سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آن که از دنیا اندوهناک است ، از قضاى خدا خشمناک است . و آن که از مصیبتى که بدو رسیده گله آرد ، از پروردگار خود شکوه دارد و آن که نزد توانگر رفت و به خاطر مالدارى وى از خود خوارى نشان داد دو ثلث دینش را به باد داد ، و آن که قرآن خواند و مرد و راه به دوزخ برد از کسانى بود که آیات خدا را به فسوس گرفت و افسانه شمرد ، و آن که دلش به دوستى دنیا شیفته است دل وى به سه چیز آن چسبیده است : اندوهى که از او دست بر ندارد ، و حرصى که او را وانگذارد ، و آرزویى که آن را به چنگ نیارد . [نهج البلاغه]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 24

پیش از اینکه به سراغ مبحث تعویض روغن برویم، بهتر است با چندین نکته در این رابطه آشنا گردیم؛ تعویض روغن موتور برای تمامی مدل ­های خودرو یکسان نیست و بسته به نوع خودرو، شکل و مراحل تعویض روغن موتور ممکن است متفاوت باشد. برای مراقبت بهتر از موتور خودرو و حفظ کارایی آن بهتر است که تعویض روغن موتور را جدی بگیرید و این کار را به دقت انجام دهید. روغن موتور سالم و با کیفیت به نگهداری هر چه بهتر خودرو و قطعات موتور آن کمک خواهد کرد تا از قطعات آن محافظت شود. تعویض به موقع روغن موتور باعث طولانی­ تر شدن عمر موتور خودرو خواهد شد و بهتر است که به زمان تعویض روغن موتور خودرو دقت بیشتری داشته باشید.

تعویض روغن موتور

روغن موتور چیست؟

برای آنکه بدانید؛ چگونه باید نوع صحیح روغن موتور را برای خودرویتان انتخاب کنید؟ نیاز به شیمیدان بودن نیست؛ کافی است با مطالعه آموزش تعویض روغن ماشین خدمت از ما با انواع مختلف روغن موتور آشنا شوید؛ موتور به عنوان قلب تپنده خودرو شما نیاز به مراقبت ویژه ای دارد؛ که یکی از این مراقبت ها مربوط به تعویض روغن ماشین است؛ که مانند خون در بدن انسان در بین قطعات موتور جریان دارد؛ و باعث روان سازی قطعات متحرک، مانع فرسایش، کاهش حرارت و زدودن ذرات و گردوغبار می شود.

برای خرید روغن موتور ادینول کلیک کنید.

آماده کردن وغن موتور بر اساس نوع و اندازه(لیتر) مورد نیاز

  • قبل از خرید روغن و فیلتر روغن حتما باید کتابچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده باشید.
  • برای انتخاب روغن موتور مناسب خودرو مطالعه کتاب راهنما می تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.
  • حجم موتور نیز ارتباط مستقیمی با حجم روغن موتور مورد نیاز دارد.
  • در کتابچه راهنمای خودرو میزان روغن مورد نیاز موتور درج شده است.

نحوه تعویض روغن

استفاده از یک روغن موتور خوب و مناسب، نیاز اصلی موتور اتومبیل شما است. در واقع روغن موتور با ایجاد لغزش از بوجود آمدن نیروی اسطحکاک میان سیلندر‌ها و قطعات دیگر تا حد امکان جلوگیری می‌کند. نبودن و یا کم بودن مقدار روغن موتور؛ باعث ایجاد صدمات شدید و در گاهی مواقع غیر قابل جبران به موتور اتومبیل می‌شود.

به طور متوسط هر 5000 کیلومتر، روغن موتور خودرو شما باید تعویض گردد؛ برای این کار بهتر است ابتدا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود نگاه کنید تا نوع روغن موتور قابل استفاده در خودرو خود را متوجه شوید، اگر در دفترچه راهنمای اتومبیل شما نوع روغن موتور را مشخص نبود، معمولا باید از روغن موتور‌های مینرال استفاده کنید ولی بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.
تعویض روغن موتور هم مانند امور دیگر نیاز به ابزار مربوط به خود را دارد، که شامل روغن موتور، قیف، جک، ظرف مخصوص جمع آوری روغن موتور، پیچ گوشتی، آچار بکس، فیلتر روغن موتور و آچار آن

پس از آگاه شدن از نوع روغن موتور و مقدار ویزکوزیتی آن، روغن موتور خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید، در نظر بگیرید بهتر است هنگام تعویض روغن موتور، فیلتر آن را هم جایگزین کنید، تیم لوکاپرو در این مقاله ضمن آموزش تعویض روغن موتور، چگونگی جایگزینی فیلتر آن را هم آموزش می‌دهد. همراه با خرید فیلتر روغن، حتما آچار آن را هم تهیه کنید و مطمئن شوید که به فیلتر شما می‌خورد.

قبل از شروع به خالی کردن روغن موتور ، بهتر است ابتدا در کاپوت و سپس درپوش روغن را باز کنید؛ انجام این عمل به راحت تر شدن تخلیه روغن موتور اتومبیل شما می انجامد. هنگام خارج کردن روغن موتور ، موتور و روغن باید گرم باشد اما نه خیلی گرم. پس از توقف اتومبیل ترمز دستی آن را بکشید و سپس با استفاده از یک جک قوی، ارتفاع جلوی خودرو را بالا ببرید، برای ایجاد ایمنی بیشتر؛ می‌توانید از یک سه پایه در زیر اتومبیل استفاده کنید. به زیر اتومبیل خود رفته و پیچ تخلیه انتهای مخزن روغن موتور (کارتر) را باز کنید و اجازه دهید روغن موتور قدیمی از آن به داخل ظرفی که تهیه کرده‌اید تخلیه شود. در خودرو‌های جدید برای محافظت از قطعات خودرو، ممکن است از پوشش‌های پلاستیکی استفاده کرده باشند، برای دسترسی پیچ کارتر باید ابتدا آن قطعات پلاستیکی را جدا کنید، به همین دلیل در تعمیر‌گاه‌های تخصصی جدید از روش مکش برای بیرون کشیدن روغن موتور استفاده می‌کنند.

