سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نادان را نبینى جز که کارى را از اندازه فراتر کشاند ، و یا بدانجا که باید نرساند . [نهج البلاغه]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 24

لوبیا سبز از سبزیجات کم کالری با فیبر فراوان است که به خانواده حبوبات تعلق داشته و بومی کشور پرو می باشد. تاکنون 150 گونه مختلف از لوبیا سبز در اشکال و رنگ های مختلف از سبز تا بنفش شناخته شده است و قدمت آن به 7 هزار سال پیش برمی گردد.

لوبیا سبز از معدود مواد مغذی است که حتی با بخارپز کردن ارزش غذایی خود را به مقدار زیادی حفظ کرده و دارای خواص زیادی برای قلب، چشم، معده، رحم و روده می باشد و برای درمان یبوست، ناباروری، لاغری، دیابت، سرطان و ایدز مفید است.

طبع لوبیا سبز سرد است.

لوبیا سبز خام

مزایای مصرف لوبیا سبز خام

کنترل وزن و دریافت مواد مغذی

یک فنجان لوبیا سبز خام دارای 31 کالری و 2?7 گرم فیبر است. اگر در حال تلاش برای حفظ وزن فعلی یا کاهش وزن خود هستید، لوبیای سبز خام می تواند بدون کالری بیش از حد شما را سیر کند. از آنجا که این غلاف حاوی دانه های لوبیا نیز می باشد، 2 گرم پروتئین نیز در آن یافت می شود. گرچه لوبیا سبز طعم شیرینی دارد. اما این به این معنی نیست که ماده غذایی قندی است. تنها 3 گرم قند طبیعی در هر فنجان لوبیا سبز وجود دارند. بنابراین یک میان وعده مناسب برای تغذیه بیماران دیابتی است.

برای تهیه لوبیا سبز خام اماده با میتوانید بر روی لینک زیر از سایت بگیر بپز اقدام به خرید کنید.

https://begirbepaz.com/product/crushed-raw-green-beans/

ویتامین ها

هر فنجان لوبیا سبز خام حدود 1/6 از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن ما را تامین می کند. افزایش مصرف این آنتی اکسیدان کمک می کند تا سلول ها از گزند رادیکال های آزاد در امان بمانند. همچنین این مقدار لوبیا سبز خام دارای 1/7 از نیاز روز بدن به ویتامین K می باشد. ویتامین k یک ماده مغذی است که موجب لخته شدن خون شده و نقش مهمی در متابولیسم استخوان ها بازی می کند. لوبیا سبز خام حاوی مقدار کمی از ویتامین های زیر نیز می باشد:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • نیاسین
  • فولات

مبارزه با سرطان

یکی از خواص لوبیا سبز مبارزه با سرطان است. لوبیا سبز سرشار از کلروفیل است. این ویژگی می‌تواند تأثیر آمین‌های هتروسیکلیک را که هنگام کباب‌کردن گوشت در دمای بالا آزاد می‌شوند خنثی کند. بنابراین، افرادی که غذاهای کبابی دوست دارند بهتر است همراه با کبابشان مقداری لوبیا سبز میل کنند تا اثرات منفی این مواد سرطان‌زا کاهش یابد.

حفظ سلامت قلب

لوبیا سبز حاوی نشاسیته و فیبر فراوان است که سندروم متابولیک در بدن را کنترل کرده و با کاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت به سلامت قلب کمک می کند به طوری که افرادی که چهار بار در هفته حبوباتی همچون لوبیا سبز مصرف می کنند نسبت به کسانی که یک بار مصرف می کنند 22 درصد کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند.

ویتامین K موجود در لوبیا سبز با خارج کردن کلسیم از خون مانع تشکیل پلاک ها و آهکی شدن رگ های خونی شده و خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

کمک‌کردن به کنترل وزن

یک فنجان لوبیا سبز درحدود 28 کالری انرژی دارد. این مقدار لوبیا سبز تقریبا چربی ندارد و قند کمی دارد. بنابراین، اگر به اندازه دور کمرتان اهمیت می‌دهید، نباید لوبیا سبز را فراموش کنید.

