک توصیه می شود؛ از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نوشیدن آب کافی بعد از هر وعده غذایی، خودداری از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت به خصوص در چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان و عدم مصرف نوشیدنی ها یا غذاهای اسیدی و حاوی الکل، از دستورالعمل هایی است که می تواند به کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو کمک کند.
اگر احساس درد و ناراحتی شما بعد از کامپوزیت دندان آنقدر زیاد است که نمی توانید به درستی غذا بخورید بهتر است چند روز اول داروهای مسکن استفاده کنید تا زمانی که بدن تان به کامپوزیت ونیر ها عادت کند. در صورتیکه درد، سوزش، تورم یا کبودی بیش از دو هفته ادامه داشت؛ برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر تصور می‌کنید دندانپزشکی که برایتان کامپوزیت نصب کرده مهارت و تخصص کافی نداشته است؛ بهتر است یک عکس اشعه ایکس تهیه کرده و به دندانپزشک زیبایی دیگری مراجعه کنید تا علت عوارض کامپوزیت ونیر مشخص شده و برطرف شود.

آیا درد بعد از کامپوزیت دندان طبیعی است؟

معمولاً احساس درد و ناراحتی بعد از کامپوزیت دندان باید حداکثر طی دو هفته برطرف شود. در صورتی که درد و ناراحتی به طور مداوم ادامه داشته باشد و یا بدتر شود؛ حتما باید علت اصلی آن را مشخص و برطرف کرد. از اصلی ترین دلایل درد بعد از کامپوزیت دندان های جلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
?عدم فرم دهی مناسب کامپوزیت روی دندان توسط دندانپزشک 
?وجود پوسیدگی در دندان های زیر کامپوزیت 
?عدم مراقبت صحیح از کامپوزیت ها 
?داشتن عادات نادرستی مانند دندان قروچه کردن یا ساییدن دندان ها با یکدیگر
?آسیب دیدن رگها، بافت ها یا رشته های عصبی هنگام کاشت کامپوزیت دندان

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

 برای‌ استفاده‌ از روکش ونیر کامپوزیت، لازم‌ است تا ابتدا دندان ها بطور کامل‌ تمیز شوند تا‌ به این‌ ترتیب هرگونه جرم یا‌ پلاک ایجاد شده‌ در سطح دندان ها پاک شده‌ و یک سطح تمیز برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

در ادامه دندان ها‌ بطور کامل خشک شده‌ و پاک می شوند تا به‌ این ترتیب اطمینان حاصل‌شود که هیچگونه رطوبت‌ یا بزاقی در محل وجود ندارد که‌ بتواند درعملکرد مواد باندینگ اختلال ایجاد کند. سپس سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تابه این‌ترتیب یک سطح مناسب برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود. درحقیقت این‌ سطح به‌ چسبیدن ونیر کامپوزیت به‌سطح دندان کمک موثری می کند.

در نهایت، از مواد باندینگ مخصوص (چسب) بر روی سطح دندان استفاده شده‌ و مواد ونیر کامپوزیت به‌ آرامی بر روی دندان قرار می گیرند. در این مرحله فرآیند اضافه کردن، برداشتن و آماده کردن مواد ونیر کامپوزیت به‌همراه صیقل زدن آن‌ تکرار می شود تا به‌ این ترتیب بتوان روکش ونیر نهایی‌ را ایجاد کرد. به‌ هر حال نتایج نهایی بدست آمده‌ در این حالت بستگی زیادی به تجربه هنری دندانپزشک زیبایی و توانایی های‌ وی‌ دارد.

منبع: https://www.healthline.com/health/composite-veneers

https://www.smileworksliverpool.co.uk/blog/composite-veneers/

https://raharadfar.com/veneer/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در شنبه 100/8/22 و ساعت 12:11 عصر | نظرات دیگران()

لمینت دندان چقدر دوام می‌آورد؟

لمینت دندان یکی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند است که به خاطر اثرگذاری فوق‌العاده و طول عمر بالای خود بسیار محبوب به شمار می‌آید. امروزه از این روش برای رفع مشکلات بهم‌ریختگی، بدرنگی، بدفرمی، فاصله‌دار بودن و… دندان‌ها استفاده می‌شود.

