سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
اساس دانش، رفق و مدارا و آفت آن درشت خویی است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان که معمولا بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته ذکر میشود، در بین بیماران دارای ترس های از عمل جراحی و همچنین نیازمند مراقبت کاشت ایمپلنت بعد از جراحی میباشد.

در این مقاله، سعی شده که چالش ها و مراقبت های دندان بعد از جراحی ایمپلنت، مرحله به مرحله ذکر شود تا بیمار عزیز متوجه روند صحیح مراقبت و شرایط مساعد دندانی خود شود.

مراقبت های بعد جراحی ایمپلنت دندان

مدیریت التهاب و خونریزی بعد از جراحی

پس از جراحی ایمپلنت خونریزی طی چند ساعت اول بعد از جراحی ممکن است بروز کند که بهترین روش برای توقف خونریزی ، فشردن گاز استریل در ناحیه دهان و نگه داشتن آن به مدت 30 تا 60 دقیقه است. و بهتر است سر از بدن در موقعیت بالاتر قرار گیرد و طی 2 تا 3 روز بعد از جراحی ممکن است بزاق کمی صورتی یا رنگ خون داشته باشد که مشکل ایجاد نخواهد کرد.

 خوردن و آشامیدن پس از کاشت ایمپلنت

توصیه می‌شود در روز پس از کاشت ایمپلنت از نوشیدنی‌های سرد استفاده کنید. ابرسانی به بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. از نوشیدن مایعات داغ، الکل و مصرف غذاهای داغ و تند خودداری کنید. تا زمان رفع اثر بی حسی، غذا نخورید. با این که ممکن است غذا خوردن در روزهای اول پس از عمل چالش‌برانگیز باشد، سعی کنید که غذاهای مغذی میل کنید. با این کار شما سریع‌تر بهبود یافته و انرژی بیشتری دریافت می‌کنید. سعی کنید از غذاهای نرم‌تر استفاده کنید و با سمتی از دهان که ایمپلنت در آن قرار دارد کمتر بجوید. بهتر است از خوردن غذاهایی مانند پاپ کورن، مغزیجات یا میوه‌های هسته‌دار پرهیز کنید زیرا ممکن است بچسبند و باعث بروز عفونت شوند. معمولاً بیشتر بیماران می‌توانند 7 تا 10 روز پس از انجام عمل به رژیم غذایی نرمال خود بازگردند.

 

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ (تغذیه ایمپلنت)


دقت داشته باشید بیست روز اول پس از جراحی لطفا از جویدن غذا بپرهیزید. اگر کاشت دندان یا ایمپلنت شما در یک مرحله انجام شده است و از قطعه اباتمنت استفاده کرده‌اند باید حداقل 20 روز پس از کاشت دندان غذایی را توسط دندان کاشته شده نجوید.

ستفاده از هرگونه نوشیدنی گازدار به مدت حداقل 72 ساعت برای فردی که عمل جراحی ایمپلنت داشته است ممنوع است. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید  که بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ نوشیدنی‌هایی که در دوران پس از عمل جراحی ایمپلنت مجاز هستید به شرح زیر است:

    همه نوع بستنی‌ میوه‌ای
    یخ در بهشت
    آب سرد
    آب میوه (ترجیحا بدون قند)
    میلک شیک
    ماست
    شیر سرد
    دوغ سرد
    ژله
    انواع دسرهای نرم
    پوره سیب

 

بهداشت دهان و دندان پس از انجام عمل جراحی

رعایت درست بهداشت دهان و دندان برای موفقیت‌آمیز بودن روند بهبودی بسیار مهم است. در صورت تجویز دهان‌شویه کلروهگزیدین توسط دندانپزشک، از آن استفاده کنید. روز بعد از انجام عمل جراحی، از آب نمک گرم برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را می‌توانید 4 تا 5 مرتبه در روز به خصوص پس از خوردن هر وعده غذایی انجام دهید. در هنگام استفاده از دهان‌شویه آرام باشید و از قرقره کردن شدید آن خودداری کنید. دندانپزشک شما را به تمیز کردن دندان‌ها و اباتمنت ها با مسواک ترغیب می‌کند اما باید مراقب قسمت‌های اطراف ایمپلنت باشید.

بهداشت دهان و دندان

دو عامل اصلی مراقبت ایمپلنت

یکی از دو دلیل اصلی عدم موفقیت ایمپلنت ها به دلیل ضربه ناشی از فشار بیش از حد یا نیروی بالای گاز گرفتن در محل ایمپلنت است. به همین دلیل مهم است که از خوردن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و سعی کنید در این ناحیه با فشار نجویید، حتی اگر تاج موقت دارید. و اگر مشکلات دندان قروچه در خواب را دارید حتما با دکتر خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم از محافظ دندانی استفاده کنید.

بهداشت کافی دهان و دندان مسئله مهم دیگری است که می تواند در موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان تأثیر بسیاری بگذارد; بلافاصله پس از عمل کاشت ، بیماران باید دستورالعمل های دقیق تمیز کردن را دنبال کنند. باید چند روز پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنید و حداقل برای دو هفته سیگار کشیدن را از بین ببرید. همیشه بهداشت دهان و دندان را به درستی انجام دهید و برای معاینه و بررسی منظم به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

مراقبت‌های بلند مدت

زمانی که ایمپلنت جدید و لثه اطراف آنها بهبود یافت و دندان‌های جایگزین در دهان قرار داده شد، باید مانند دندان‌های طبیعی خود از آنها مراقبت کنید. برای حفظ دندان‌ها و لثه، دومرتبه در روز مسواک زده و نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان‌های خود را به درستی تمیز نکنید، باکتری‌ها در دهان جمع شده و باعث ایجاد التهاب می‌شوند. اگر این عوارض تحت درمان قرار نگیرند، التهاب باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت می‌شود. در نهایت، ایمپلنت در استخوان شل می‌شود و می‌افتد.

منبع:

https://www.fiorittodental.com/dental-services/dental-implants/instructions-after-implant/

https://www.omfsurgery.com/surgical-instructions/oral-surgical-procedures/after-dental-implant-surgery/

https://drshahram.com/post-implant-care/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در چهارشنبه 100/2/22 و ساعت 10:0 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 16
مجموع بازدیدها: 20590
جستجو در صفحه

خبر نامه