سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
خشم را با بردباری بازگرداندن نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7

از انجایی که از اهمیت سلامت دندان و زیبایی لبخند اگاه هستیم، میدانیم که دندان ها چه نقش و اهمیت مهمی در روابطمان دارند. از موارد مهم زیبایی و سلامت دندان، سفید کردن دندان یا در اصطلاح پزشکی عمل بلیچینگ دندان میباشد.

عوامل متعددی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، باعث تغییر رنگ دندان های ما میشود. این موارد هم باعث به خطر افتادن سلامت و کاربرد دندان های ما شده و هم شکل نازیبا و بوی بد دهان را بوجود می اورند.

بلیچینگ دندان با لیزر

 

کاربرد اشعه لیزر در دندانپزشکی چیست؟

اساس اشعه آبی بر دیودهای پخش‌ کننده‌ی نور است. در حقیقت دستگاهی است که وقتی به منبع الکتریسیته وصل می‌شود می‌تواند نور مرئی ساطع کند.

در اغلب موارد، این پرتو یک نور تک رنگ است که در محدوده‌ی نور مرئی بین رنگ‌های قرمز و آبی تا بنفش قرار دارد.

اشعه آبی شدت زیادی دارد و اغلب خیلی پرنورتر از لامپ‌های هالوژن و رشته‌ای است.

همچنین، خیلی هم سردتر هستند چون طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که گرما را دفع می‌کند.

اشعه آبی در مقایسه با دیگر منابع نورانی، نیاز به برق کمتری دارند اما خیلی کارآمد هستند و ماندگاری و عمر طولانی دارند.

همچنین روشن شدن آن‌ها طولی نمی‌کشد، بلکه به سرعت به پر شدت ترین حالت خود می‌رسند و گرم نمی‌شوند.

پرتو این اشعه نوعی نور مرئی است و از دسته‌ی پرتوهای یونیزه نیست.

همان طور که می‌دانید استفاده از پرتوهای یونیزه می‌تواند منجر به جهش سلولی و سرطان ‌شود اما چون پرتو این لامپ‌ها از نوع نور مرئی است چنان خطری ندارد.

 

علت تغییر رنگ دندان‌ها

عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها نسبت به قبل شوند. نوع مواد خوراکی و نوشیدنی‌های روزانه یکی از علت‌های اولیه و اصلی تغییر رنگ دندان‌ها هستند. بهتر است تمام موادغذایی و نوشیدنی‌های حاوی رنگ نظیر شکلات تیره، سس گوجه فرنگی قرمز، قهوه تلخ، چای سبز و موارد دیگر را که در طول روز مصرف می‌شوند، درنظر گرفته و کمتر استفاده کرد. تمام موارد ذکر شده تاثیر فراوانی در ایجاد لکه روی دندان‌ها دارند. مواردی که در این قسمت به اختصار معرفی می‌کنیم موجب تغییر رنگ و تشکیل لکه شدن روی دندان‌ها می‌شوند:

     کشیدن سیگار و برگ
    مصرف داروهای خاص نظیر تتراسایکلین آنتی‌بیوتیک در سن کم و در زمان رشد دندان‌ها
    درمان سرطان با شیمی درمانی و پرتو درمانی
    دندان قروچه و فشردن فک‌ها به یکدیگر که موجب تغییر رنگ لبه دندان‌ها نیش می‌شود.
    ترک‌های بسیار ریز در مینای دندان که موجب جذب ذرات ریز غذا و تغییر رنگ دندان می‌شود.
    ژنتیک

 

نقش لیزر در سفید شدن دندان ها


در بلیچینگ دندان با لیزر، پروسه ی سفید کردن دندان ها بدون هیچ تغییرات شکل ظاهری (مورفولوژیک) و شیمیایی بر روی مینا و بافت های اطراف آن است. نقش لیزر در سفید کردن دندان ها، سرعت بخشیدن به فعال سازی هیدروژن پراکسید در ژل های سفیدکننده است. در واکنش به جذب انرژی لیزر، هیدروژن پراکسید به مولکول های آب و رادیکال های اکسیژن شکسته می شود.