به طور کلی عمر مفید لمینت دندان بسیار بالاست و در صورت انجام مراقبت‌های بهداشتی لازم، دوام بالایی دارد. در ادامه مطلب عوامل تأثیرگذار بر طول عمر مفید لمینت دندان را معرفی نموده و همچنین راهکارهایی برای افزایش دوام لمینت ارائه خواهیم کرد.

جنس مواد لمینت

جنس مواد سازنده لمینت از عواملی است که تعیین می‌کند لمینت دندان چقدر دوام می‌آورد. عموماً لمینت به دو دسته سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می‌شود که لمینت سرامیکی از سرامیک مخصوص و مقاوم در لابراتور ساخته شده و لمینت کامپوزیتی از نوعی خمیر است که با استفاده از چسب‌های مخصوص روی دندان‌ها قرار داده می‌شود.

عوامل مؤثر بر دوام و عمر مفید لمینت دندان

برخی از رفتارها، عادت‌ها و سبک زندگی ما نیز تأثیر بسزایی روی کاهش یا افزایش طول عمر مفید لمینت دندان دارند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:
عادت‌ها
برخی عادات ما نقش مهمی در عمر مفید لمینت دندان ایفا می‌کنند. به عنوان مثال باید از وارد کردن فشار نامتعارف به لمینت خودداری کرد؛ در نتیجه بهتر است از باز کردن درب سفت اجسام، شکستن پوست مغزیجات، فشار دادن دندان‌ها به‌هم و… پس از لمینت خودداری کنید. همچنین بهتر است از مصرف زیاد خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل چای، نوشابه، قهوه و… بپرهیزید.

یکی از موارد دیگر هم بحث دندان قروچه است که برای درمان آن می‌توانید به کلینیک‌های خواب مراجعه کرده و یا از محافظ دندان در خواب استفاده کنید.

رفتار و عادت‌ها

یکی از رفتارهای به شدت تأثیرگذار در افزایش طول عمر لمینت دندان استفاده درست و به اندازه از نخ دندان، مسواک و دهان‌شویه مناسب است. نخ دندان علاوه بر تمیز نگه داشتن فضای بین دندان‌ها و کمک به کاهش ریسک پوسیدگی روی سلامت لثه هم تأثیر بسزایی دارد.

مسواک کردن به صورت اصولی و با استفاده از یک خمیردندان مناسب یک روش خوب برای جلوگیری از کاهش عمر لمینت است. همچنین بهتر است سعی کنید پس از لمینت دندان‌های خود از سیگار کشیدن خودداری نموده یا حداقل آن را کم کنید.

منبع: https://raharadfar.com/what-is-the-useful-life-of-dental-laminate/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در چهارشنبه 100/8/19 و ساعت 4:23 عصر | نظرات دیگران()

نکات مهم در انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

در این قسمت از راهنمای انتخاب رنگ لمینت دندان، به مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان لازم است به آن‌ها توجه داشته باشیم می‌پردازیم:

انتخاب رنگ لمینت دندان با توجه به رنگ دندان‌های دیگر

اگر می‌خواهید یک یا دو دندان پیشین خود را لمینت کنید، لازم است رنگ های لمینت دندان را هماهنگ با دندان‌های دیگرتان انتخاب کنید. چون مطمئناً دوست ندارید هنگامی که لبخند می‌زنید، یکی از دندان‌هایتان روشن‌تر از بقیه به نظر برسد! پس اگر می‌خواهید لبخند طبیعی و زیبایی داشته باشید، به این نکته خوب دقت کنید.

