سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هنگامی که نزد آموزگار یا در مجلس های دانش نشستید، نزدیک هم شوید و برخی پشت برخی دیگربنشیند . مانند دوران جاهلیت پراکنده منشینید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

اگر گاهی اوقات از طعم قورمه سبزی ای که خودتان پخته اید یا جایی خورده اید خیلی خوشتان آمده باشد و علتش در ترکیب سبزی های آن باشد اما میزان هر کدام از سبزی قورمه سبزی را ندانید حتما کلافه می شوید. برای درست کردن یک قورمه سبزی خوشمزه علاوه بر مهارت در آشپزی با چگونه ما همراه شوید تا بدانید از هر کدام از سبزی ها چقدر باید در خورشتان بریزید تا طعم خوب آن را حس کنید و این ترکیب را دیگر عوض نکنید.

سبزی قورمه

میزان سبزی های قورمه سبزی:

در زیر انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهر‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

در تهران سبزی قورمه سبزی متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر؛ به اضافه مقدار کمی شنبلیله است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (تهران)
تره 500 گرم
جعفری 500 گرم
شنبلیله 100 گرم

نسبت سبزی خورشتی (فارس و خوزستان)
سبزی قورمه سبزی در فارس و خوزستان ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا هر دو به یک اندازه)، شنبلیله و سیر سبز است. مقدار شوید، شنبلیله و سیر سبز حدود یک چهارم؛ و مقدار گشنیز و اسفناج یک دوم تره و جعفری است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (فارس و خوزستان)
تره 400 گرم
جعفری 400 گرم
گشنیز 200 گرم
شوید 100 گرم
اسفناج یا برگ چغندر 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
سیر سبز 100 گرم

ترکیب سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
سبزی قورمه سبزی در آذربایجان مرکب از تره، جعفری، گشنیز به نسبت یک، یک چهارم و یک پنجم به ترتیب است. چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون نیز بسته به فصل اضافه می‌شود.

نسبت سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
تره 1 کیلوگرم
جعفری 250 گرم
گشنیز 200 گرم
اسفناج یا برگ چغندر چند برگ
ترخون چند برگ

نسبت سبزی خورشتی به زعم نگارنده
به زعم نگارنده بهترین نسبت قورمه سبزی عبارت است از: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله به نسبت یک و یک دوم و یک پنجم و یک دهم و یک دهم است.

نسبت سبزی قورمه سبزی به زعم نگارنده
تره 1 کیلوگرم
جعفری 500 گرم
گشنیز 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
اسفناج 100 گرم

اگرمواد لازم برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه را خریداری کردید می‌توانید شروع به پخت آن نمایید. کافی است کمی دقت کرده و طبق دستور پخت پیش بروید.

نحوه درست کردن سبزی قورمه سبزی

سبزی ها را بعد از پاک کردن خوب بشویید.

وقتی آب سبزی ها رفت، آن ها را پهن کنید تا خشک شوند. البته نه در حدی که پلاسیده شوند که نتوان آن ها را به خوبی خرد کرد.

سبزی ها را باید ریز خرد کنید. اگر بخواهیم اندازه ای برای آن تعیین کنیم، بین سبزی های آش، پلویی و قورمه سبزی، سبزی خورشتان باید از همه ریزتر باشد.

اکنون باید سبزی ها را تفت دهید. به حفظ خواص سبزی ها اهمیت دهید و فقط سبزی ها را تفت دهید و اجازه دهید بیشتر پخته شوند تا سرخ شده و خشک گردند.

سبزی ها را در هر ظرفی که تفت می دهید به میزان سبزی نسبت به ظرف دقت کنید تا سبزی آب نیندازد و تیره نشود.

سبزی و روغن را همزمان روی حرارت بگذارید و صبر نکنید تا سبزی روی حرارت خشک شود بعد روغن را اضافه کنید. این کار باعث تیره شدن رنگ سبزی و نهایتا خورش خواهد شد. ولی اگر روغن را از ابتدا به خورش اضافه کنید رنگ خورش روشن تر خواهد بود.زمانی که سبزی ها خنک شدند، برای هر

وعده مصرف به صورت جداگانه در کیسه فریزری ریخته و صاف کنید و در فریزر قرار دهید؛ تا برای هر بار مصرف تنها به همان میزان از حالت انجماد خارج شود و بقیه سبزی خواص خود را از دست نداده و مستعد فاسد شدن، نشوند.

نکات و هشدارها

می توانید به جای شنبلیله تازه از یک قاشق سوپخوری سرخالی، شنبلیله خشک استفاده کنید و هنگام خرید سبزی، از خرید شنبلیله صرف نظر کنید، و یا آن را برای استفاده های بعدی خشک کنید.

اگر سبزی را خرد کرده می خرید هنگامی که فروشنده آن ها را در خردکن می ریزد به او میزان ها را گوشزد کنید.

روش سرخ کردن سبزی قرمه‌سبزی

سبزی قرمه‌سبزی را باید خوب ریز کنید زیرا اگر درشت خرد شود خورش هر چه بجوشد جا نمی‌افتد. بعد از ریز کردن، نوبت سرخ کردن سبزی‌ها است. سبزی‌ها را باید در روغنی که از قبل داغ شده روی حرارت متوسط و با روغن زیاد مخصوص سرخ‌کردنی سرخ کنید. سرخ کردن سبزی را باید تا زمانی که رنگ سبزی تیره شود ادامه دهید. دقت کنید که راز خوشمزه شدن قرمه سبزی این است که سبزی نباید بسوزد فقط رنگ آن تیره شود و وقتی آن را فشار می‌دهید، روغنی به رنگ سبز تیره از آن خارج شود.

مدت زمان حدودی سرخ کردن سبزی 15 دقیقه است در این مدت سبزی را نباید بیشتر از دو یا سه بار هم بزنید زیرا زیر و رو کردن زیاد سبزی حرارت آن را پایین می‌آورد و مانع خوب سرخ شدن آن می‌شود.

خرید سبزی قورمه تازه با قیمت مناسب

به جای همه این کار ها میتونید به سایتی که لینکشو در زیر میذارم برید که این سایت با رعایت تمام نکات بهداشتی، یک سبزی قورمه اماده خوشمزه با طعم خونگی، تهیه کنید.

https://begirbepaz.com/product/fried-vegetables-ghorme/

نکات مهم برای داشتن یک خورش جا افتاده

از علائم یک قرمه‌سبزی جا افتاده روغنی است که در نهایت روی خورش می‌ایستد. اگر هنگام سرو غذا همه مواد پخته بود اما خورش جا نیفتاده بود می‌توانید چند قالب یخ کوچک به خورش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود خورش روغن بیاندازد و غذا کاملا جاافتاده به نظر می‌رسد.

خرید مواد اولیه سبزی قورمه

برای پخت قرمه‌سبزی ترجیحا از زودپز استفاده نکنید و اجازه دهید خورش در قابلمه معمولی حدود 4 تا 5 ساعت روی اجاق با حرارت کم جا بیافتد و آب خورش کم شود.

آبی که به خورش اضافه می‌کنید بهتر است آب جوش باشد. در صورت تمایل به جای آب می‌توانید از آب قلم گوسفند یا گاو استفاده کنید.

بهتر است آب خورش را همان ابتدا به اندازه کافی بریزید که بعدا مجبور نباشید به خورش آب اضافه کنید.

منبع:

بگیر بپز

بهار اویل

http://baharoil.com


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 99/10/21 و ساعت 4:38 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 20521
جستجو در صفحه

خبر نامه