سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شریفترین دانش، آن است که در اعضا و جوارح تو پدیدار شود . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

دی لایت، ال ای دی روز یا روشنایی در روز؛ اگر علاقه‌مند به دنیای خودرو باشید احتمالاً تاکنون این نام‌ها را شنیده‌اید. حتی در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودرو عنوان می‌شود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغ‌های دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟

 

چند سالی است که اگر در خیابان‌ها راه بروید متوجه خودروهایی خارجی می‌شوید که در روز آفتابی با چراغ‌های روشن حرکت می‌کنند. شاید حتی آن را نوعی خودنمایی نیز تلقی کرده باشید اما روی دیگر این سکه همان جلب توجه شماست. تصور کنید عرض خیابان را طی می‌کنید. اگر متوجه این چراغ‌ها شوید طبیعتاً می‌ایستید تا خودروی موردنظر عبور کند.

چراغ دی لایت

لامپ های daylight که توسط کارخانه های سازنده خودرو بر روی اتومبیل ها نصب می شوند به طور دستی قابل خاموش شدن نیستند. این چراغ ها که نوع LED هستند مصرف برق بسیار پایینی دارند و در هنگام روشن بودن هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی کنند. اگرچه آب و هوای ایران با کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا متفاوت است و چراغ های دی لایت به آن اندازه ضرورت ندارد اما بررسی ها نشان می دهد که چراغ های daylight حتی در آب و هوای معمولی هم کاربرد دارد و می تواند توجه عابرین و ماشین ها را به خود جلب کند.

دی لایت برای زیبایی یا برای کارایی؟

   

احتمالا خودروهای خارجی مختلفی را دیده اید که مجهز به دی لایت هستند و در خیابان ها تردد می کنند. اگر تصور می کنید که این خودروها برای خودنمایی از این چراغ استفاده می کنند، اشتباه می کنید. باید بدانید که لامپ های دی لایت در خودروهایی که این ویژگی را دارند، به طور دستی خاموش نمی شوند. دی لایت ها چراغ های ال ای دی هستند که مصرف برق فوق العاده پایینی دارند و با روشن بودن آنها هیچ فشاری به باتری خودرو وارد نمی شود. گرچه بسیاری معتقدند که استفاده از دی لایت برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کانادا و آمریکا کاربرد بیشتری دارد و در ایران یه اندازه این کشورها، کاربردی نیست، اما بررسی ها نشان داده است که دی لایت حتی در آب و هوای معمولی هم می تواند کاربرد داشته باشد و می تواند توجه عابرین و ماشین ها را به خود جلب کند. به این ترتیب خودروهایی که از روبرو می آیند یا در شیشه خودروی خود، به عقب توجه دارند، متوجه اتومبیل دارای دی لایت شده و زمینه تصادف پایین می آید. وجود چنین چیزی در موتور سیکلت می تواند خلافی موتورسیکلت را نیز پایین بیاورد.

تاریخچه دی لایت

   

برای فهم کاربرد چراغ‌های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه‌ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال 2008 توسط اداره امنیت ایالات متحده مشخص شد که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه‌سوارها رو به افزایش است. این در حالی بود که در این کشور خبری از مه‌آلود بود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به‌منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ‌ها به‌طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می‌افتند و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می‌کنند. به‌واقع دی لایت مانند فانوسی در دست نابیناست.

ویژگی های نور دی لایت

 

نور دی لایت (Day Light) برای روشنایی روز بسیار خوب و مفید است. اما همین نور با همین ویژگی اصلا مناسب شب نیست. زیرا به دلیل درخشش زیاد نور چراغ ‌های ال‌ای‌دی در شب به شدت آزاردهنده خواهد بود و دید عابران و رانندگان روبه رو را مختل می کند.

کاربرد چراغ دی لایت

 

دی لایت­‌ها همیشه روشن هستند

خودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن شدن باعث روشن شدن دی لایت نیز می‌­شود؛ در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می­‌توان این چراغ­‌ها را خاموش کرد. با توجه به اینکه دی لایت­‌ها نوعی از چراغ­‌های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند، با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی­‌کنند، نیازی به دستکاری سیستم برق خودرو نخواهد بود؛ در واقع خودرویی که از کارخانه و به صورت ذاتی این آپشن را دارد، هیچ نیازی به خاموش شدن دی لایت ندارد.

انتقادهای وارده بر چراغ­‌های دی لایت

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ­‌های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند، سوئد و کشورهایی مناسب است که هوای برفی و مه­‌آلود دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست.

نکته دیگر این است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که در برخی از خودروها چراغ­‌های روشنایی در روز بیشتر از چراغ­‌های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ­‌ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده­‌اند، باعث کاهش دید راننده می­‌شوند.

منبع:

https://revitakhodro.com

 

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/3/2 و ساعت 1:38 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 16
مجموع بازدیدها: 20580
جستجو در صفحه

خبر نامه