انتخاب رنگ لمینت دندان با توجه به رنگ چشم

یکی از جالب‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان لازم است به آن توجه داشته باشید این است که رنگ لمینت دندان خود را نباید روشن‌تر از سفیدی چشمتان انتخاب کنید. چه ملاکی بهتر از این؟ به سفیدی چشمتان نگاهی می‌اندازید و با توجه به آن برای رنگ های لمینت دندان خود تصمیم‌گیری می‌کنید. البته مشورت با دندانپزشک را نیز فراموش نکنید!

کد رنگ های لمینت دندان

کد رنگ های لمینت دندان اصلاً چیز عجیب و غریبی نیست! برای انتخاب رنگ لمینت دندان 44 سایه رنگی مختلف پیش روی خود دارید که با مشورت با دندانپزشک می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. این 44 سایه رنگی در چهار گروه مختلف دسته‌بندی شده‌اند، به‌طوری‌که هر گروه حاوی 11 سایه رنگی مختلف است. چهار گروه رنگ های لمینت دندان عبارت‌اند از:

  • گروه A شامل رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز
  • گروه B شامل رنگ‌های زرد مایل به قرمز
  • گروه C شامل رنگ‌های خاکستری
  • گروه D شامل رنگ‌های خاکستری مایل به قرمز

منبع: https://raharadfar.com/what-is-the-best-color-for-dental-laminate/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در چهارشنبه 100/8/19 و ساعت 3:22 عصر | نظرات دیگران()

پودر کاری یکی از ادویه های محبوب آسیایی محسوب می شود و در بسیاری از غذاها همچون خورشت کاری مرغ، ادویه کاری طعم اصلی غذا است. پودر کاری مخلوطی عالی و بی نظیر از چند نوع ادویه مختلف است که باعث به وجود آمدن طعم خاص آن می شود. در ادامه با طرز تهیه ادویه کاری آشنا می شوید.

ادویه کاری را با ترکیبات مختلفی می‌توانید درست کنید، ولی هر ترکیبی که انتخاب کنید طرز تهیه یکسانی دارد و فقط مواد اولیه آن‌ها متفاوت است. در ادامه سه ترکیب برای تهیه این ادویه و نهایتا دستور تهیه آن را خواهید خواند.

برای خرید ادیه و چاشنی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://begirbepaz.com/product-category/spices/

ترکیبات ادویه کاری

ادویه کاری شامل یک پایه با مواد زیر است:

  • زردچوبه
  • تخم گشنیز
  • زیره
  • فلفل چیلی

سایر موادی که می‌توان اضافه کرد عبارتند از:

  • تخم شنبلیله
  • زنجبیل
  • سیر
  • رازیانه
  • زیره سیاه
  • دارچین
  • میخک
  • خردل
  • جوز هندی
  •  فلفل سیاه
  • لیموی عما
  • گیاه کاری

طرز تهیه ادویه کاری

همانطور که مشاهده کردید ترکیبات ادویه کاری بسیار زیاد است. مواد اولیه ای که به شکل پودر نیستند را با هم مخلوط کرده و کمی تفت داده و برشته کنید. این کار باعث آزاد شدن مقداری از روغن موجود در آنها می شود و ادویه به دست آمده را خوشبوتر می کند.

  1. مواد تفت داده شده را در آسیاب بریزید و ترکیباتی را که مثل زردچوبه حالت پودر داشتند به آن اضافه کنید.
  2. مواد را به خوبی آسیاب کنید تا نرم و یکدست شوند.
  3. به همین راحتی ادویه کاری شما آماده می شود و می توانید آن را در یک ظرف شیشه ای دربدار بریزید و در جای خشک و دور از نور آفتاب برای مدتها نگهداری کنید.
  4. در طول مدت تهیه ادویه کاری اگر کسی در منزل شما دچار آلرژی است بهتر است که حضور نداشته باشد چون عطر و بوی ادویه حین تفت دادن ممکن است او را اذیت کند.

