سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نزدیک ترین خویشاوندی ها، دوستی دل هاست . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 31

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت یا کاشت دندان، یک متد درمانی است که در آن یک قطعه کوچک مصنوعی (معمولا از جنس تیتانیوم) در داخل استخوان فک ها قرار میگیرد و به نوعی نقش دندان را ایفا میکند.

ایمپلنت کاشته شده در استخوان معمولا با سلول های استخوانی و دهانی سازگار است. و در کار آن ها اختلال ایجاد نمی کند. روی این قطعه کاشتنی را با تاج و روکش دندان پر میکنند تا شکلی دقیقا شبیه به دندان ایجاد شود.
چرا ایمپلنت دندان از اهمیت زیادی برخوردار است؟

به صورت خلاصه باید گفت که کاشت دندان موفق ترین راه برای جایگزینی دندان در اشخاصی است که دندان طبیعی خود را از دست داده اند. تمامی ایمپلنت ها به نوعی مشابه با ریشه دندان عمل کرده و عمل جویدن را تسهیل می بخشند.

برخلاف دندان های مصنوعی متحرک، ایمپلنت ها برای تکلم و غذا خوردن مشکلی محسوب نمیشوند. زیرا محکم در فک شخص ثابت شده اند.
انتخاب نوع ایمپلنت دندان

شخص ابتدا باید توسط دندانپزشک معاینه شده و ساختارهای دهان، دندان و فک او با دقت ارزیابی شوند. پس از آنکه مشخص شد شخص هیچگونه مشکلی مربوط به ساختارهای دهانی ندارد (مثل عفونت لثه و ..) دندانپزشک با توجه به شرایط شخص، نوع ایمپلنت را برای او انتخاب میکند. نوع پروتز کاشته شده در فک متفاوت خواهد بود و ممکن است ثابت یا متحرک باشد.
چرا باید از کاشت دندان استفاده کرد؟

به نظر میرسد به خاطر دلایل  موارد زیر، رو آوردن به کاشت دندان در میان افراد مختلف رو به افزایش است:

    زیرا این روش، جدیدترین راه حل برای جایگزین کردن دندان طبیعی از دست رفته است.
    به صورت دائمی در فک شما قرار داده می‌شود و تا آخر عمر کارایی خود را حفظ می‌کند.
    اعتماد به نفس افراد میانسال و مسن را افزایش میدهد
    به تکلم و گفتار کمک میکند
    کاشت دندان به نوعی برای دندان های مجاور یک مزیت و تکیه گاه مناسبی تلقی میشود.
    افزایش توان جویدن
    زیباتر شدن دندان ها و طرح لبخند
    بالا بودن میزان موفقیت عمل کاشت ددان (تقریبا 97 درصد)

کدام دندان ها می توانند ایمپلنت شوند؟


برای کاشت دندان محدودیت عددی وجود ندارد. از یک دندان تا یک مجموعه کامل از دندان ها را می توانید ایمپلنت کنید. البته این موضوع کاملا به شرایط شما بستگی دارد.

دندانپزشک در ابتدا وضعیت استخوان های فکی شما را در نظر می گیرد. با انجام چند آزمایش، استحکام استخوان ها را بررسی می کند. در صورتی که واجد شرایط کاشت دندان باشید، می توانید دندان هایتان را ایمپلنت کنید.

مزیت ایمپلنت دندان بر دندان مصنوعی چیست؟

در واقع می‌توان گفت ایمپلنت هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی بسیار بهتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان طبیعی است و کسی متوجه تفاوت آن با دندان‌های طبیعی خودتان نمی‌شود. با ایمپلنت دندان می‌توانید همه غذاهایی را که قبلاً با دندان‌های خود می‌خوردید، بخورید و هیچ‌ گونه محدودیت غذایی خاصی برای آن وجود ندارد در حالی ‌که با دندان مصنوعی بسیاری از غذاها را نمی‌توان جوید.

ایمپلنت فوری چیست؟


در بعضی موارد خاص اگر شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا 20% افزایش می یابد.

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای 6 دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند  و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود.

بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان :


جلسات ملاقات با بیمار از ابتدا باید تشریح شود برای مثال کاشت یک واحد دندان در فک بالا  به ترتیب زیر است.

جلسه اول          کاشت فیکسچر                                روز        1

جلسه دوم          بازکردن بخیه بعد از دو هفته                 روز       15

جلسه سوم         چکاپ  دو ماه بعد                            روز       75

جلسه چهارم       بستن هیلینگ یک ماه بعد                  روز       105

جلسه پنجم         قالبگیری بعد از پانزده روز                   روز      120

جلسه ششم      امتحان فریم  پنج روز بعد                    روز      125

جلسه هفتم        تحویل پروتز پنج روز بعد                     روز      135

این حداقل زمان لازم است اگر چینی قبل از گلیز امتحان شود و اگر چسب موقت زده شود دو جلسه اضافه می شود برای فک پایین این زمان دو ماه کوتاه تر است به همین خاطر سعی میکنیم که تا حد امکان درمانهای ایمپلنت دو فک را را با هم شروع کنیم  و یا فک بالا را زود تر از فک پایین شروع کنیم .