لوبیا سبز

 

 روش صحیح پخت و مصرف:

بهترین روش پخت لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است. سعی کنید به مدت طولانی در معرض حرارت مستقیم نباشد، زیرا در این صورت ویتامین C لوبیا سبز از بین می رود. ارزش غذایی کنسرو لوبیا سبز تقریباً به اندازه لوبیا سبز تازه است. لوبیا سبز کنسرو شده حاوی کلسترول کمتری بوده و منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، منیزیم، مس، آهن و منگنز به شمار می آید.

لوبیا خام در مقابل لوبیا پخته شده

جوشاندن لوبیا سبز، برخی از مواد مغذی، به خصوص مواد معدنی و ویتامین C را در این سبزی از بین می برد. یک وعده لوبیا سبز پخته شده، همان مقدار پروتئین، ویتامین های گروه ب و ویتامین A و E را دارد که در لوبیا سبز خام یافت می شود. اما پخت و پز لوبیا سبز باعث می شود حدود 30 درصد از پتاسیم، آهن و منیزیم، و 20 درصد از ویتامین C این ماده غذایی پر خاصیت از بین برود.

منبع:

https://begirbepaz.com

https://www.persian-star.org/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%84%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%A8%D8%B2/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/2/5 و ساعت 1:54 عصر | نظرات دیگران()

برای سالم ماندن و خوشبختی گربه شما به یک رژیم با کیفیت و متعادل نیاز دارد. داشتن یک گربه به عنوان حیوان خانگی یک مسئولیت بزرگ است. گربه شما به انواع لوازم جانبی دیگر احتیاج دارد، و غذای گربه ها نه تنها آشکار ترین بلکه مهمترین آنهاست. گربه نمی تواند غذای انسان بخورد زیرا شما و گربه شما برابر نیستند و هر یک از شما نیازهای غذایی متفاوتی دارید. بنابراین ، شما باید غذایی را برای گربه خود تهیه کنید که مخصوصاً برای آنها تهیه شده باشد و بیش از حد نگران هزینه آن نباشید ، زیرا بیشتر غذاهای گربه مرطوب از نظر قیمت مناسب هستند.

در این راهنما به شما کمک می کنیم تا در مورد نیازهای غذایی گربه خود بیشتر بدانید و ما روی غذای مرطوب تمرکز خواهیم کرد ، این نوع غذایی است که معمولاً این افراد خوشمزه ترجیح می دهند. در بندهای زیر به شما کمک خواهیم کرد بسیاری از عادتهای روزانه گربه خود را نیز درک کنید. ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا نیازهای گربه خود را بهتر بشناسید تا بتوانید غذای ایده آل را برای خنده دار مخصوص پوست گربه خود خریداری کنید.

انتخاب کنسرو گربه

پوچ، ووم، کنسرو گربه

گربه پس از سه ماهگی در کنار شیر، باید از غذاها در رژیم غذایی آن ها استفاده گردد. گربه ها ذاتا حیوانات گوشت خوار هستند. به همین دلیل نیاز به پروتئین بالا دارند که با تغذیه خانگی و معمولی ما انسان ها بسیار متفاوت است.

هم چنین به دلیل گوشت خوار بودنشان، سیستم گوارش آن ها برای هضم و جذب کربوهیدرات و سایر گروه های مواد غذایی تنظیم نشده است. در نتیجه تنها مقدار کمی از سبزیجات و کربوهیدرات را می توانند هضم کنند.

غذای کنسرو گربه جز خوراک خوشمزه این حیوانات به حساب می اید.  رطوبت بالاتر نسبت به دیگر نوع غذاها  و همچنین بافتی نزدیکتر به گوشت، باعث شده که این نوع غذا، برای گربه ها بسیار لذیذ و خوش خوراک باشد. و یک انتخاب مناسب برای گربه های سخت گیر و بد مزاج به حساب می اید.

