سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
روزى را با دادن صدقه فرود آرید . [نهج البلاغه]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 24

کوکوی سبزی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین کوکوهای ایرانی است. این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می شود که در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور برای تهیه آن از سبزیجات محلی هم استفاده می شود بهتر است برای تهیه کوکو سبزی از سبزی های تازه استفاده کنید تا هم مزه خوبی داشته باشد و هم آب نندازد. کوکو سبزی از غذاهایی محسوب می شود که تقریبا کالری آن معمولی است و همه می توانند از خوردن آن لذت ببرند. کالری کوکو سبزی در این رسپی به طور متوسط برای هر نفر بین 180 تا 220 کالری است که البته در دستورهای متفاوت این عدد متغیر است. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای 4 نفر کوکوی سبزی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کوکو سبزی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی کوکوی سبزی با پارسی دی همراه باشید.

طرز تهیه کوکو سبزی

مواد لازم برای طرز تهیه کوکو سبزی

سبزی (گشنیز،تره ،جعفری ،شوید،پیازچه)     2 لیوان
تخم مرغ    4 عدد
گردوی خرد شده    4 قاشق غذاخوری
نمک    مقدار کمی
فلفل    به میزان لازم
زردچوبه    به میزان لازم
روغن مایع    به میزان لازم

طرز تهیه کوکو با سبزی خشک

ابتدا سبزی کوکو را به مدت 30 الی 40 دقیقه در ظرفی پر از آپ بریزید تا خیس بخورد. بعد از خیس خوردن سبزی آن را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.سپس در یک ظرف کوچک تخم مرغ ها را شکسته و پس از اطمینان از سالم بودن آن‌ها در یک ظرف بزرگ، سبزی کوکو و تخم مرغ‌ها را به خوبی مخلوط نمایید تا خوب پف کند.

سپس ادویه و سیر رنده شده را به طور کامل به مواد اضافه کنید. برای لذت از طعم بهتر کوکو می‌توانید نصف فنجان مخلوط زرشک و مغز گردو را به مواد اضافه کنید. سپس روغن را در تابه ریخته تا کاملاً داغ شود، در غیر این صورت کوکو به تابه می‌چسبد و موقع برگرداندن خرد می‌شود . مواد را آهسته داخل تابه ریخته و کف تابه پخش کنید و آن‌ها را صاف نموده و درب تابه را بگذارید تا کوکو مغز پخت بشود.

حرارت را کم کرده تا به آرامی پخته شود سپس حرارت را زیاد کرده تا برشته شود. پس از برشته شدن می‌توانید آن را برگردانده تا بخش دیگر آن نیز برشته شود، همچنین می‌توانید برای پخت کوکو از فر استفاده کنید، در این صورت فر را از قبل با 350 درجه فارنهایت گرم کرده و کوکو را به مدت 40 دقیقه داخل آن قرار دهید تا کاملا برشته شود.

برای خرید سبزی خشک به لینک زیر مراجعه کنید.

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/

طرز تهیه کوکو سبزی

مرحله اول


برای تهیه کوکو سبزی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی ابتدا سبزی کوکویی را پس از شستشو یه صورت ساطوری ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا سبزی کمی سرخ شود.

مرحله دوم


در این مرحله توجه داشته باشید که نباید بیش از حد سبزی را تفت دهید زیرا باعث می شود علاوه بر اینکه تمام خاصیت های سبزی از بین برود، پس از پایان پخت کوکو سبزی رنگ آن خیلی تیره می شود و رو به سیاهی می زند.

مرحله سوم


البته برخی افراد دوست دارند این کوکو را با رنگ تیره درست کنند که باید سبزی را خوب تفت دهند تا رنگ آن تیره شود. پس از اینکه تفت دادن سبزی کوکویی به پایان رسید آنرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تخم مرغ ها را در یک کاسه مناسب می شکنیم سپس مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و با یک چنگال تخم مرغ ها را خوب هم می زنیم تا یکدست شوند و به طور کامل بافت شان از بین برود.