رادیکال های آزاد اکسیژن به طور شیمیایی موجب کاهش مولکول های رنگی آلی (کروموفورها) در ماتریکس مینا می شوند و این عمل را از طریق اکسیداسیون سریع و تبدیل کروموفورها به مولکول های کوچکتر و با رنگ کمتر (less pigmented) انجام می دهند.

به طور همزمان گرمای لیزر موجب نفوذ عمیق تر ژل بلیچینگ به عاج زیرسطحی شده و اثر سفیدکنندگی را افزایش می دهد.

سفید کردن دندان

چه کسانی می‌توانند از مزایای سفید کردن دندان‌ها با لیزر بهره‌مند شوند؟


متأسفانه این روش به دلیل مواد رنگ‌زدا و سفید کننده قدرتمندی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌تواند برای همه افراد روش مناسبی باشد و ممکن است دچار عوارض سفید کردن دندان گردند  . متخصصین از روش سفید کردن دندان برای افراد ذیل استفاده نمی‌کنند:

    زنان باردار و مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند.
    افراد با سن کمتر از 16 سال
    افرادی که از سیم‌کشی دندان استفاده می‌کنند یا طی 6 ماه اخیر به تازگی سیم‌کشی‌ دندان‌هایشان را برداشته‌اند.

در صورتی که مطمئن نیستید که آیا سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها با لیزر برای شما قابل انجام است یا خیر، متخصصین ما می‌توانند در یک جلسه مشاوره خصوصی، این موضوع را برای شما روشن کنند. شما همچنین می‌توانید در این رابطه با دندانپزشک یا جراح دهان و دندان خودتان مشورت کنید.

 

نحوه انجام بلیچینگ دندان با لیزر

به طور کلی در رابطه با انجام بلیچینگ دندان باید گفت که این کار به روش های مختلفی انجام پذیر است و با توجه به همین روش های مختلف به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. برخی روش های بلیچینگ دندان در مطب و زیر نظر پزشک انجام می شوند و برخی دیگر روش هایی هستند که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند. بلیچینگ دندان با لیزر از جمله روش های سفید کردن دندان در مطب است که این کار در مطب و تحت کنترل حرفه ای یک دندانپزشک بر روی مواد و میزان اعمال آن انجام می گیرد و اگر این میزان اعمال به صورت حرفه ای و زیر نظر پزشک انجام نشود ممکن است میزان سفید کنندگی بیشتر از حد معمول باشد و عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد.
برای این که دندان ها را به کمک لیزر بلیچینگ کرد لازم است که، قبل از این کار دندان ها مورد معاینه قرار گیرند و اگر ایرادی در مینا و عاج دندان یا پوسیدگی در ریشه ی آن وجود دارد رفع شود. سپس با استفاده از دستگاهی به نام اولترا سونیک تمام پلاک ها و جرم ها که باعث زردی دندان ها شده اند از روی دندان ها پاک می کنند تا نتیجه ی بلیچینگ دندان بهتر شود. سپس برای این که بافت های اطراف دندان مانند لب ها، زبان و لثه ها در برابر اشعه لیزر محافظت شوند از ژل محافظ استفاده می کنند تا آسیبی به آن ها وارد نشود. گاهی برخی دندانپزشکان از ژل مخصوص برای دندان ها استفاده می کنند و آن را قبل از لیزر بر روی دندان ها قرار می دهند. در مرحله ی آخر دندانپزشک طول موج دستگاه لیزر را مطابق با میزان تیرگی دندان ها تنظیم می کند و بلیچینگ دندان را در زمانی کمتر از 5 دقیقه انجام می دهد. معمولا نور دستگاه لیزر دندان قرمز است اما در دستگاه های هالوژنیک که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند رنگ نور، آبی یا سفید است که نسبت به نور قرمز کارایی بیشتری دارد.