علاوه بر این آب مورد نیاز بدن گربه ها، در گذشته ها عموما از طریق شکارشان تامین می شد و آنان نیازی به خوردن آب نداشتند. به همین دلیل احساس تشنگی در گربه ها وجود ندارد. پس با خانگی شدن گربه ها ، لازم است رژیم غذایی آن ها بتواند آب مورد نیاز بدن شان را تامین کند.

برای خرید کنسرو از پت شاپ های فارسی زبان به لینک های زیر مراجعه کنید.

https://animalkadeh.com/product-category/cat/food-and-treats-cat/canned-voom-pouch-cat/

https://www.digikala.com/search/category-pet-food-and-nutritional-supplement/

برای گربه خانگی، غذای کنسرو شده بهتر است یا خشک؟

غذاهای خشک دارای مقادیری از کربوهیدرات هستند و همچنین از نظر اقتصادی قیمت مناسب‌تری دارند و نگهداری آن‌ها نیز راحت‌تر است. اما غذا های کنسرو شده، دارای مقادیر بیشتری چربی و پروتئین هستند و برای گربه‌ها غذای لذیذ‌تری به حساب می‌آیند. البته طبق تحقیقات کارشناسان برای بیشتر گربه‌های سالم، رژیم غذایی شامل هر دوی غذاهای خشک و کنسروی بهتر است.

چه مواد مغذی اساسی باید حاوی غذای مرطوب گربه باشد؟

گربه نمی تواند غذای انسان یا غذای سگ بخورد زیرا مواد مغذی بسیار مهمی وجود دارد که بدن گربه شما به آن احتیاج دارد که در رژیم های دیگر یافت نمی شود. در زیر در مورد مواد مغذی مختلف موجود در غذاهای گربه که نمی توانند از رژیم غذایی روزانه گربه خود به عنوان سالم بمانند صحبت می کنیم:

  • ویتامین های A ، D ، E و B. مواد مغذی حاوی چربی حیوانات در رژیم غذایی گربه شما هستند. آنها منبع اصلی انرژی برای بدن گربه هستند.
  • تائورین این یک اسید آمینه است که باید در هر رژیم غذایی برای گربه ها وجود داشته باشد. این عملکرد قلبی و بینایی این حیوانات را تقویت می کند.
  • ال-کارنیتین؛ از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می شود.
  • آرژنین این یکی دیگر از اسیدهای آمینه مهم است که به وفور در پروتئین حیوانات وجود دارد و به از بین بردن نیتروژن و چرخه اوره کمک می کند برای گربه ها بسیار مهم است.
  • کلسیم و فسفات. اینها برای دندانها و استخوانهای سالم در گربه ها ضروری است.
  • خاکستر این اصطلاحی است که برای تولید مواد معدنی به “ضایعات” باقیمانده پس از سوختن “خوراک” بکار می رود. طبیعتاً گربه ها اجساد و استخوان های آنها را می خورند که حاوی مواد معدنی است. خاکستر همچنین حاوی این مواد است.

مزایای غذای کنسرو گربه

  • غذای کنسروی گربه به اندازه غذای خشک، حاوی افزودنی نیستند.
  • اکثر کنسروهای گربه  عاری از هرگونه رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند و به خاطر فرآیند بسته‌بندی‌ نیازی به افزودن مواد نگهدارنده ندارن.
  • کنسرو غذای گربه  در مقایسه با غذای خشک مقادیر بسیار کمتری کربوهیدرات داره و پروتئین بیشتری داره که برای بدن گربه ‌ها لازمه.
  • در مقایسه با غذای خشک بسیار لذیذتر و خوش‌خوراک‌تره.
  • برای گربه های بیمار، گربه ‌های مسن و گربه هایی که دندان ندارن تنها گزینه موجود است!
    غذای کنسروی حاوی مقادیر زیادی آبه و به همین دلیل تا حد زیادی آب مورد نیاز بدن گربه رو تامین می‌کنه.

