سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکه پیش از آزمودنِ [کسی] تسلیم اطمینان شود، خود را در معرض هلاکت و عاقبت رنج آلود، قرار داده است. [امام جواد علیه السلام]
 
امروز: سه شنبه 103 خرداد 1

آیا محرومیت از ارث به موجب قانون امکانپذیر است؟

قواعد و قوانین ارث جزء قوانین امری است و سرپیچی از آن جایز نیست. اگر فردی یکی از فرزندان خود را از ارث محروم کند به موجب قانون این وصیت نامه باطل است و می توان ابطال وصیتنامه را خواست.

در بحث محرومیت از ارث مطابق ماده 837 قانون مدنی اگر شخصی بر حسب وصیت خود یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند وصیت وی نافذ نیست و قابل قبول نخواهد بود. لذا محرومیت از ارث طبق ماده فوق تا ثلث اموال وصیت نافذ است و درست به حساب می آید اما محرومیت ارث از کل اموال قابل قبول نبوده و نافذ نیست.

محرومیت های قانونی از ارث

1 – قتل : چنانچه شخصی مورث خود را به قتل برسد از ارث محروم می‌شود. به عنوان مثال اگر پسری پدر خود را به قتل برساند ارث به وی تعلق نمی گیرد.

2 – کفر : مطابق قانون کافر از مسلمان ارث نمی‌برد. ولی اگر کافر بمیرد و یکی از وراث او مسلمان باشد، تمام اموالش به او می رسد.

3 – والد الزنا : فرزندی که حاصل یک رابطه نامشروع باشد و ولد الزنا باشد، از والدین خود ارث نمی‌برد. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص  ارث فرزند نامشروع می توانید بر روی مقاله کیلیک نمائید.

4 – لعان : در صورتی که که میان زن و شوهری لعان صورت بگیرد و یکی از آنها در مدت زمان عده بمیرد؛ در اینصورت هر کدام که زنده بماند از شخص متوفی ارث نمی‌برد.

ارث فرزند نامشروع

ارث به کسی تعلق می گیرد که نوعی رابطه نسبی یا سببی با متوفی داشته باشد باشد. به عبارت دیگر خویشان سببی و نسبی از ارث بهره مند می گردند و ارث به آن ها تعلق خواهد گرفت. حال سوالی که پیش می آید که ارث فرزند نامشروع چگونه است و شرایط ارث بردن فرزند نامشروع چیست؟.

 

دین و مذهب و موازین قانونی ما اجازه رابطه نامشروع بین زن و مرد را نداده است و این رابطه را حرام اعلام نموده است. طوری که این امر را از نظر اخلاقی و بهداشت خانواده و سستی بنیاد خانواده و جامعه به طور کامل نهی شده است. بر این اساس است که ارث فرزند نامشروع از سوی قانون هیچ حمایتی نمی شود و فرزند نامشروع از ارث محروم خواهد بود.

شرایط ارث فرزند نامشروع

در حالت کلی حسب ماده 884 قانون مدنی ولدالزنا از پدر و مادر و خویشان آن ها ارث نمی برد. ولی تحت شرایط خاصی ولد زنا هم می تواند ارث ببرد. مطابق ماده 884 قانون مدنی ” ولدالزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی برد؛ لکن اگر حرمت رابطه ای که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد، طفل فقط از یک طرف و اقوام او ارث می برد و بالعکس”.

بنابراین، در صورتی که مرتکب فعل زنا هنگام ارتکاب آن در اشتباه باشد و نداند عمل ارتکابی نسبت به او ممنوع است، زنا واقع نمی شود و در این صورت، طفل متولد از این رابطه ، ” ولد به شبهه ” نامیده می شود.

 

در چنین حالتی، فرزند با شخصی که در شبهه یا اشتباه بوده است، نسب قانونی خواهد داشت و از او ارث می برد. اگر هم هر دوی زن و مرد در شبهه باشند، عمل انجام شده نسبت به هیچکدام از آنها زنا نیست و طفل متولد شده، دارای نسب قانونی با هر دوی آنها خواهد بود.

منبع: https://yaghobilawyer.com/everything-about-inheritance/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/8/16 و ساعت 1:50 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 32
مجموع بازدیدها: 20683
جستجو در صفحه

خبر نامه