سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آدمى نهفته در زیر زبان خویش است . [نهج البلاغه]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

آش سبزی یکی از آش های سنتی و بسیار قدیمی بخصوص در شیراز است که اغلب به عنوان نذری مورد استفاده قرار می گیرد این آش با پیاز داغ و روغن داغ و آبلیمو و نان سنگک سرو می شود.

آش سبزی شیرازی به دلیل وجود گوشت گوسفندی و حبوبات بسیار مقوی بوده و یکی از بهترین گزینه ‌ها برای صبحانه یک روز زمستانی محسوب می شود. امیدواریم این آش خوشمزه را تهیه کرده و از خودن آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

برای خرید سبزی اش تازه به لینک زیر مراجعه کنید

https://begirbepaz.com/product/vegetable-soup/

مواد لازم برای تهیه آش سبزی شیرازی


گوشت سردست گوسفندی با استخوان 500 گرم

سبزی (تره، ترخان، شوید) 400 گرم

نخود  100 گرم

عدس  100 گرم

لوبیا قرمز  100 گرم

برنج نیم دانه  100 گرم

پیاز  1 عدد

پیاز داغ  3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه و فلفل قرمز  به میزان لازم

ترخان خشک  2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش سبزی شیرازی


حبوبات را از شب قبل خیس می کنیم.آب حبوبات را خالی کرده و دو مرتبه آب تازه روی آنها می ریزیم و با کمی نمک روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند.

گوشت را در یک قابلمه دیگر با یک عدد پیاز و کمی زردچوبه و فلفل قرمز و یک لیتر آب روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت نیز بپزد. برنج را نیز جداگانه می پزیم.

سبزی ها را پس از پاک کردن خرد می کنیم و کاملاً تفت می دهیم تا بپزند. پس از اینکه حبوبات کاملاً پخت، آنها را به برنج پخته و سبزی ها اضافه می کنیم.

گوشت که کاملاً پخت، آن را از قابلمه در می آوریم و استخوان آن را جدا می نماییم و گوشت آن را می کوبیم و به همراه آبش به آش اضافه می کنیم و می گذاریم چند جوش بزند.

در یک قابلمه کوچک کمی روغن را داغ می کنیم و نیمی از پیاز داغ را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و آن را داغ در آش در حال جوشیدن می ریزیم.

ترخان را نیز خیس می کنیم و خرد می نماییم و به آش اضافه می کنیم. ? از آش را در ظرف دیگری می ریزیم و آن را کاملاً می کوبیم و سپس به آش اضافه می نماییم.

پس از چند جوش آش کاملاً جا می افتد و می توان آش سبزی شیرازی را در ظرف مناسب کشید و با پیاز داغ تزئین نمود.

نکاتی برای طرز تهیه اش سبزی :


• بهترین گوشت برای این آش گوشت گردن یا گوشت سردست می باشد.

 همیشه برای پخت هر نوع آش مدت زمان زیادی را در نظر بگیرید و در تمام طول مدت پخت آش، از شعله خیلی کم استفاده کنید تا مواد به آرامی بجوشند و آش کامل جا بیفتد.

• گوشت را با گوشتکوب دستی بکوبید و از ریش ریش کردن آن با دست یا خرد کردنش با گوشتکوب برقی پرهیز کنید.

• به جای تره، می ‌توانید از تره فرنگی نیز استفاده کنید.

• دقت کنید حبوبات آش به خوبی پخته شوند.

• آش باید تا جایی پخته شود که مواد خوب له شده باشند.

• می توانید برای راحتی و زودتر پختن آش بعضی از مواد آش را از شب قبل آ
ماده کنید.

منبع: بگیر بپز

https://www.beytoote.com/cookery/ghazaha/shirazi1-vegetable-soup1.html


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 99/10/29 و ساعت 8:20 عصر | نظرات دیگران()

تشویقی سگ

تشویقی سگ چیست؟

تهیه ی تشویقی برای سگ ها یکی از مهم ترین کار هایی است که صاحبان سگ های خانگی بای انجام دهند.