از کجا بدانم که چه مقدار به گربه خود غذا بدهم؟

معمولا بر روی بسته‌بندی هر محصول اطلاعات کاملی در این زمینه وجود دارد و بر اساس دسته‌بندی های مختلف، میزان مطلوب غذا برای هر گربه درج شده است. برای دریافت راهنمایی‌های تکمیلی بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر غذای گربه مرطوب حیوان خانگی من حاوی پروتئین کافی نباشد؟

گربه ها حیوانات گوشتخوار هستند. در اصل، آنها شکارچی هستند ، بنابراین حتی اگر آنها گربه های داخل سالن باشند ، به مواد مغذی نیاز دارند که بدن آنها طراحی شده است. این بدان معنی است که قلاب ها به مقدار زیادی پروتئین احتیاج دارند که منشأ حیوانات باشد. اگر پروتئین موردنیاز خود را به گربه خود ندهید، با عواقب ناشی از آن می تواند توده عضلانی آنها ضعیف شود.

علاوه بر این، سطح پایین پروتئین یا پروتئین کم کیفیت در رژیم غذایی گربه می تواند سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف کند و این می تواند بر روی پوست، مو و استخوان گربه و همچنین دستگاه گوارش، قلبی و تنفسی آنها تأثیر بگذارد. اگر رژیم غذایی از نظر پروتئین کمبود داشته باشد ، رشد گربه می تواند تغییر کند. برای تحقق عملکرد آنها ، پروتئین ها نیز باید حاوی اسیدهای آمینه اساسی باشند.

نگهداری کنسرو گربه

کنسرو گربه ها قبل باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و در جای خشک و خنک میتوان از آنها نگهداری کرد. اما بعد از باز شدن فقط 2 تا 4 ساعت میتوانند در هوای ازاد باشند و در صورت نگهداری غذای تر باز شده در یخچال باید در کمتر از 1 هفته استفاده شوند.

لازم به ذکر است کنسرو گربه نیازمند جوشانده شدن نمیباشد.

منبع:

https://animalkadeh.com/

https://limootop.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%B7%D9%88%D8%A8-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/2/5 و ساعت 1:25 عصر | نظرات دیگران()

پیش از بررسی بهترین مارک لنت ترمز (The Best Brand of Brake Pads) باید بیان داشت که، این یک حقیقت روشن است که لنت ترمز قطعه ای کوچک اما بسیار مهم است که می تواند باعث توقف خودرو شده و سلامت و ایمنی کسانی که در خودرو حضور دارند را تضمین می نماید . لنت ترمز خوب می تواند در شرایط های متفاوت به خوبی عمل کرده و با ایجاد اصطکاکی مناسب و در زمانی مناسب سرعت خودرو را کم کرده و یا آن را متوقف سازد.



انتخاب بهترین برند لنت ترمزهمین امر باعث می شود که اهمیت انتخاب بهترین مارک لنت ترمز برای خودرو را احساس کرده و بررسی های لازم را در این خصوص به انجام برسانیم. زیرا به خوبی می دانیم در صورتی که از لنت ترمزی بی کیفیت استفاده شود این احتمال وجود دارد که جان سرنشینان خودرو به خطر افتاده و به خودرو نیز صدماتی جدی وارد شود.

لنت ترمز الیگ

کمپانی الیگ Elig Brake Technologies در سال 1998 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع لنت ترمز با استفاده از تکنولوژی ادغام شده کشورهای آمریکا و ژاپن و تولید در کشورهای تایوان و اندونزی آغار نمود.

استفاده از خلاقیت و تخصص متخصصین و همچنین تکنولوژِی انحصاری سایشی سرامیکی EFT سبب شده این کمپانی در جایگاه برترین تولید کنندگان لنت ترمز در دنیا قرار گیرد. تولیدات کارخانه الیگ در 5 کلاس متفاوت و برای انواع خودروهای استاندارد و سوپر اسپرت همچنین موتورسیکلت های استاندارد و مسابقه ای تولید و در بیش از 33 کشور جهان عرضه می شوند. سالانه بیش از 70 درصد محصولات این کارخانه به کشور آمریکا صادر می شود. شرکت الیگ مدت زیادی تامین کننده لنت ترمزهای خط تولید خودروهای تویوتا نیزبوده است.
الیگ با برندهای بزرگی مانند HITACHI، NISSHINBO، ATE، AKEBONO همکاری دارد که این خود مهر تاییدی برای اطمینان به محصولات تولیدی این کمپانی است.

