سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زیبایی دانشمند در عمل به دانشش است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

بهترین روش های تشخیص ادویه اصل از تقلبی

برای اینکه ادویه اصل را از تقلبی تشخیص دهید میتوانید از روش هایی که ما به شما توصیه می‌دهیم بهره گیری کنید. ادویه جات تنوع زیادی دارند و بدبختانه در بین آنها ادویه جات تقلبی و بی کیفیت هم یافت می‌شود که باعث می‌شود هنگام خرید به اشتباه بیفتیم. این دشوار حتی در کشورهای ساخت کننده هم ممکن هست به وجود بیاید. ما به شما یاد میدهیم که چطور کیفیت ادویه جاتی که می‌خرید را تشخیص دهید.

 

ادویه اصل و تقلبی را چطور تشخیص دهیم؟

دارچین کاسیا اغلب به جای دارچین اصل فروخته می‌شود. این دو شباهت زیادی به هم دارند اما کاسیا عطر ضعیف تری نسبت به دارچین اصل دارد. به علاوه چوب کاسیا ضخیم تر و زبرتر هست و از یک طرف پیچ خورده هست. اصل و فرع بودن دارچین آسیاب شده را خیلی آسان میتوان تشخیص داد. اگر چند قطره ید به دارچین کاسیا اضافه کنید به رنگ آبی تغییر رنگ می‌دهد.

طول عمر گیاهان خشک و ادویه جات

طول عمر ادویه جات و گیاهان خشک به نوع آماده سازی و نحوه نگهداری شان مربوط می شود. ادویه جات خرد شده، ادویه جات کامل، و گیاهان خشک شده هر کدام به نحوی عمرشان بالا می رود.

ادویه جات خرد شده

ادویه جاتی که خوب خرد شده اند و تبدیل به پودر شده اند، مانند جوز هندی، دارچین، زیره سبز، و کاری، 2 تا 3 سال دوام می آورند.

ادویه جات کامل

ادویه جات کامل مانند چوب میخک و دارچین، که به همان شکل کامل و طبیعی خود خشک شده اند طول عمر بیشتری دارند. این ادویه جات کامل را قبل از اینکه بی خاصیت شوند می توانید 4 تا 5 سال نگهداری کنید. در این میان یک استثنا وجود دارد و آن فلفل کامل است، که حدود 5 تا 6 سال دوام می آورد.

گیاهان و سبزیجات خشک شده

گیاهان و سبزیجات خرد شده مانند ریحان، جعفری و پونه کوهی 2 تا 3 سال دوام دارند. اگر در همان شکل طبیعی خود خشک و نگهداری شوند، ممکن است کمی بیشتر عمر کنند، چیزی حدود 3 تا 4 سال.


تشخیص وانیل تقلبی


چوب وانیل سال ها بوی خود را حفظ می‌کند. چوب وانیل با کیفیت رنگ شکلاتی دارد، انعطاف پذیر هست و انتهای آن کمی حالت پیچ خورده دارد و اندازه آن 15 الی 25 سانتیمتر هست.

 

تشخیص زعفران تقلبی


 به گزارش پارس ناز زعفران طبیعی بسیار گرانقیمت هست. گرچه گاهی ممکن هست پول زیادی بدهید اما چیزی که خریده اید زعفران نباشد بلکه یک زعفران تقلبی ساخته شده از زردچوبه، گل زعفران یا خشک شده ریشه چغندر باشد. زعفران اصل و با کیفیت در یک اندازه میباشند و خرده ریزه ندارند. زعفران اصل به مدت 15 دقیقه رنگ آب را تغیر میدهد.

آیا تفاوت چندانی بین ادویه‌های آسیاب‌شده و فله‌ای موجود در بازار وجود دارد و می‌توان از روی شکل و ظاهر آنها متوجه بهتر یا بدتربودنشان شد؟


نه، از آنجا که مردم عادی نمی‌توانند از روی ظاهر ادویه‌ها و خارج از محیط آزمایشگاهی به کیفیت بالا یا پایین آنها پی ببرند، بنابراین نمی‌توان گفت که کدام نوع از ادویه‌‌های فله‌ای برتر از کدام نوع دیگر هستند. ضمن اینکه به دلیل بسته‌بندی، بدون نام و نشان ادویه‌های فله‌ای در کارگاه‌های کوچک و زیرزمینی که نظارت و کنترل دقیقی بر کار آنها وجود ندارد، نمی‌توان ادعا کرد آن گروه از ادویه‌هایی که داخل نایلون و بدون ذکر نام کارخانه بسته‌بندی شده‌اند، نسبت به انواع باز و فله‌ای بهتر و باکیفیت‌تر هستند.

خبر خوب این که اگر ادویه جات کامل به شیوه صحیح نگهداری شوند تا 4 سال نیز می توان از آن ها استفاده کرد، از جمله این ادویه جات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     دانه فلفل تند
  •     تخم گشنیز
  •     دانه خردل
  •     تخم رازیانه
  •     دانه زیره سیاه
  •     دانه زیره سبز
  •     جوز هندی کامل
  •     میخک
  •     چوب دارچین
  •     فلفل تند خشک و کامل
  •     علف لیمو


نمک استثنا است زیرا این ماده فارغ از این که چه اندازه و شکلی داشته باشد تا مدت ها بدون خراب شدن یا کاهش طعم قابل استفاده است، با این حال اگر نمک معطر مصرف می کنید چاشنی های داخل آن ممکن است به مرور زمان طعم خود را از دست بدهند.

https://begirbepaz.com/product-category/spices/

 

https://www.worldspice.com/spices

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در شنبه 100/11/9 و ساعت 3:31 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 20525
جستجو در صفحه

خبر نامه