سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تفکرت برایت بینش می آورد و مایه عبرت گرفتن تو می گردد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 22

ترخون چیست؟

ترخون یا تلخون یکی از انواع سبزی های خوردن و گیاهی پایا (گیاهانی با طول عمر بیشتر از 2 سال) است که معطر بوده، دارای برگ های ساده و سبز رنگ می باشد و ارتفاع ساقه ی آن از 30 سانتیمتر تا یک متر می رسد.

ترخون علاوه بر کاربرهای فراوان در آشپزی، فواید شگفت انگیزی نیز برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص ترخون تازه و خشک شده را برای بهبود سلامت بدن، لاغری شکم، دیابت، معده و پوست و مو شرح داده ایم.



 

ترخون با رادیکال آزاد در بدن مبارزه می کند

برگ های ترخون حاوی آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکالهای آزاد در بدن کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از هرگونه بیماری محافظت می کنند.

از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موجود در آن، برگهای ترخون توانایی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را دارند. این می تواند از طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن اتفاق بیفتد.

حفظ سلامت چشم


ترخون دارای ویتامین آ می باشد؛ ویتامین آ موجود در این سبزی باعث می شود تا سلامت چشم حفظ شود. اگر می خواهید در سنین بالاتر آب مروارید نگیرید ترخون مصرف کنید.

کمک به کاهش علائم نوروپاتی

ترخون دارای ویتامین ب دوازده می باشد که نقش مهمی در فعالیت های عصبی دارد. ویتامین ب دوازده به جلوگیری از آسیب رسیده به عصب می انجامد. ترخون باعث کاهش علائم نوروپاتی مانند بی حسی و مورمور شدن می شود.

* اشتهارآور

ترخون ترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. این اتفاق درست در زمانی شروع می ‏شود که شما آن را در دهان تان قرار می ‏دهید جایی که در آن بزاق تولید می‏ شود. در قسمت ‏های پایین‏ تر دستگاه گوارشی، شیره‏ ی معده و صفرا ترشح می ‏شوند تا اگر غذایی در معده باشد سرعت هضم مواد غذایی را افزایش دهند و اگر نباشد و به عبارتی معده خالی باشد به نوبه ‏ی خود موجب افزایش اشتها شوند.

* کمک به بهبود گردش خون

روغن ‏های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می ‏بخشند و به توزیع مناسب مواد مغذی، اکسیژن، هورمون ‏ها و آنزیم ‏ها در سراسر بدن کمک می ‏کنند.

* کمک به هضم مواد غذایی


این روغن‏ها یا به عبارتی اسانس ‏ها همان ‏طور که در بالا ذکر شد موجب افزایش شیره‏ های گوارشی در سراسر دستگاه‏ گوارش می ‏شوند و بدین ترتیب به افزایش توانایی بدن به هضم مواد غذایی از طریق تجزیه‏ ی غذاها به مواد مغذی مختلف کمک می کند(ترخون به خصوص برای هضم پروتئین‏ ها و چربی‏ های گوشت کمک کننده ی خوبی است) و به وسیله‏ ی تحریک حرکات دودی روده‏ ها موجب تسهیل حرکت غذاها در کل سیستم گوارشی می ‏شوند

حفظ سلامت قلب و عروق

آنتی اکسیدان موجود در ترخون سبب ایجاد خاصیت ضد التهابی و عدم آسیب رسیدن به رگها می‌شود. این سبزی خوشمزه از ابتلا به بیماری‌های قلبی تا حد مطلوبی پیشگیری خواهد کرد.

وجود مواد معدنی مختلف از جمله پتاسیم سبب می‌شود تا ضربان قلب و انقباض ماهیچه قلب منظم شود. در واقع این سبزی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سبب تقویت عروق خونی و سلامت کلی قلب می‌شود.

ضد التهاب

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ترخون خاصیت ضد التهابی دارند و به کاهش علائم التهاب مانند تورم و قرمزی ناحیه ملتهب کمک می کنند.

 

https://www.spicejungle.com/cooking-ingredients/herbs/dried-herbs

 

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/12/1 و ساعت 11:0 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 51
مجموع بازدیدها: 20556
جستجو در صفحه

خبر نامه