برای خرید لنت ترمز الیگ از سایت فارسی زبان اینجا کلیک کنید.

 

لنت ترمز پارس

شاید بتوان گفت یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان لنت ترمز در ایران و خاورمیانه لنت پارس است که لنت های ترمز با کیفیتی را برای خودروهای سبک و سنگین تولید می کنند همچنین در زمینه ی تولید لنت های واگن ریل و ماشین های کشاورزی نیز فعالیت دارد. لنت های ترمز تولید شده توسط این کارخانه با جدید ترین تکنولوژی به بازار عرضه می شود و یکی از بهترین مارک لنت ترمز ایرانی محسوب می شود که امروزه برای بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

 اکبونو (Akebono)

شرکت اکبونو سال 1929 در ژاپن تاسیس شد و چند دهه بعد به سطح تولید جهانی رسید. محصولات اکبونو که شامل انواع لنت ترمز، کالیپر و ترمزهای کاسه‌ای است، در آمریکا تولید می‌شود.

این شرکت باسابقه، تامین‌کننده‌ی لنت ترمز برای خودروسازی بزرگی مثل ولوو و مرسدس بنز بوده؛ ویژگی اصلی لنت ترمز اکبونو، قدرت بالا در ترمزگیری حتی در خودروهای قدیمی است.

 انواع لنت ترمز اکبونو در سه نوع تقسیم‌بندی شده برای خودروهای آسیایی، اروپایی و ناوگان خودروهای پلیس و دولتی استفاده می‌شوند. به‌عقیده‌ی انجمن خودروهای وارداتی آمریکا، اکبونو بهترین مارک لنت ترمز افترمارکت در این کشور محسوب می‌شود.

لنت ترمز الیگ

لنت ترمز تکستار

لنت ترمز تکستار نیز از دیگر لنت­های ترمز معتبر بازار است که توسط همین کمپانی­ تولید می­شود؛ لنت ترمز با کیفیت و مرغوب از جمله ویژگی­های محصولات این کمپانی می­باشد که دوام و ایمنی بالایی نیز دارند.

لنت ترمز رالدک

این نوع از لنت که توسط شرکت پارسیان قطعه سپهر (لنت PGS) تولید می شود ، برندی معتبر و دارای کیفیت ممتاز در ایران است که می توان گفت از بزرگ ترین و بهترین مارک لنت ترمز ایرانی می باشد که در کشور چین کار تولیدش را به انجام می رساند .

تولیدات این کمپانی با استفاده از فناوری های روز دنیا بوده و دارای طول عمر بسیار مناسبی می باشد و توانسته است جایگاه خوبی را برای خود در میان دیگر لنت های ترمز در بازار لوازم یدکی ایران باز نماید . فعالیت این شرکت از دهه ی هشتاد شروغ شده است و به یکی از تولید کنندگان و وارد کنندگان لوازم یدکی به خصوص لنت ترمز در منطقه تبدیل شده است . محصول این کمپانی تحت عنوان برند رالدک در بازار شناخته می شود.

آسیمکو (ASIMCO)

آسیمکو سال 1994 در چین تاسیس شد و امروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های قطعه است. به‌عنوان بهترین مارک لنت ترمز چین، آسیمکو اولین شرکت بین‌المللی چینی در صنعت تولید قطعه خودرو محسوب شده و بیش از 15 درصد ظرفیت تولید سالانه‌اش به آمریکا، اروپا و ژاپن صادر می‌شود.

