سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
خداوند در روز قیامت، بی سوادان را ازچیزهایی معاف می دارد که دانشمندان را از آنها معاف نمی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت، یکی از روش‌های لمینت دندان می‌باشد که برای اصلاح طرح لبخند افراد بکار گرفته مبشود و امروزه طرفداران زیادی دارد.  از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته می شود ، در اصل همان ماده ای که برای پر کردن دندان استفاده می شود. کامپوزیت دندان اغلب توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی بطور مستقیم روی دندان قرار داده می شود بدون آنکه لازم باشد در آزمایشگاه ساخته شوند. متخصص دندانپزشک لایه های مختلفی از مواد کامپوزیت را روی دندان قرار می دهد و همانند کار مجسمه سازی به آن شکل و فرم می دهد.

هر لایه از کامپوزیت دندان با استفاده از نور روی دندان محکم می شود. تطابق رنگ ، خطوط و ضخامت کامپوزیت دندان از مهمترین چالش های این نوع روکش دندان می باشد.کامپوزیت یک ماده خمیری شکل است که وقتی برای انجام ونییر قرار است بکار رود توسط قلم مخصوص روی دندان قرار می گیرد و فرم داده می شود و سپس با نور دستگاه لایت کیور سخت می شود و در نهایت کاملا به دندان باند می شود . طوریکه هیچ درز و منفذی بین لایه کامپوزیت و دندان باقی نمی ماند .

مزایای کامپوزیت دندان

  • مواد رزین کامپوزیت مطابقت رنگ با دندانهای موجود را آسان تر می کند
  • روکش کامپوزیت را می توان در یک جلسه انجام داد
  • کامپوزیت دندان معمولاً در مطب ساخته می شود و نیازی به ساخت آن در آزمایشگاه دندانپزشکی نیست.
  • قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه است.
  • کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی است و ساختار دندان در طی مراحل کامپوزیت ونیر دستکاری نمی شود.
  • در صورت بروز مشکلاتی مانند تغییر رنگ ، لب پریدگی و ... ، ترمیم کامپوزیت دندان به راحتی انجام می شود.
  • کامپوزیت دندان کم خطرترین گزینه دندانپزشکی زیبایی برای جوانان است.


سلامت دهان و دندان پیش از نصب کامپوزیت مهم است.

اولین و مهمترین نکته بررسی سلامت دهان و دندان بیمار است که دندانپزشک در جلسه مشاوره با معاینات دقیق، ارزیابی های خود را انجام می دهد و در صورت نیاز به درمانهای جانبی، بیمار را مطلع می کند. کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر افرادی هستند که هیچ گونه بیماری لثه، پوسیدگی دندان، عفونت و به طور کلی بیماری دهان و دندان نداشته باشند. اگر کامپوزیت ونیر با وجود بیماری‌های دهان و دندان نصب شود می تواند به پیامدهای بسیار جدی از جمله افتادن دندانهای زیر کامپوزیت و ابتلا به بیماریهای پریودنتال منجر شود.

به همین علت توصیه می شود تا پیش از اقدام به کاشت کامپوزیت دندان برای چکاپ سلامت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید و هرگونه مشکلی را برطرف نمایید. در صورتی که دندان های شما دچار پوسیدگی شده باشد یا نیاز به روت کانال داشته باشند؛ دندانپزشک چند جلسه درمانی را برای شما تنظیم خواهد کرد و پس از اتمام درمان باید در خصوص نوع فرآیند اصلاح طرح لبخند مجددا تصمیم گیری کنید. در صورتی که دندان شما پوسیدگی بسیار عمیقی داشته باشد و یا روت کانال شده باشد؛ احتمالاً ندانپزشک زیبایی به شما پیشنهاد می دهد که برای آن دندان خود از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید و سایر دندانها را کامپوزیت نمایید.


کامپوزیت دندان، غیرتهاجمی و بازگشت پذیر است.

کامپوزیت دندان برای افرادی ایده آل است که به دنبال یک روش دائمی برای اصلاح طرح لبخند خود نیستند. بنابراین اگر از این که مینای دندان تراشیده شود؛ میترسید یا هنوز تصمیم نگرفته اید که ونیرهای دندانی انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستید. چون هر زمانی که از آنها راضی نباشید می توانید به راحتی آن ها را از روی دندان خود برداشته و مجدداً از دندانهای طبیعی خود را استفاده کنید. با کاشت کامپوزیت دندان تصمیم گیری برای نصب لمینت سرامیکی نیز آسان تر می شود. بسیاری از بیماران ابتدا با کاشت کامپوزیت دندان نحوه اصلاح طرح لبخند خود را بررسی می‌کنند و اگر از نتیجه نهایی راضی بودند پس از حدود سه تا پنج سال که کامپوزیت ونیر نیاز به تعویض داشت آنها را با لمینت سرامیکی جایگزین می‌کنند.

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند:

تقریبا بیشتر افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. باید دانست که روشهای دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان روی دندان هایی که اساسا سالم هستند کاربرد دارد. در واقع کامپوزیت و لمینت تنها برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کجی دندان هاف فاصله ی بین دندان ها و... بکار می روند و در مورد مشکلات درمانی و عملکردی دندان ها نمی توانند کارایی داشته باشند. به همین دلیل برای دریافت کامپوزیت و لمینت ابتدا متخصص دندانپزشکی زیبایی وضعیت دندان های شما را ارزیابی می کند و در صورتی مشکل اساسی دندان نداشته باشید این روشها را روی دندان های شما اعمال می کند.

برای کسانی که مشکلات دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، کجی شدید دندان ها و... دارند ابتدا باید با روشهای دیگر دندانپزشکی این مشکلات برطرف شوند سپس برای زیبایی دندان ها از روشهای دندانپزشکی زیبایی کامپوزیت دندان و لمینت دندان استفاده شود. بطور کلی افرادی که مشکلات زیر را داشته باشند ،تا زمان برطرف نمودن مشکل، نمی توانند کاندید خوبی برای دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان باشند.

https://raharadfar.com/veneer/

 

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در شنبه 100/10/25 و ساعت 3:15 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 16
مجموع بازدیدها: 20569
جستجو در صفحه

خبر نامه