سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و این کار را نکند، به او خیانت کرده است . [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

جنس لمینت و روکش دندان

به طور کلی چهار نوع روکش دندان ساخته می‌شود: تمام سرامیکی، پرسلین (Porcelain) با جوش فلزی، آلیاژهای طلا و آلیاژهای بر پایه فلزی. تاج دندان سرامیکی از جنس پرسلین یا سرامیک ساخته می‌شود.

 

در روکش دندان سرامیکی با جوش فلزی (PFM) از نوعی فلز همراه با پرسلین که روی آن قرار گرفته است؛ استفاده می شود. این دو نوع تاج دندان از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه دندان طبیعی می باشند و معمولاً به عنوان روکش دندان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. تاج دندان ساخته شده از آلیاژ طلا معمولاً از ترکیب مس و طلا ساخته می شود. فلز پایه تاج دندان آلیاژ بر پایه فلزی نیز معمولاً از فلزات غیر نجیب هستند که شبیه نقره به نظر می رسند. این دو نوع تاج دندان کاملا مصنوعی به نظر می‌رسد و رنگ آن با سایر دندانهای طبیعی متفاوت است.

کاربرد انواع مختلف روکش دندان با یکدیگر متفاوت است و معمولاً دندانپزشک مشخص می کند که کدام نوع روکش دندان باید مورد استفاده قرار گیرد چون روکش دندان تمام سرامیکی از لحاظ ظاهری شبیه دندان طبیعی به نظر می رسد؛ از نظر بیماران مناسب تر است. با این وجود روکش دندان تمام سرامیکی کمی شکننده است و در صورتی که فشار بسیار زیادی هنگام گاز زدن به آن وارد شود؛ امکان ترک خوردن آن وجود دارد معمولاً از تاج دندان تمام سرامیکی برای دندانهای جلو استفاده میشود.

روکش دندان سرامیکی با جوش فلزی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. چون فلز بکار رفته به عنوان پایه آن می‌تواند در مقابل فشار زیاد مقاوم باشد چون این نوع تاج دندان ارزانتر است کاربرد آن نیز به عنوان روکش دندان ایمپلنت بیشتر میباشد.

 

مزایای روکش دندان


روکش‌های دندان اگر توسط یک دندان‌پزشک خبره انجام شود، ظاهری بسیار خوشایند خواهند داشت – به همان خوبی که لمینت های دندان این قدرت را در زیبایی دندان‌ها دارند.
با گذاشتن روکش دندان، تمام دندان اصلی پوشانده می‌شود، بنابراین از پوسیدگی آن محافظت می‌شود
روکش‌های دندان در محافظت از دندان‌ها در برابر شکستگی‌های غیرقابل‌ترمیم و عصب‌کشی‌ها کمک می‌کنند.

برای روکش‌های دندان، به چه مقدار تراشیدن دندان نیاز است؟

از آنجایی که روکش دندان جایگزین قسمت زیادی از قسمت قابل رؤیت دندان می‌شود، لایه بیرونی نازک دندان لازم است تراشیده شود تا فضایی بین 0.5 تا 2 میلی‌متر، نسبت به لایه‌های پرسلین، ایجاد شود. در اصل، روکش دندان جایگزین پوسته نازک مینای دندان می‌شود که دندان را در همان اولین رویش دندان‌ها در داخل دهان پوشانده است.

در صورت پوسیدگی دندان، دندان‌پزشک شما قسمت پوسیده شده دندان را قبل از قرار دادن روکش دندان برمی‌دارد. در بیشتر موارد، قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان اصلی باید برای نگه داشتن روکش دندان، ترمیم و بازسازی شود. معمولاً برای ترمیم آن از یک ماده پرکننده‌ی کامپوزیت استفاده می‌شود که به رنگ دندان است. برخی از دندان‌پزشکان همچنان از آمالگام (پر کردن جیوه A.K.A.) استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از مواد آمالگام، این مواد مضرات زیادی را برای بیمار دارد، بنابراین از دندان‌پزشک خود سؤال کرده و اطمینان حاصل کنید که از ترمیم آمالگام برای پر کردن دندانتان استفاده نمی‌کند.

مزایای لمینت دندان

لیمنت های دندان ظاهری بسیار زیبا به فرد می‌بخشند
بعضی از لیمنت های دندان خیلی کم نیاز به برداشتن مینای طبیعی دندان دارند
لیمنت های دندان دارای حداقل حرکت هستند و معمولاً بسیار طبیعی می‌باشند.
 
نازکی لمینت چقدر است؟

در گذشته بزرگترین عیب لمینت ها، تراش زیاد دندان ها برای رسیدن به زیبایی بود و هر چند که اینکار یک درمان محسوب می شد ولی این حقیقت که ا?سیب غیر قابل برگشت به دندان وارد می شد حس بدی به بیمار می داد. امروزه لمینت های نسل جدید به خاطر افزایش استحکام سرامیک ها توسط تکنولوژی مورد استفاده، می تواند در ضخامتهای بسیار کمی در حد 3 دهم میلیمتر ساخته شود و این باعث می شود که نیازی به تراش زیاد دندان نباشد و در عین حال زیبایی و استحکام خوبی رو هم داشته باشیم.

https://raharadfar.com/laminate/

https://www.webmd.com/oral-health/guide/dental-crowns

http://www.cda-adc.ca/en/oral_health/procedures/crowns/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در شنبه 100/11/9 و ساعت 11:38 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 20513
جستجو در صفحه

خبر نامه