بهترین لنت ترمز چه ویژگی‌هایی دارد؟

لنت‌های مناسب در مقابل گرما و دمای بالا مقاومت خوبی دارند. ضریب اصطکاک بالای لنت‌ها نیز از دیگر مزایای لنت­های ترمز خوب است، چرا که مقاومت بهتری از خود نشان خواهند داد. در عین حال که لنت باید مقاوم باشد و ضریب اصطکاک خوبی از خود نشان دهد، لازم است که جنس نرم و مناسبی نیز داشته باشند. لنت نرم راحت‌تر روی دیسک می‌چسبد و ضمن تولید سر و صدای اندک، عمر بیشتری نیز خواهد داشت. چند نکته مهم برای انتخاب بهترین لنت ترمز خودرو که بهتر است دقت کنید:

خرید لنت ترمز

نوع خودرو و وزن آن

هر نوع خودرویی لنت مخصوصی خواهد داشت؛ برای اطلاع از مشخصات لنت مناسب برای خودروی خود کافی است که نگاهی به دفترچه راهنمای خودرو بیاندازید و لنت مناسب را خریداری کنید.

کاربرد خودرو

کاربرد خودرو هم در انتخاب بهترین لنت ترمز نقشی اساسی خواهد داشت؛ اگر جزو کسانی هستید که  با سرعتی معقول رانندگی می­کنید و کار خاصی با ماشین‌ انجام ندهید؛ از لنت‌های معمولی می­توانید استفاده کنید اما اگر از خودروی خود استفاده­های دیگری چون مسابقه، حمل باز یا هر استفاده مداوم دیگری داشته باشید، نیاز به لنت­های ترمز قوی­تری خواهید داشت.

مسیرهای تردد خودرو

در انتخاب لنت ترمز به مسیرهایی دقت کنید که معمولا در آنها تردد دارید؛ مثلا اگر مسیرتان کوهستانی باشد و دارای سربالایی و سرازیری­های زیادی باشد یا اگر مدام در ترافیک هستید، نیاز به لنتی پرتوان خواهید داشت؛ لنتی که با داغ‌ کردن، همچنان قدرت ترمزگیری بالایی داشته باشد و دچار فرسودگی زودهنگام نشود. اگر هم مسیرتان خیابان‌هایی هموار و بی‌حاشیه باشد؛ یعنی نه ترافیکی در مسیرتان وجود دارد و نه با سربالایی و سراشیبی‌های تند روبه‌رو هستید، به سراغ لنت‌های معمولی‌تر مانند لنت­های نیمه فلزی هم می‌توانید بروید.

 آب ‌و هوای محیط

در شرایط آب‌ وهوایی معمولی نیازی به انتخاب لنت­های ترمز خاص نیست اما اگر در منطقه­ای زندگی می­کنید که به ‌شدت سردسیر یا گرم‌سیر است، باید به جنس لنت خودروی خود دقت نمایید. برای مثال لنت‌های نیمه‌فلزی در سرما عملکرد خوبی ندارند و ترمزگیری با آن­ها مشکل می‌شود یا برای مثال لنت‌های ارگانیک نرم هستند و در هوای گرم کارایی‌ خود را از دست می‌دهند.

سیستم ترمز معمولی دارید یا ABS ؟

کسانی که خودرویی با سیستم ABS دارند باید از لنت‌های باکیفیت‌تری استفاده نمایند؛ چرا که متاسفانه این نوع خودروها لنت‌های آسیب‌پذیرتری دارند. ماجرا از این قرار است که در خودروهای معمولی لنت روی دیسک می‌چسبد و چرخ‌ها قفل می‌شوند تا در نتیجه خوردگی لنت به تعویق ‌افتد و دیرتر خراب ‌شود؛ اما در خودروهایی با سیستم ABS  لنت ترمز در هر لحظه چندین و چندبار با دیسک در تماس است و قفل ‌شدن سیستم فرمان در زمان ترمزگیری غیرفعال است، درنتیجه چنین خودروهایی به لنت­های ترمز قدرت­مندتری نیاز خواهند داشت.

منبع:

رویتا خودرو

شهر یدک


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/2/5 و ساعت 11:0 صبح | نظرات دیگران()
<      1   2      
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 20597
جستجو در صفحه

خبر نامه