در توضیح این که تشویقی سگ چیست باید بگویم که تشویقی، نوعی غذاست که در راه تربیت حیوانات خانگی به صاحبان آن ها کمک می کند. به این وعده ی غذای مختصر اما مفید، treat نیز می گویند. پس شما باید برای این که سگ خود را خوشحال کنید و یا در تربیت آن بهتر عمل کنید از غذای تشویقی استفاده کنید.

راهنمای خرید تشویقی و اسنگ سگ:

استفاده از تشویقی باید هدفمند باشد. باید نیاز ها و ضعف های غذایی سگمان را خوب بشناسیم تا با انتخاب اسنک مناسب، علاوه بر اموزش، یک مکمل غذایی مناسب برای او انتخاب کنیم.

بهترین سایت فارسی زبان خرید تویقی سگ سایت انیمالکده میباشد که لینک ان در پاییت قرار داده شده است:

https://animalkadeh.com/product-category/dog/food-and-treats-dog/treats-and-snacks-dog/

و سایت انگلیسی زبان برای خرید تشویقی سگ :

https://www.purina.ca/dogs/dog-treats?gclid=EAIaIQobChMIqoiSi_Sl7gIVkPDACh1BMwfBEAAYAiAAEgKsg_D_BwE

https://bluebuffalo.com/en-ca/natural-treats/dog-treats/?gclid=EAIaIQobChMIqoiSi_Sl7gIVkPDACh1BMwfBEAAYASAAEgJDjfD_BwE&gclsrc=aw.ds

کاربرد انواع تشویقی سگ


صاحبان سگ از انواع مشوق ها برای تربیت و آموزش استفاده می کنند. اینکه توله سگ یاد بگیرد که اجسام پرتاب شده را گرفته و بیاورد، آموزش نشستن، بلند شدن، دویدن، خوابیدن، نحوه غذا خوردن، چگونگی دفع ادرار و مدفوع، محل خوابیدن و بسیاری از کارهای دیگری که باید به سگ آموزش داده شود با دادن انواع تشویقی ها تسریع می شود. همانطور که دادن تشویقی برای تربیت و آموزش سگ سودمند است لیکن زمان و نحوه دادن تشویقی بسیار مهم است. اینکه پس از هر بار کار خوبی که سگ انجام داد به وی تشویقی داده شود، سگ به این کار عادت می کند و بدون تشویقی کاری انجام نمی دهد. از طرفی دادن تشویقی زیاد منجر به اضافه وزن و چاقی سگ شده و ضرر دارد.

اهداف تشویقی سگ


    خوشحال کردن سگ
    تشویق سگ پس از انجام یک کار خوب
    تربیت و آموزش دادن به سگ
    تامین ویتامین‌های مورد نیاز
    کمک به سلامت دندان‌ها
    کمک به حفظ سلامت پوست و مو

به طور کلی تشویقی سن و سال خاصی نداره؛ البته تشویقی‌های جویدنی بیشتر به عنوان تشویقی مخصوص توله سگ در سنین دندان درآوردن استفاده میشه و تشویقی‌هایی که حاوی ویتامین‌های خاصی هستن برای بعضی سگ ها کاربرد بیشتری داره.

بهترین انواع تشویقی برای سگ


تنوع زیادی از تشویقی در بازار وجود داره که شاید انتخاب رو برای ما سخت کنه. به طور کلی تشویقی‌های موجود در بازار به دسته‌های زیر تقسیم می‌شن:

    بیسکوییت‌های تشویقی
    تشویقی‌های نرم
    تشویقی‌های شبیه به استخوان برای سلامت دندان‌ها
    تشویقی‌های جویدنی (گوشت، استخوان و غضروف حیوانی)
    تشویقی‌های رژیمی
    تشویقی‌های گیاهی
انواع تشویقی سگ

 آموزش با تشویقی


هنگام آموزش سگ با خوراکی های تشویقی از روش تشویق لفظی نیز استفاده کنید . دادن تشویقی پس از انجام هر عمل صحیح توسط سگ غلط است زیرا با استفاده از این روش توله را عادت میدهید که فقط برای خوردن خوراکی ها کار های خوب انجام دهد .
دامپزشک شما میتواند شما را برای یافتن خوراکی های مناسب راهنمایی کند و در صورتی که نمیتوانید توله خود را آموزش دهید میتوانید او را به کلاس های تربیت سگ بفرستید و یا یک مربی استخدام کنید .