برای بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر می توان از لیزر های دیودی یا زوم استفاده کرد. لیزر های دیودی با داشتن ویژگی هایی مانند کیفیت بالا، موثر، با صرفه و کاربردی کار سفیدی دندان را به راحتی انجام می دهند. لیزر سفید کننده دندان که به صورت دیودی می باشد معمولا دندان ها را حداقل تا 6 درجه روشن می کنند. برای این کار ابتدا از ژلی مخصوص بر روی دندان ها استفاده می کنند و سپس لیزر دیودی را با طول موج معین به دندان ها می تابانند. سفید کردن دندان ها با استفاده از این روش کاملا بدون خطر بوده و می توان گفت ایمن ترین روش بلیچینگ دندان همین روش است.
در نظر داشته باشید این روش برای افراد زیر 16 سال توصیه نمی شود. بلیچینگ دندان با استفاده از سیستم زوم از طریق نور فرا بنفش انجام می گیرد. در این روش ابتدا ژل پروکساید هیدروژن را بر روی دندان ها می مالند و بعد از چند دقیقه با استفاده از لامپی که نور فرا بنفش دارد دندان ها را لیزر می کنند. نور فرا بنفش، ژل پروکساید هیدروژن را تجزیه کرده و به اکسیژن اجازه می دهد که به مینای دندان ها وارد شوند و بدون این که کوچکترین آسیبی به آن وارد کنند لکه های تیره را از روی دندان ها پاک کنند. لیزر سفید کننده دندان در این روش، دندان ها را حداقل 8 درجه روشن می کند.

بلیچینگ دندان با لیزر راه حلی برای سفیدی دندان است که باعث می شود رنگ دندان های شما چند درجه روشن تر شوند. البته بهتر است این نکته را هم اضافه کرد که گاهی در برخی افراد که درجه تیرگی و لکه های سیاه دندان هایشان زیاد است بلیچینگ دندان با لیزر باید در طی دو یا سه جلسه انجام شود تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود. درجه روشنی که در دندان ها بعد از بلیچینگ دندان با لیزر ایجاد می شود در هر فردی می تواند متفاوت باشد و با توجه به وضعیت رنگ دندان ها و عمق لکه ها امکان دارد در هر فرد شاهد نتایجی متفاوت باشیم. اما به طور کلی میزان روشنی بیشتر از روش های دیگر خواهد بود.
بلیچینگ دندان با لیزر از آن جهت راه حلی برای سفیدی دندان محسوب می شود که دندان ها دیگر به رنگ تیره ی قبلی باز نمی گردند و اگر روش های محافظتی را به درستی و طبق دستور پزشک انجام دهید و از رفتار های غلط مانند سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه بیش از حد معمول، نوشیدن چای پر رنگ، خوردن غذاهایی با رنگدانه های قوی و ... خودداری کنید می توانید از سفیدی دندان ها به مدت زیادی بهره ببرید.

استفاده از این روش یا هر روش دیگری که برای سفیدی دندان ها استفاده می شود برای افرادی که از ایمپلنت، لمینت و یا بریج دندانی استفاده می کنند توصیه نمی شود. افرادی که در دندان های آن ها هر گونه مشکل اعم از پوسیدگی، ترک، پریدگی و ... وجود دارد یا این که دندان های آن ها حساسیت بالایی دارند باید از لیزر کم توان استفاده کنند تا به عوارض بعد از لیزر دچار نشوند.
اگر تغییر رنگ ایجاد شده بر روی دندان ها به دلیل از بین رفتن عاج یا مینای دندان ها باشد و یا این که دندان ها از داخل دچار تغییر رنگ شده باشند، استفاده از بلیچینگ دندان با لیزر توصیه نمی شود و در این شرایط بهتر است از روش های دیگری مانند لمینت استفاده کنید. چرا که بلیچینگ دندان فقط باعث سفیدی دندان ها می شود و این در حالی است که روش هایی مانند لمینت می تواند این گونه مشکلات را نیز رفع کند و در واقع می توان گفت، بلیچینگ دندان را باید یک عمل زیبایی تعریف کرد اما روش های دیگر می توانند علاوه بر عملیات زیبایی عملیات ترمیمی را هم انجام دهند. افراد باردار بهتر است برای سفید کردن دندان های خود از لیزر استفاده نکنند و اگر می خواهند بلیچینگ دندان با لیزر انجام دهند بهتر است آن را به بعد از زایمان موکول کنند.