مرحله پنجم

زرشک را بهتر است از قبل کمی در آب بخیسانیم تا کمی نرم شود. در این مرحله مغز گردوها را به صورت دلخواه خرد می کنیم و به همراه زرشک به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می کنیم. مواد داخل کاسه را مجددا مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله ششم

اجازه دهید سبزی کوکویی به دمای محیط برسد و کمی خنک شود سپس آنرا نیز به کاسه حاوی تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند. نکته مهم در این مرحله این است که اجازه دهید سبزی کوکویی حتما خنک شود.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که اگر سبزی کوکویی داغ باشد در هنگام مخلوط کردن باعث می شود تخم مرغ ها سفت شوند. پس از اینکه مایه کوکو آماده شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقدار کمی روغن مایع اضافه می کنیم.

 

مرحله هشتم

در این مرحله کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، سپس می توانیم به سلیقه خود کوکوها را به چند روش سرخ کنیم. روش اول که مرسوم ترین روش هم هست این است که تمام مایه کوکو را به صورت یک جا داخل تابه بریزیم

 

مرحله نهم

سپس کوکو سبزی را به صورت یک تکه درست کنیم. پس از اینکه مایه کوکو را داخل تابه ریختیم با یک قاشق روی آنرا به طور کامل صاف می کنیم. صاف کردن کوکو باید به طوری باشد که ضخامت یا قطر کوکو در تمام قسمت های تابه کاملا یکسان باشد.

مرحله دهم

در این مرحله پس از اینکه سمت زیرین کوکو سرخ شد آنرا به چند تکه تقسیم می کنیم و به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. می توانید برای سرخ کردن کوکو سبزی از انواع قالب های فلزی استفاده کنید.
مرحله یازدهم

یا اینکه در صورت تمایل مانند شامی کباب ، کوکوها را به صورت تکه تکه در دست حالت دهید و در روغن سرخ کنید. پس از اینکه سرخ کردن کوکو به پایان رسید آنرا به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی و نان تافتون سرو می کنیم.

 

راز کوکو سبزی پف دار چیست؟


کوکو سبزی یک غذای سالم و سریع است که می‌توانید در چند دقیقه آن را تهیه کنید. البته به شرطی که سبزی آن را در فریزر داشته باشید! اما تهیه یک کوکو سبزی پف دار راز و رمزهایی دارد که معمولا مامان بزرگ‌ها و یا مادران آن را می‌دانند. در اینجا قصد دارم نکات مهم برای پف دار شدن کوکو سبزی را به شما آموزش دهم:

    از تعداد تخم مرغ‌های زیادی استفاده کنید.
    بکینگ پودر را در زمان مخلوط کردن مواد استفاده کنید.
    سبزی‌ها را بعد از شستن خشک کنید تا هیچ آب اضافی نداشته باشد.
    حجم سبزی نسبت به تخم مرغ کم باشد، تا کوکو پف کند.
    اگر به صورت قالبی درست می کنید، از قالب کوچک‌تر استفاده کنید تا حجم کوکوی شما بیشتر شود.
    در 20 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر را باز نکنید. البته اگر برای تهیه کوکو سبزی از ف استفاده می‌کنید.

کوکو سبزی

نکات کلیدی در تهیه کوکو سبزی با فر و بدون فر

    افزودن آرد باعث انسجام مواد کوکو می شود.
    اگر از سبزی فریرزی استفاده می کنید از آرد بیشتری استفاده کنید.
    اگر در فصل اسفناج نبودید از کمی پیازچه و یا برگ چغندر نیز می توانید استفاده کنید.
    افزودن سیر دلخواه و قابل حذف است.
    بهتر برای پخت روی گاز از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت به همه جای کوکو سبزی یکسان برسد.
    می توانید از قالب های مختلف در تهیه کوکو سبزی استفاده کنید.
    افزودن کمی ماست به مایه کوکو باعث ترد شدن آن می شود.
    می توانید برای پف بیشتر از کمی بیکینگ پودر استفاده کنید بدین صورت که کمی بیکینگ پودر را داخل ماست ریخته تا فعال شود سپس به تخم مرغ اضافه کنید و بعد با مابقی مواد مخلوط کنید.
    می توانید برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی، سبزی آن را کمی تفت دهید تا آب اضافی آن تبخیر شود.
    افزودن گشنیز زیاد باعث تلخی کوکو خواهد شد.
منبع:

بگیر بپز

https://chishi.ir/145-kookoo-sabzi/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در سه شنبه 100/6/2 و ساعت 3:3 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 20603
جستجو در صفحه

خبر نامه