مقدار تشویقی سگ در تربیت کردن آن چقدر باشد؟


مقدار تشویقی سگ ، از نکات ضروری است که در هنگام تربیت سگ باید به آن توجه کنید.
گرفتن یک توله سگ جدید این قدرت را به شما می­دهد که او را به سگی خوش رفتار تبدیل کنید.
دامپزشک و نویسنده معروف ، سون­تاگ ، پیشنهاد می­کند
که به طور ایده ­آل سگ خود را بین 2 تا 4 ماهگی آموزش دهید،
زیرا در این سن او مشتاق یادگیری است و به خوبی به تحریک محیط اطراف خود پاسخ خواهد داد.
اگرچه مقدار تشویقی سگ برای هر سگ متفاوت است ،
و آنچه برای یک سگ کار می­کند، ممکن است برای سگ دیگری کار نکند.
بررسی کنید که دوست و همدم شما سگ تان کدام روش تشویقی را ترجیح می­دهد،
سپس از آن برای تقویت رفتار خوب او استفاده کنید.

تشویقی های خانگی

تشویقی هایی که در حال حاضر یاد می گیرید نباید شما را از خرید اینترنتی تشویقی سگ غافل کند. چرا که این روش یکی از بهترین روش هایی است که درگیری شما را کم می کند و باعث می شود تشویقی با کیفیت و مناسب به سگ خود بدهید. پس شما نباید دغدغه ی تهیه ی غذا و تشویقی داشته باشید. چون حتما با این روش نمی توانید از سگ و یا توله سگ خودتان درست مراقبت کنید و به او آسیب می زنید.
تشویقی باعصاره ی گوشت

مقداری آب مرغ و یا گوشت را در فریزر بگذارید تا یخ بزند. بله! تشویقی سگ شما با بالاترین کیفیت و وتامین آماده اس. این تشویقی، موجبات شادی سگ شما را نیز فراهم می کند.
تشویقی سورپرایزی

در این نوع تشویقی می توانید از عصاره ی مرغ و گوشت و یا حتی آبمیوه های طبیعی که در فریزر از قبل یخ زده اند استفاده کنید. در تشویقی سورپرایزی می توانید از اسباب بازی های پلاستیکی مورد علاقه ی سگتان نیز استفاده کنید.
بستنی تشویقی

همان طور که می دانید بستنی های عادی ای که ما از آن ها استفاده می کنیم برای سگ ها ضرر دارند. به جای آن ها می توانید از میوه های یخ زده ای که برای سگ شما مضر نیست استفاده کنید و مقداری ماست پروبیوتیک به آن اضافه کنید.
تشویقی با ماست

 

تشویقی خانگی سگ
مقداری ماست پروبیوتیک را در فریزر بگذارید و آن را زمانی که به طور کامل یخ زد به سگ خود بدهید. دقت کنید که از ماست بدون لاکتوز باید استفاده کنید.
تشویقی کره ی بادام زمینی

کره ی بادام زمینی یکی از خوراکی های مورد علاقه ی سگ است. شما می توانید آن را با یک میوه ی دلخواه سگتان مخلوط کنید و آن را در فریزر قرار داده و به سگ خود بدهید.

مراقب سگ زیبای خود باشید!

منبع: انیمالکده

https://www.thefarmersdog.com/digest/top-14-dog-friendly-snacks/

https://pets.webmd.com/dogs/guide/healthy-dog-treats#1


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 99/10/29 و ساعت 8:7 عصر | نظرات دیگران()

جراحی لثه

جراحی لثه چیست و چرا انجام میشود؟


زمانی که لازم باشد برای درمان برخی شرایط و بیماری های لثه ، از جمله عفونت لثه یا پریودنتیت اقدام شود، دندانپزشکان اقدام به جراحی لثه میکنند. این جراحی معمولا تحت عنوان عمل پریودنتال نیز شناخته میشود.