تفاوت آن با روش های خانگی سفید کردن دندان چیست؟

لکه های روی دندان عموما زیر سطح دندان، در عمق حفره های ریزی قرار گرفته است که خمیردندان به آن دسترسی ندارد. خمیردندان سفیدکننده دندان می تواند لکه های روی سطح دندان را سفید کند و روند زرد شدن دندان را کند نماید اما نمی تواند لکه های عمیق را حذف کند.

در روش های سفید کردن دندان در مطب دندانپزشک، از غلظت بالاتری از پراکسید استفاده می شود که نتایج را درخشان تر می کند. نور لیزر مورد استفاده در این روش موجب تحریک روند سفید کردن دندان می شود و نتایج درمانی سریع تر حاصل مب شود.

هر چند، این روش گران تر از روش های خانگی است، اما مزایای این روش موجب می شود که این هزینه به صرفه باشد.

دلیل اینکه بیماران این روش را ترجیح می دهند این است که با این روش می توان به مشکلات مختلفی مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و  مشخصا سفید کردن دندان پرداخت. سفید کردن دندان با لیزر فرآیندی سریع است، زیرا لیزر محلول هیدروژن پراکسید یا کاربامید پروکساید را فعال کرده و نتایج دلخواه را برای بیمار به همراه دارد. با اینکه این روش، روشی سریع بوده و نتایج آن بسیار عالی است، اما افراد این حق را دارند که درباره مزایا و معایب آن بدانند.

سفید کردن دندان با لیزر

مزایای بلیچینگ با لیزر چیست؟

1- سفید شدن چند برابری نسبت به دستگاه های رایج بلیچینگ
2- عمق نفوذ بیشتر (سفیدی و درخشندگی بیشتر)
3- زمان کوتاهتر (کمتر از 5 دقیقه)
4- ماندگاری بیشتر
5- بدون حساسیت
6- انجام بلیچینگ در یک جلسه و با کیفیت بهتر
7- بدون درد
8- تابش نور به طور یکنواخت به تمام دندان ها

معایب سفید کردن دندان با لیزر:

این فرآیند خطری ندارد، ولی بعضی از بیماران از این مسئله شکایت داشته اند که دندان هایشان بعد از اتمام فرآیند دچار حساسیت شده است. این وضعیت به دلیل استفاده از لیزر و پراکسیدها ایجاد می شود. از پروکسیدها به مقدار زیادی استفاده می شود. همچنین بعضی از بیماران مدت زیادی بعد از این درمان دچار مشکلات مربوط به لثه و دیگر مشکلات دندانی شده اند. اغلب عوارض به وجود آمده بعد از سفید کردن دندان با لیزر در حدود یک تا دو هفته بعد از درمان برطرف می شوند. از اصلی ترین مسئائل مربوط به این روش قیمت آن نسبتا بالای است.

هزینه سفید کردن دندان با لیزر

قیمت بلیچینگ دندان با نور آبی و قیمت بلیچینگ دندان بر مبنای هر فک محاسبه می شود و بسته به نوع مواد مورد استفاده از فکی 800000 تومان تا فکی 1400000 تومان می باشد.

زمان سفید ماندن دندان ها

یکی از سوال های بیماران این میباشد که بعد از سفید کردن دندان ها تا چه مدتی آنها سفید میمانند؟ ; زمان سفید ماندن دندان های کاملا به مراقبت و بهداشت فردی بستگی دارد که اگر به خوبی انجام شود، حداقل تا 2 سال دندان های شما سفید میمانند.

مراقبت های بعد از سفید کردن یا بلیچینگ دندان

  • اجتناب و یا محدود کردن غذا و نوشیدنی های حاوی رنگدانه.
  • استفاده از نی برای خوردن نوشیدنی های حاوی رنگدانه.
  • ترک دخانیات.
  • استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان ها.
منبع:

 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در سه شنبه 100/5/5 و ساعت 12:0 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 20350
جستجو در صفحه

خبر نامه