 خواص ادویه کاری

  1. به گفته برخی متخصصین تغذیه، اگر ادویه کاری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید به لاغر شدن شما کمک قابل توجهی می‌کند.
  2. همچنین طبق گفته‌ پژوهشگران آمریکایی کارسامین موجود در این ادویه نیاز به دارو‌های مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را کاهش می‌دهد.
  3. مصرف این ادویه به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند.
  4. ادویه کاری به خاطر داشتن کورکومین دارای خاصیت آنتی اکسیدان و خاصیت ضدالتهابی است و باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود.
  5. همچنین کورکومین موجود در کاری ژن‌های مسبب سرطان سینه در زنان را غیرفعال می‌کند.
  6. از دیگر خواص کاری می‌توان به محافظت از کبد، ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد اشاره کرد.
  7. هل موجود در کاری گرفتگی و انقباض رگ‌ها را کم می‌کند.

نکات مهم در مورد پودر کاری

اگر بخواهید طعم دلخواه خودتان را ایجاد کنید برای افزودن نوع ادویه‌ها و میزان آن‌ها آزاد هستید، اما استفاده زیاد از یک نوع باعث غلبه بوی آن ادویه شده و کاملا مشخص می‌شود بعضی از ادویه‌ها هم بوی بسیار قوی دارند و باید کمتر از آن‌ها استفاده کرد همانند زیره که بوی بسیار تندی دارد.

شما ادویه‌ها را بیشتر به صورت ادویه مرغ، خورشی و کاری می‌شناسید که در واقع همه آن‌ها کاری هستند، اما به خاطر استفاده کم و زیاد از یک ماده و یا حذف برخی مواد برای استفاده در غذا‌های خاصی بهتر هستند. زنجبیل طعم بسیار خوبی به مرغ می‌دهد بنابراین در این نوع ادویه از زنجبیل بیشتر استفاده می‌شود.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/854912/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

https://www.tasvirezendegi.com/cookery/jams/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در سه شنبه 100/8/18 و ساعت 10:38 صبح | نظرات دیگران()

کامپوزیت ونیر چیست؟ 

کامپوزیت ونیر با نام لمینت کامپوزیتی نیز شناخته می شود. ونیر ماده ای است که بر روی دندان قرار میگیرد. معمولا افرادی که میخواهند لبخند زیباتری داشته باشند، یا دندان های زردی دارند، برای درمان از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند. ونیر دندان در یک جلسه قابل انجام است. و نیاز به تراش دندان ندارد. لایه ای از کامپوزیت بر روی دندان قرار می گیرد و پزشک با پالیش فرم مناسب را ایجاد میکند. زیبایی لبخندتان به ظرافت همین مرحله وابسته است.

 کاربرد کامپوزیت ونیر

ونیر برای موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • اصلاح بی نظمی های کم تا متوسط
  • روشن تر کردن دندان هایی که تغییر رنگ داده اند.
  • تغییر فرم دندان
  • بستن فاصله های بین دندانی
  • زیبایی
  •  

    موارد که استفاده از ونیر کامپوزیت توصیه می شود :

  • ترمیم دندان‌های شکسته شده
  • دندانهای ساییده و کوتاه شده
  • تغییر رنگ دندان ، که با گزینه های سنتی سفید کردن دندان قابل درمان نیست
  • دندانهای فرسوده شده
  • دندان هایی با آسیب های جزئی مانند تراشه و ترک
  • دندانهای نامرتب جزئی
  • دندانهای ناهموار
  • بستن فاصله های جزئی بین دندان ها

 

مواردی که بایستی از درمانهای جایگزین به جای ونیر کامپوزیت استفاده نمود :