هدف از انجام جراحی لثه ، درمان بیماری های جدی مربوط به  بافت لثه و رفع تمام خسارات و پیش آمدهای زیر است:

    ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه
    جلوگیری از افتادن دندان
    کاهش شکاف لثه بین دندانها
    تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوان
    از بین بردن باکتری ها و عفونت

بیماری های لثه (پریودنتال)

بیماری های لثه یا پریودنتال است که لثه و بافت های نگهدارنده دندان را مبتلا می کنند، لذا بهتر است ابتدا به ساختمان (آناتومی) لثه و نسوج نگهدارنده دندان که به آن پریودنشیوم گفته می شود، بطور خلاصه اشاره ای داشته باشیم. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید ) در صورت عدم پیشگیری و پیشرفت بیماری لثه، باید جراحی لثه انجام داد.

انواع جراحی لثه


1- پیوند لثه: از این نوع جراحی برای افزایش زیبایی طرح لبخند و یا ترمیم بافت لثه استفاده می شود.

2- پیوند استخوان: در صورتی که بیماری لثه فرد پیشرفت کرده باشد از این نوع جراحی برای ترمیم بافت استخوانی و بافت های نرم از بین رفته استفاده می شود.

3- اصلاح برآمدگی فک: از این روش درمان برای بزرگ کردن باریکه استخوان فک و یا نقص موجود در برآمدگی های موجود استفاده می شود.

4- جراحی افزایش طول تاج دندان: از این روش برای برداشتن و تغییر شکل بافت اضافی لثه استفاده می شود در حقیقت این روش برای نمایان کردن ساختار طبیعی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

5- جراحی برداشتن بافت لثه: در صورتی که بیماری های لثه از سطح متوسط تا پیشرفته بود از این روش برای درمان استفاده می شود.

6- جراحی لیزر: برخی از بیماری های لثه با این روش درمان می شود این روش سبب کاهش التهاب لثه، خون ریزی لثه می شود هم چنین این نوع درمان طول درمان کوتاهی دارد.

انواع جراحی لثه

آیا جراحی لثه درد دارد؟


بیشتر افراد بعد از عمل جراحی لثه درد ملایم یا بسیار کمی خواهند داشت که البته با مسکن های معمولی برطرف می شود. اگر لثه هایتان دچار تورم شدند می توانید بسته‌ای یخ روی آن بگذارید و اگر پزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد حتما آن ها را به موقع مصرف کنید. گاهی بعد از عمل امکان خونریزی و التهاب شدید وجود دارد که در صورت مشاهده این موارد، باید به‌سرعت با پزشک تماس بگیرید.

مراحل انجام عمل جراحی لثه


    در طی عمل، جراح دندانپزشک از تجهیزات و ابزار استریل برای کاهش خطر عفونت استفاده می کند.

  1. بعد از انجام برش یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از دندان بلند می کند. این کار به دندانپزشک این امکان را می دهد تا ریشه های دندان را بهتر ببیند و بتواند هر گونه تارتار، پلاک یا عفونت را از بین برده و تمیز کند.
  2.  پس از این تمیز کردن عمقی همه چیز، جراح دندانپزشک می تواند روشهای دیگری مانند تغییر شکل لثه، بازسازی استخوان یا سایر روشهای برنامه ریزی شده را انجام دهد
  3. پس از اتمام جراحی برنامه ریزی شده، جراح دندان با استفاده از نخ بخیه های بسیار ریز لثه ها را دوخته و به  محل اصلی خود یعنی روی دندان ها متصل میکند. دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از عمل بخیه ها را باز میکند.

هزینه جراحی لثه چقدر است؟


جراحی لثه اگر به منظور صرفا درمانی انجام شود ممکن است تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. بنابراین پیش از انجام عمل حتما با شرکت بیمه یا بیمه گر خود تماس بگیرید و از این موضوع اطلاع کسب کنید. با جراح دندان خود نیز صحبت کنید و ببیند آیا او با بیمه خاصی طرف قرار داد است یا خیر. هزینه جراحی لثه معمولا در محل و با توجه بهشرایط مطب و شدت بیماری خودتان بسستگی دارد. اما به طور میانگین حدود 2 میلیون تومان خواهد بود.

جراحی لثه با لیزر چگونه انجام می شود؟

در جراحی لثه با لیزر، با لیزر پر توان بافت های آلوده لثه حذف می شود. در نواحی از لثه که بافت های میکروبی و آلوده وجود دارد و  عقب نشینی لثه اتفاق افتاده است با کمک جراحی لثه با لیزر، این بافت های آلوده را حذف کرده و به لثه اجازه می دهیم دوباره بازسازی شده و ترمیم یابد و به جایگاه اصلی و ناحیه اصلی که در ابتدا بوده برگردد.
 

آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟

خیر. لیزر برای همین به چرخه دندانپزشکی مدرن پیوسته تا درد و ناراحتی را برای بیمار کم کند و از خونریزی لثه بیمار جلوگیری شود و درمان نهایی نیز بسیار تمیزتر و با دقت بالایی انجام می شود. برای اطلاعات تکمیلی در مورد جراحی لثه با لیزر لطفا مقاله زیر را مطالعه فرمائید.

مراقبت های بعد از جراحی لثه و افزایش طول تاج

گاهی بعد از پایان جراحی برای توقف خونریزی از پانسمان مخصوص جراحی، و گاهی از گاز استریل استفاده میشود، اگر برای شما گاز استریل در موضع جراحی قرار داده شده آنرا حداقل نیم ساعت در موضع با فشار ملایم نگه دارید تا خونریزی متوقف شود، توجه کنید که بعد از نیم ساعت اگر همچنان خونریزی شدید وجود دارد باید از گاز دیگری در موضع استفاده کنیم و این گاز جدید هم باید به مدت نیم ساعت در محل باقی بماند، از تعویض پی در پی گاز استریل جدا خودداری کنید، چون خطر افزایش خونریزی را به همراه دارد.


جراحی لثه با لیزر

بعد از جراحی دهان از موارد زیر برای حداقل 24 ساعت پرهیز کنید:


    استعمال دخانیات
    نوشیدنی با نی
    نوشیدن الکل
    نوشیدنیهای گاز دار
    نوشیدن مایعات داغ
    تخلیه شدید محتویات دهان یا بینی (تف کردن شدید و …)
    در روز جراحی ازسوپ ولرم، ابمیوه طبیعی(بدون نی) و بستنی تغذیه کنید.

مراقبت های بعد از درمان جراحی لثه :

• تف نکنید و در صورت نیاز، آرام آب دهان را بیرون بریزید.
• از دستکاری پانسمان با دست، زبان و یا از مکیدن آن خودداری کنید.
• اولین روز بعد از جراحی استراحت کنید.
• داروی?های خود را طبق دستور مصرف کنید.
• از مسکن?های تجویز شده جهت تسکین درد استفاده کنید.
• از خوردن و آشامیدن نوشیدنی و مواد غذایی ترش مزه پرهیز نمایید.
• روز اول از غذاهای مایع و سرد استفاده کنید. از روز بعد، غذاهای نرم استفاده نموده و غذا را طرف دیگر که پانسمان ندارد بجوید.
• در روز اول از دهان شویه استفاده نکرده و مسواک نزنید.
• بعد از جراحی سیگار نکشید.

 

مراقبت های جراحی لثه

• به مدت چند روز، از انجام فعالیت?های شدید بدنی و حمام گرم اجتناب کنید.
• ناحیه جراحی شده را از بیرون دهان، با استفاده از کیسه آب یخ، کمپرس سرد نمایید. (10 دقیقه یکبار و به مدت چند دقیقه)
• از روز دوم به بعد، پس از هر غذا اول مسواک بزنید (بجز ناحیه جراحی شده) و سپس از دهان?شویه (در صورت تجویز دندانپزشک) به ملایمت و بدون فشار استفاده نمایید.
• پس از برداشته شدن پانسمان و کشیدن بخیه‌ها، در روزهای اول دندان?های ناحیه عمل شده را به آرامی و با احتیاط مسواک کنید و دقت نمایید که ضربه و فشار به لثه وارد نشود.
• جهت پیشگیری از ابتلای مجدد به بیماری لثه، رعایت بهداشت الزامی است.
• هر 6 ماه یکبار جهت معاینات دوره ای به دندانپزشکی مراجعه کنید.

