سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
[ و فرمود : ] آنان را طاعت دارید که در ناشناختنشان عذرى ندارید . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

امروزه کامپوزیت دندان به عنوان یک روش زیبایی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با شباهتی که به دندان های طبیعی دارد، بسیار مورد توجه بیماران قرار گرفته است. ونیر کامپوزیت می تواند به ترمیم لب پر شدن دندان، شکستگی، تغییر رنگ و رفع عیوب ظاهری دندان ها بپردازد. به طور معمول کامپوزیت از مواد شیشه ای و یا رزینی ساخته می شود و در صورت نصب آن روی دندان توسط دندانپزشک دارای مهارت، می تواند نتیجه مورد پسندی را به همراه داشته باشد. اما با توجه به کاربرد های فراوان آن، ونیر کامپوزیت می تواند دارای معایب و عوارضی نیز باشد که در این مقاله به بررسی کامل عوارض ونیر کامپوزیت می پردازیم.

برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو چه کنیم؟

رعایت دستورالعمل های مراقبت از کامپوزیت دندان که توسط دندانپزشک توصیه می شود؛ از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نوشیدن آب کافی بعد از هر وعده غذایی، خودداری از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت به خصوص در چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان و عدم مصرف نوشیدنی ها یا غذاهای اسیدی و حاوی الکل، از دستورالعمل هایی است که می تواند به کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو کمک کند.
اگر احساس درد و ناراحتی شما بعد از کامپوزیت دندان آنقدر زیاد است که نمی توانید به درستی غذا بخورید بهتر است چند روز اول داروهای مسکن استفاده کنید تا زمانی که بدن تان به کامپوزیت ونیر ها عادت کند. در صورتیکه درد، سوزش، تورم یا کبودی بیش از دو هفته ادامه داشت؛ برای کاهش عوارض کامپوزیت دندان های جلو به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر تصور می‌کنید دندانپزشکی که برایتان کامپوزیت نصب کرده مهارت و تخصص کافی نداشته است؛ بهتر است یک عکس اشعه ایکس تهیه کرده و به دندانپزشک زیبایی دیگری مراجعه کنید تا علت عوارض کامپوزیت ونیر مشخص شده و برطرف شود.

آیا درد بعد از کامپوزیت دندان طبیعی است؟

معمولاً احساس درد و ناراحتی بعد از کامپوزیت دندان باید حداکثر طی دو هفته برطرف شود. در صورتی که درد و ناراحتی به طور مداوم ادامه داشته باشد و یا بدتر شود؛ حتما باید علت اصلی آن را مشخص و برطرف کرد. از اصلی ترین دلایل درد بعد از کامپوزیت دندان های جلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
?عدم فرم دهی مناسب کامپوزیت روی دندان توسط دندانپزشک 
?وجود پوسیدگی در دندان های زیر کامپوزیت 
?عدم مراقبت صحیح از کامپوزیت ها 
?داشتن عادات نادرستی مانند دندان قروچه کردن یا ساییدن دندان ها با یکدیگر
?آسیب دیدن رگها، بافت ها یا رشته های عصبی هنگام کاشت کامپوزیت دندان

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

 برای‌ استفاده‌ از روکش ونیر کامپوزیت، لازم‌ است تا ابتدا دندان ها بطور کامل‌ تمیز شوند تا‌ به این‌ ترتیب هرگونه جرم یا‌ پلاک ایجاد شده‌ در سطح دندان ها پاک شده‌ و یک سطح تمیز برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

در ادامه دندان ها‌ بطور کامل خشک شده‌ و پاک می شوند تا به‌ این ترتیب اطمینان حاصل‌شود که هیچگونه رطوبت‌ یا بزاقی در محل وجود ندارد که‌ بتواند درعملکرد مواد باندینگ اختلال ایجاد کند. سپس سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تابه این‌ترتیب یک سطح مناسب برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود. درحقیقت این‌ سطح به‌ چسبیدن ونیر کامپوزیت به‌سطح دندان کمک موثری می کند.

در نهایت، از مواد باندینگ مخصوص (چسب) بر روی سطح دندان استفاده شده‌ و مواد ونیر کامپوزیت به‌ آرامی بر روی دندان قرار می گیرند. در این مرحله فرآیند اضافه کردن، برداشتن و آماده کردن مواد ونیر کامپوزیت به‌همراه صیقل زدن آن‌ تکرار می شود تا به‌ این ترتیب بتوان روکش ونیر نهایی‌ را ایجاد کرد. به‌ هر حال نتایج نهایی بدست آمده‌ در این حالت بستگی زیادی به تجربه هنری دندانپزشک زیبایی و توانایی های‌ وی‌ دارد.

منبع: https://www.healthline.com/health/composite-veneers

https://www.smileworksliverpool.co.uk/blog/composite-veneers/

https://raharadfar.com/veneer/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در شنبه 100/8/22 و ساعت 12:11 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 20533
جستجو در صفحه

خبر نامه