پیچ مخزن روغن موتور را بعد از خروج کامل روغن سرجایش ببندید برای این کار می‌توانید از یک آچار بکس استفاده کنید تا مطمئن شوید پیچ کاملا سفت بسته شده است.

نوبت به فیلتر روغن میرسد که می‌توانید با استفاده از آچاری که تهیه کرده‌اید فیلتر روغن خودرو خود را باز کنید، این عمل می تواند در صورت به همراه داشتن ظرف بزرگ و مناسب، همزمان با تخلیه روغن نیز انجام بپذیرد. با استفاده از یک دستمال مناسب، محل اتصال فیلتر را تا جایی که امکان پذیر است تمیز کنید. مقداری از روغن جدید را به دور حلقه فیلتر بمالید تا فرایند پمپ روغن بهتر انجام شود. حالا می‌توانید فیلتر روغن جدید را نصب کنید و آن را محکم ببندید.

نکات ضروری در هنگام تعویض روغن ماشین

   در صورتی که خودرو مدت زیادی کار کرده و موتور آن داغ است، حداقل 30 دقیقه منتظر بمانید تا دمای موتور کمی کاهش یابد.
    هرگز برای باز کردن پیچ تخلیه روغن از آچارهایی که سر آن‌ها قابل تنظیم است، استفاده نکنید. برای باز کردن این پیچ از آچارهای یک سر تخت یک سر رنگی با اندازه مناسب استفاده کنید.
    زمانی که جک زیر خودرو قرار دارد، حتما میله جک هم زیر خودرو قرار گیرد.
    قبل از اینکه درزگیر پیچ تخلیه را ببندید حتما آن را به روغن نو آغشته کنید.
    مدت زمان لازم برای تعویض روغن ماشین تقریبا 20 دقیقه است.
    در هنگام تعویض روغن حتما از عینک مخصوص این کار استفاده کنید.
روغن موتور ادینول

عدم تعویض به موقع روغن موتور

عدم تعویض روغن موتور در زمان مناسب و دست نگه داشتن از انجام به موقع این کار باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت ­های متحرک موتور می­‎شود؛ با بیشتر شدن اصطحکاک در بین قطعات، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه ­بر در موتور ماشین نیز بیشتر خواهد شد؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در برخی موارد نادر، عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث انفجار موتور خودرو نیز خواهد شد.عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت
عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت باعث کاهش غلظت روغن موتور، کاهش استحکام موتور و ایجاد احتراق داخلی در موتور خودرو شود. بروز مشکلات مختلف در موتور، به دلیل عدم تعویض به موقع روغن آن، باعث از کار افتادگی موتور خودرو خواهد شد پس اینکار را جدی بگیرید. نکته دیگری که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع­ اند، کاهش دائمی سطح روغن موتور در مخزن روغن است که در طول مدت رانندگی پیش می­آید و نیاز به تجدید دائمی دارد. برای اندازه­ گیری میزان روغن موتور لازم برای خودروی خود، لازم است که به تعمیرگاه مطمئنی مراجعه کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض نمایید. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث ایجاد اصطحکاک در بین قطعات داخلی موتور و در نهایت زنگ زدگی آن­ها خواهد شد؛ زنگ زدگی قطعات داخلی موتور نیز باعث آسیب رسیدن به آن و بروز مشکلات جدی­تری در آن خواهد شد.

آشنایی با انواع روغن موتور

در این قسمت از آموزش تعویض روغن ماشین به انواع روغن موتور می پردازیم که در سه دسته قرار می گیرد.

1-مینرال

ساختار شیمیایی آن از نفت خام تولید می شود؛ وچون ساختار ساده ای دارد در فواصل کوتاه نیاز به تعویض دارد وبیشتر مناسب خودروهای قدیمی است.

2-روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک

این روغن موتور دارای ناخالصی پایین و مقاومت بالا نسبت به روغن های دیگر است؛ تنها نکته منفی آن قیمت بالای آن است؛ و برای خودروهای گران قیمت استفاده می شود.
مزیت روغن سنتتیک

    کاهش مصرف روغن
    عمر طولانی روغن
    غیر خورنده و غیر سمی بودن
    تبخیر شوندگی پایین
    دمای سوختن بالا
    دارای مقاومت اکسیداسیون بالا
    دارای شاخص ویسکوزیته بالا (عکس العمل سریع در مقابل تغییرات دما)
    کاهش مصرف سوخت تا 2/4 درصد
    نقطه روان سازی پایی

3-روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور ترکیبی از دو حالت قبل است؛ و نسبت به روغن موتور مینرال مقاومت و کارایی بالایی دارد اما نسبت به روغن موتور سنتتیک مقاومت و کارایی پایین تری دارد؛ دراین حالت برای تعویض روغن موتور می توان از روغن های سنتتیک هم به جای روغن های نیمه سنتتیک استفاده کرد.
منبع:
رویتا خودرو

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/5/11 و ساعت 8:11 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 20604
جستجو در صفحه

خبر نامه