منبع: https://drshahram.com/gum-surgery/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322115#procedure

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5562125/

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 99/10/29 و ساعت 7:37 عصر | نظرات دیگران()

 

تعویض فیلتر هوا پراید

نحوه تعویض فیلتر هوا پراید انژکتور : تعویض به موقع فیلتر هوا باعث راندمان بالاتر و کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور در خودرو می‌شود. فیلتر هوا در خودرو پراید انژکتور با توجه به شرایط استفاده و آب‌وهوا بین هر 3000 تا 6000 کیلومتر تعویض می شود، لازم به ذکر است که خودروی پراید فاقد فیلترهوای کابین است. فیلتر هوا آلودگی و ذرات معلق در هوا را جذب خود می کند ولی نباید مانع ورود مقدار مناسب هوا به موتور شود چون برای عمل احتراق در موتور تقریبا برای احتراق 1 گالن سوخت در درون موتور به 10,000 الی 12,000 گالن هوا مکش هوا احتیاج دارد و در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر هوا ذرات فیلتر را مسدود کرده و باعث عدم مکش مناسب هوا به داخل موتور و بروز مشکل در احتراق موتور و پایین آمدن راندمان موتور خودرو می شود و این مسئله بر دریچه گاز و عملکرد موثر تاثیر مستقیم دارد و مصرف سوخت را به شدت بالا می برد. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه تعویض فیلتر هوا پراید آشنا کنیم با ما همراه باشید

مراحل تعویض فیلتر هوا پراید

برای شروع کار (پراید انژکتوری) چهار عدد پیچ دربِ محفظه‌ی فیلترهوا را باز کنید. ساده‌ترین راه، استفاده از آچاربکس سایز 10 به همراه میل رابط است. در غیر این صورت با پیچ‌گوشتی چهار‌سو پیچ‌ها را باز کنید، در صورتی که از روش دوم استفاده می‌کنید و پیچ‌ها در جای خود حرکت نمی‌کنند، ابتدا یک آچار تخت شماره 10 را به صورت عمودی بر روی پیچ‌ها قرار دهید و با اهرم کردنِ میله‌ی چهارسو در بالای آچار به باز کردن گیر اولیه‌یِ پیچ‌ها مبادرت ورزید.



برای تعویض فیلتر هوا، نیازی به خارج کردن کامل درب محفظه‌یِ فیلترهوا نمی‌باشد، پس نیازی به باز کردنِ بست و لوله‌ی اینتیک نیست. درب را بعد از باز کردن کاملِ چهار پیچ آن، از سمت لبه آن طبق تصویر به طرف بالا بکشید، در پرایدهای مجهز به فرمانِ هیدرولیک برای بلند کردن درب محفظه، نیاز به فشار و جابجایی بسیار مختصر لوله‌های هیدرولیک خواهید داشت.



حالا فیلتر کارکرده را از لبه آن به سمت بالا خارج کنید و فیلتر نو را جا بزنید و برای بستن مجموعه به روش عکس مراحل بالا عمل کنید.

خرید فیلتر هوا با بازدهی بالا


 فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا 0/3 میکرون را دارند و بازده آن‌ها بین 30 تا 98 درصد بر مبنای معیار سنجش نقطه‌ای گرد وغبار است. فیلتر کیسه‌ای، فیلترهای با بسترصلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار می‌گیرند.

برای خرید فیلتر هوا: https://revitakhodro.com/product-category/air-filters

رابطه مستقیم تعویض فیلتر هوا پراید انژکتور و مصرف سوخت


خودروی پراید فاقد فیلتر هوای کابین است. فیلتر هوا آلودگی و ذرات معلق در هوا را جذب خود می کند ولی نباید مانع ورود مقدار مناسب هوا به موتور شود چون برای عمل احتراق در موتور تقریبا برای احتراق 1 گالن سوخت در درون موتور به 10,000 الی 12,000 گالن هوا مکش هوا احتیاج دارد.

در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر هوا ذرات فیلتر را مسدود کرده و باعث عدم مکش مناسب هوا به داخل موتور و بروز مشکل در احتراق موتور و پایین آمدن راندمان موتور خودرو می شود و این مسئله بر دریچه گاز و عملکرد موثر تاثیر مستقیم دارد و مصرف سوخت را به شدت بالا می برد.

زمان مناسب تعویض فیلتر هوا  پراید انژکتور


بسته به این که چند وقت به چند وقت فیلتر هوا خودرو  پراید را عوض می کنید، برنامه های نگهداری خودرو پراید متفاوت است. عده‌ای بر این باورند فیلتر هوا در خودرو پراید انژکتور بین هر 3000 تا 6000 کیلومتر تعویض می شود، اما در هر صورت بهترین راه برای تشخیص زمان مناسب تعویض فیلتر هوا، در نظر گرفتن شرایط رانندگی و آب و هوایی منطقه‌ای است که در آن زندگی می کنید و نیز توصیه‌ای که شرکت سازنده خودروتان در نظر گرفته است.

