سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش را به دست نیاورد، مگر کسی که درس خود را ادامه دهد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

انواع رنگ کامپوزیت دندان

اولین مرجعی که دندان پزشک به آن مراجعه می‌کند؛ راهنمای سایه دندان‌ها است که رنگ دندان را به چهار دسته بندی A، B،C ، D تقسیم می کند که به ترتیب مربوط به رنگ دندان قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز می شود.
این چهار دسته سایه‌های استاندارد رنگ کامپوزیت دندان با درجه‌بندی شدت روشنی سایه‌ها توسط شماره‌های 1، 2، 3، 4 تفکیک می‌شوند که از میان این درجه بندی شماره 1، روشن‌ترین سایه است.

هر دسته‌بندی، طیفی از سایه های متفاوت را در نظر می گیرد که برای کامپوزیت ونیر های مختلف، تولید و به بازار عرضه شده است.

به عنوان مثال رنگ رزین های کامپوزیت که در دسته بندی قهوه‌ای مایل به قرمز  تولید شده‌اند؛ برای افرادی که طیف رنگ دندان آنها در دسته بندی خاکستری مایل به قرمز قرار دارد، مناسب نیست. این دسته بندی ها به دندانپزشک این امکان را میدهد تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را بین رنگ های موجود در یک دسته بندی، طبق سلیقه مشتری و منطبق با رنگ دندان های طبیعی او انتخاب کند.

متداول ترین سایه های رنگ استاندارد به کار رفته در رزین کامپوزیت در دسته بندی های زیر ارائه می‌شود:

A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW


سایه XL کامپوزیت

یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین رنگبندی کامپوزیت دندان رنگ XL است، این رنگ جزو طیف رنگی سفید به حساب نمی‌آید که همین امر باعث شده تا آن بسیار طبیعی و زیبا دیده بشود. مقاومت بالا و طبیعی بودن آن باعث شده تا افراد زیادی به این سایه کامپوزیت علاقه مند شوند.

رنگ محبوب کامپوزیت BW

اگر قصد دارید تا دندان‌ها سفیدی داشته باشید بهترین گزینه سایه BW  می‌باشد، این مدل کامپوزیت مقاومت بسیار زیادی دارد که از مزایای آن می‌توان به چسبندگی بالا، مقاومت در برابر سایش، سازگار بودن با بافت دهان و درخشندگی بالای آن اشاره کرد.

اکثرا این مدل کامپوزیت از رزین ساخته شده است و باعث می‌شود تا افراد لبخندی هالیوودی و زیبا داشته باشند، بهتر است بدانید که این رنگ کامپوزیت برای کسانی که علاقه مند به طبیعی بودن رنگ دندان‌های خود را دارند مناسب نمی‌باشد.

رنگ پذیری کامپوزیت دندان

معمولا کامپوزیت دندان‌ها از جنس رزین و یا پورسلین هستند که ممکن از به مرور زمان لکه‌هایی روی کامپوزیت دندان افراد بوجود بیاید، تغییر رنگ کامپوزیت دندان به دلایل متعددی ایجاد می‌شود که این دلایل شامل مصرف نوشیدنی‌های رنگ دارد، دخانیات، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، انتخاب رنگ کامپوزیت غیر مناسب و … می‌باشد.

عوامل موثر بر رنگ پذیری کامپوزیت دندان

موارد زیر می توانند نقش به سزایی در رنگ پذیری کامپوزیت دندان داشته باشند:

  •     نوع کامپوزیت
  •     نوع کامپوزیت و برند در رنگ پذیری آن بسیار تاثر دارد. کامپوزیت های نانوفیلر سرامیک می توانند کمترین رنگ پذیری را داشته باشند.


    بهداشت دهان و دندان بیمار

اگر بیمار توجهی به بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشد و به درستی و در زمان های مناسب، مسواک نزند و از نخ دندان استفاده نکند، علاوه بر به خطر انداختن سلامت دهان و دندان خود و افزایش احتما بروز بیماری های دندان و لثه، می تواند به سرعت منجر به تغییر رنگ کامپوزیت های خود شود.

    رژیم غذایی بیمار

مصرف غذا ها و نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه می تواند در رنگ پذیری کامپوزیت ها بسیار موثر باشد.

    سیگار کشیدن

  یکی دیگر از مواردی که می تواند به سرعت منجر به تغییر رنگ کامپوزیت ها شود، سیگار است.

    کیفیت پالیش

چرا برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت، سفید کردن دندان های طبیعی توصیه می شود؟

معمولاً به افرادی که رنگ دندان هایشان تا حدودی زرد شده و تصمیم گرفته اند با استفاده از کامپوزیت ونیر رنگ دندان های خود را روشن کنند؛ توصیه می شود تا برای جلوگیری از عدم انطباق رنگ کامپوزیت ونیر و سایر دندان های طبیعی، ابتدا دندان های خود را با روش های سفید کننده مانند بلیچینگ روشن کنند و سپس از سایه‌های رنگ دو تا سه درجه روشن تر از دندانهای طبیعی خود برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنند.

تغییر تدریجی رنگ دندان ها طبیعی است اما در صورتی که دندان ها به شدت زرد شده و یا تغییر رنگ داده باشد نباید پیش از سفید کردن آنها اقدام به نصب کامپوزیت ونیر نمود چون نتیجه کار به اندازه ای که بیمار انتظار دارد؛ زیبا و جذاب نخواهد بود.

https://raharadfar.com/veneer/

 

https://mymanhattancosmeticdentist.com/2019/01/how-do-you-choose-the-right-color-porcelain-veneers/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در دوشنبه 100/11/18 و ساعت 2:51 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 20541
جستجو در صفحه

خبر نامه