  • زیبایی کل دندانها : اگرچه در این حالت می توان از ونیر کاپوزیت استفاده نمود، ولی به دلیل معایبی که درباره ونیر کامپوزیت در قسمت مطالب و مقالات گفته شد درمان جایگزین یعنی لمینت دندان توصیه می گردد.
  • بستن فاصله بین بیش از 3 دندان
  • دندان‌های ضعیف شده : اگر مقدار زیادی از ساختار دندان از بین رفته باشند، دندان‌ها برای انجام ونیر مناسب نیستند.
  • دندان‌هایی که به شدت جابجا شده‌اند یا نامرتب هستند. برای رفع این مشکل، به ارتودنسی دندان نیاز است.
  • فشار دادن دندان‌ها به صورت ناخودآگاه. در این حالت ونیرها به راحتی شکسته می‌شوند و آسیب می‌بینند.. قبل از انجام هرگونه ونیر باید مشکل دندان قروچه حل شود. در بعضی موارد استفاده از محافظ‌های شبانه دندان یا همان نایت گارد، ممکن است موثر باشد.
  • مزایای انجام ونیر کامپوزیت

  • قیمت مناسب و اقتصادی بودن

قیمت مناسب کامپوزیت ها باعث شده است که هر فردی با هر نوع بودجه ای که دارد بتواند از این روش استفاده کند.

  • حداقل تغییرات بر روی ساختار دندان ها

با توجه به این که کامپوزیت مانند نوعی روکش برای دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد نیازی به تغییر ساختار دندان نیست و در واقع حداقل میزان آماده سازی در این روش را می توان مشاهده کرد. علاوه بر این هیچ گونه تغییر و آسیبی بر روی عاج، مینا و ریشه ی دندان دیده نمی شود.

  • طول درمان کوتاه

یکی از موارد مهم در رابطه با مزایا کامپوزیت دندان طول درمان کوتاه می باشد به طوری که در طی یک جلسه پزشک می تواند کار کامپوزیت دندان را به اتمام برساند. با توجه به اهمیت زمان در دنیای امروز این مورد را می توان یکی از مهم ترین مزایا این روش بیان کرد.

  • قابلیت ترمیم و تعویض

در صورتی که هر گونه مشکلی مانند جدا شدن لایه کامپوزیت از روی دندان به وجود آید با مراجعه به پزشک به راحتی می توان آن را ترمیم و یا تعویض کرد و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.

  • ساده بودن درمان

در این روش برای قرار دادن کامپوزیت بر روی دندان ها نیاز به هیچ گونه بیهوشی وجود ندارد و پزشک به راحتی می تواند بدون وجود هر گونه خونریزی کار خود را انجام دهد.

معایب انجام ونیر کامپوزیت

  • شکستگی در کامپوزیت

همان طور که می دانید برای ساخت کامپوزیت دندان از ماده ای به نام رزین استفاده می کنند که این ماده استحکام کمتری نسبت به مواد دیگر مانند آمالگام و سرامیک دارد و گاهی ممکن است بر اثر فشار های وارد شده بر آن دچار شکستگی شود.

  • زرد شدن کامپوزیت

از دیگر عوارض کامپوزیت دندان می توان به زرد شدن و تغییر رنگ آن اشاره کرد. با توجه به این که یکی از موارد استفاده از کامپوزیت ها جنبه زیبایی آن می باشد زرد شدن و تغییر رنگ آن می تواند آزاردهنده باشد. به همین جهت لازم است سالی یک یا دو بار کامپوزیت ها توسط پزشک پولیش کاری شوند تا رنگ اصلی آن برگردد.

 

 

منبع: https://phealthcenter.org/services/dental-clinic/?gclid=Cj0KCQiAsqOMBhDFARIsAFBTN3dPoSPUEm1e4GoknoAeObAaWo9lt9MrPYI8LV4pLn1FW4r1ZS4wZwIaAkSFEALw_wcB

https://raharadfar.com/veneer/

https://worldhealthdental.org/?gclid=Cj0KCQiAsqOMBhDFARIsAFBTN3fPdj0EvHqvS3LCHALOqRoZ829LO2XOHmdX1KsU6BTAjWiVwS0smv4aAkGSEALw_wcB


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/8/17 و ساعت 2:17 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 10
مجموع بازدیدها: 20360
جستجو در صفحه

خبر نامه