یک راه دیگر نیز که عملیاتی تر است، باز کردن جعبه فیلتر و بررسی آن از نزدیک است. با نگاه‌کردن می توان دریافت که چه موقع فیلتر به تعویض نیاز دارد به طور مثال نقاطی را بررسی کنید که هوا از بیرون وارد میشود.

برای چک کردن فیلتر هوا پراید باید در ابتدا محفظه فیلتر را باز کنید فیلتر را خارج کنید و در برابر نور مستقیم آفتاب یا نور قرار دهید و اگر نور به خوبی از میان فیلتر هوا عبور نکرد یا رنگ آن رو به تیرگی می رود باید فیلتر را حتما تعویض کنید.

منبع:

https://revitakhodro.com/air-filter-changing/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 99/10/29 و ساعت 6:53 عصر | نظرات دیگران()

اگر گاهی اوقات از طعم قورمه سبزی ای که خودتان پخته اید یا جایی خورده اید خیلی خوشتان آمده باشد و علتش در ترکیب سبزی های آن باشد اما میزان هر کدام از سبزی قورمه سبزی را ندانید حتما کلافه می شوید. برای درست کردن یک قورمه سبزی خوشمزه علاوه بر مهارت در آشپزی با چگونه ما همراه شوید تا بدانید از هر کدام از سبزی ها چقدر باید در خورشتان بریزید تا طعم خوب آن را حس کنید و این ترکیب را دیگر عوض نکنید.

سبزی قورمه

میزان سبزی های قورمه سبزی:

در زیر انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهر‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

در تهران سبزی قورمه سبزی متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر؛ به اضافه مقدار کمی شنبلیله است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (تهران)
تره 500 گرم
جعفری 500 گرم
شنبلیله 100 گرم

نسبت سبزی خورشتی (فارس و خوزستان)
سبزی قورمه سبزی در فارس و خوزستان ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا هر دو به یک اندازه)، شنبلیله و سیر سبز است. مقدار شوید، شنبلیله و سیر سبز حدود یک چهارم؛ و مقدار گشنیز و اسفناج یک دوم تره و جعفری است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (فارس و خوزستان)
تره 400 گرم
جعفری 400 گرم
گشنیز 200 گرم
شوید 100 گرم
اسفناج یا برگ چغندر 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
سیر سبز 100 گرم

ترکیب سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
سبزی قورمه سبزی در آذربایجان مرکب از تره، جعفری، گشنیز به نسبت یک، یک چهارم و یک پنجم به ترتیب است. چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون نیز بسته به فصل اضافه می‌شود.

نسبت سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
تره 1 کیلوگرم
جعفری 250 گرم
گشنیز 200 گرم
اسفناج یا برگ چغندر چند برگ
ترخون چند برگ

نسبت سبزی خورشتی به زعم نگارنده
به زعم نگارنده بهترین نسبت قورمه سبزی عبارت است از: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله به نسبت یک و یک دوم و یک پنجم و یک دهم و یک دهم است.

نسبت سبزی قورمه سبزی به زعم نگارنده
تره 1 کیلوگرم
جعفری 500 گرم
گشنیز 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
اسفناج 100 گرم

اگرمواد لازم برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه را خریداری کردید می‌توانید شروع به پخت آن نمایید. کافی است کمی دقت کرده و طبق دستور پخت پیش بروید.

نحوه درست کردن سبزی قورمه سبزی

سبزی ها را بعد از پاک کردن خوب بشویید.

وقتی آب سبزی ها رفت، آن ها را پهن کنید تا خشک شوند. البته نه در حدی که پلاسیده شوند که نتوان آن ها را به خوبی خرد کرد.

سبزی ها را باید ریز خرد کنید. اگر بخواهیم اندازه ای برای آن تعیین کنیم، بین سبزی های آش، پلویی و قورمه سبزی، سبزی خورشتان باید از همه ریزتر باشد.

اکنون باید سبزی ها را تفت دهید. به حفظ خواص سبزی ها اهمیت دهید و فقط سبزی ها را تفت دهید و اجازه دهید بیشتر پخته شوند تا سرخ شده و خشک گردند.

سبزی ها را در هر ظرفی که تفت می دهید به میزان سبزی نسبت به ظرف دقت کنید تا سبزی آب نیندازد و تیره نشود.

سبزی و روغن را همزمان روی حرارت بگذارید و صبر نکنید تا سبزی روی حرارت خشک شود بعد روغن را اضافه کنید. این کار باعث تیره شدن رنگ سبزی و نهایتا خورش خواهد شد. ولی اگر روغن را از ابتدا به خورش اضافه کنید رنگ خورش روشن تر خواهد بود.زمانی که سبزی ها خنک شدند، برای هر

وعده مصرف به صورت جداگانه در کیسه فریزری ریخته و صاف کنید و در فریزر قرار دهید؛ تا برای هر بار مصرف تنها به همان میزان از حالت انجماد خارج شود و بقیه سبزی خواص خود را از دست نداده و مستعد فاسد شدن، نشوند.

نکات و هشدارها

می توانید به جای شنبلیله تازه از یک قاشق سوپخوری سرخالی، شنبلیله خشک استفاده کنید و هنگام خرید سبزی، از خرید شنبلیله صرف نظر کنید، و یا آن را برای استفاده های بعدی خشک کنید.

اگر سبزی را خرد کرده می خرید هنگامی که فروشنده آن ها را در خردکن می ریزد به او میزان ها را گوشزد کنید.

روش سرخ کردن سبزی قرمه‌سبزی

سبزی قرمه‌سبزی را باید خوب ریز کنید زیرا اگر درشت خرد شود خورش هر چه بجوشد جا نمی‌افتد. بعد از ریز کردن، نوبت سرخ کردن سبزی‌ها است. سبزی‌ها را باید در روغنی که از قبل داغ شده روی حرارت متوسط و با روغن زیاد مخصوص سرخ‌کردنی سرخ کنید. سرخ کردن سبزی را باید تا زمانی که رنگ سبزی تیره شود ادامه دهید. دقت کنید که راز خوشمزه شدن قرمه سبزی این است که سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می‌دهید، روغنی به رنگ سبز تیره از آن خارج شود.

مدت زمان حدودی سرخ کردن سبزی 15 دقیقه است در این مدت سبزی را نباید بیشتر از دو یا سه بار هم بزنید زیرا زیر و رو کردن زیاد سبزی حرارت آن را پایین می‌آورد و مانع خوب سرخ شدن آن می‌شود.

خرید سبزی قورمه تازه با قیمت مناسب

به جای همه این کار ها میتونید به سایتی که لینکشو در زیر میذارم برید که این سایت با رعایت تمام نکات بهداشتی، یک سبزی قورمه اماده خوشمزه با طعم خونگی، تهیه کنید.

https://begirbepaz.com/product/fried-vegetables-ghorme/

نکات مهم برای داشتن یک خورش جا افتاده

از علائم یک قرمه‌سبزی جا افتاده روغنی است که در نهایت روی خورش می‌ایستد. اگر هنگام سرو غذا همه مواد پخته بود اما خورش جا نیفتاده بود می‌توانید چند قالب یخ کوچک به خورش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود خورش روغن بیاندازد و غذا کاملا جاافتاده به نظر می‌رسد.

خرید مواد اولیه سبزی قورمه

برای پخت قرمه‌سبزی ترجیحا از زودپز استفاده نکنید و اجازه دهید خورش در قابلمه معمولی حدود 4 تا 5 ساعت روی اجاق با حرارت کم جا بیافتد و آب خورش کم شود.

آبی که به خورش اضافه می‌کنید بهتر است آب جوش باشد. در صورت تمایل به جای آب می‌توانید از آب قلم گوسفند یا گاو استفاده کنید.

بهتر است آب خورش را همان ابتدا به اندازه کافی بریزید که بعدا مجبور نباشید به خورش آب اضافه کنید.

منبع:

بگیر بپز

بهار اویل

http://baharoil.com


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 99/10/21 و ساعت 4:38 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 10
مجموع بازدیدها: 20363
جستجو در صفحه

خبر نامه