مراحل ایمپلنت دنداندر صورتی که دو فک با هم احتیاج به ایمپلنت داشته باشد حتما با فک بالا شروع میکنیم  میتوانیم یک ماه صبر کنیم وبعد کار فک پایین را شروع میکنیم  و نهایتا سه ماه بعد از جراحی اول اقدام به بستن هیلینگ میکنیم.

بسیاری از بیماران میگویند که ترجیح میدهیم کاشت دندان را از یک فک شروع کنیم و اگر رضایت بخش و راحت بود در ناحیه دیگر شروع خواهیم کرد ولی تجربه نشان داده که همه این افراد موقع تحویل کارشان می گویند ای کاش تمام نواحی را با هم شروع کرده بودیم چون همیشه نتیجه کار رضایت بخش است این وظیفه دندانپزشک است که اعتماد بیمار را جلب کند که نهایتا در پنج ماه کلیه کارهای ایمپلنتی تمام شود و تعداد ویزیت های بیمار به حداقل برسد.

انجام اینکار موجب ایجاد پلان اکلوزالی بهتر، تقسیم فضای ایده آل تر و یکنواختی رنگ واندازه و قرینه سازی مناسب تر می شود.

دلایل عدم موفقیت ایمپلنت چیست؟

در بیشتر موارد عوامل عدم موفقیت ایمپلنت تحت کنترل بوده و به راحتی قابل درمان است. شایعترین دلایل شکست درمان ایمپلنت و البته قابل پیشگیری ترین آنها، عفونت و تحلیل رفتن استخوان است. پری ایمپلنتیت نوعی عفونت است که در بافتهای احاطه کننده ایمپلنت و داخل لثه ایجاد میشود و معمولا حاصل ضعف بهداشت دهان است. این وضعیت در صورت عدم درمان به موقع منجر به تخریب استخوان و لق شدن و در نهایت از دست دادن دندان ایمپلنتی می شود.
 
ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست و ناموفق خواهد بود 
در صورتی که سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارید ، باید بدانید که احتمال موفقیت درمان کمتری خواهید داشت.
مواردی مانند ابتلا به پوکی استخوان و بیماریهایی مانند آن ، هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری آن مشخص نیست.
برای انجام ایمپلنت ، سلامت لثه بسیار مهم است و علاوه بر آن باید استخوانهای فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری آن وجود داشته باشد
در بسیاری از موارد اگر متقاضی از دخانیات استفاده کند، دندانپزشک از درمان خودداری خواهد کرد، زیرا استفاده از این مواد، باعث کاهش امکان موفقیت در درمان خواهدشد.
در صورتی که بخواهید تمام دندانها را به روش کاشت دندان جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت ایمپلنت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز خواهید داشت.
رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان در بالا بردن عمر ایمپلنت بسیار مهم است.
ایمپلنتها، طرح لبخند را بهبود می بخشند.
در صورت استفاده از داروهایی که از مشتقات بیس فسفونات هستند، ، توصیه می شود که از این درمان (ایمپلنت) استفاده نکنند.

هزینه ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد اایمپلنت دندانز جراحی ایمپلنت دندان

بعد از انجام ایمپلنت ، ممکن است به استراحت نیاز داشته باشید تا اثر بیحسی کاملا رفع شود، یک بیحسی موضعی چند ساعت طول میکشد تا دهان و دندان شما به حالت اول بازگردد.
شما ممکن است به مسکن نیاز داشته باشید تا اثر ناراحتی حاصل از بی حسی را ، برطرف کند.
معمولا بعد از عمل میتوانید به خانه برگردید ، اما اگر بیهوشی عمومی داشتید به یک همراه نیاز دارید تا شمارا برای رسیدن به خانه همراهی کند و تا 24 ساعت اول بهتر است دوست یا یکی از اشنایان مراقب شما باشد.
در چند روز بعد از ایمپلنت ، بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید.
مراقب باشید تا زمانی که بیحسی کاملا از ناحیه دهانتان برطرف نشده، از غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده نکنید.
دهان خود را مثل همیشه با مسواک و نخ دندان تمیز نگه دارید.
ممکن است برای تمیز کردن دندانها به مسواک ویژه ، نیاز داشته باشید.

هزینه ایمپلنت دندان


این که هزینه کاشت دندان چقدر است، سوالی است که تنها با ویزیت پزشک پاسخ داده می شود. در نتیجه در ابتدای کار پاسخ به این سوال بسیار پیچیده خواهد بود. دندانپزشک برای پاسخ به این سوال باید نیاز واقعی بیمار را ارزیابی کند و تنها در این صورت قادر به براورد هزینه حقیقی خواهد بود. اما بطور کلی بسته به نوع ایمپلنت و کمپانی سازنده از 3.5 میلیون تا 7 میلیون هزینه متغیر هست.

اما قیمت بستگی به عوامل بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت، مقدار و محل استخوان: در صورتی که عرض و ارتفاع استخوان در محلی که قرار می گیرد کافی باشد، نیازی به هزینه اضافی نیست اما در صورتی که استخوان دچار تحلیل شده باشد و یا شکل و اندازه آن کافی نباشد نیاز به پیوند استخوان خواهد بود. این مسئله میتواند هزینه درمان را افزایش دهد.

منابع:

https://drshahram.com/dental-implants/

https://www.dentistw2.co.uk/tips-tricks-proper-dental-implant-care

 

 


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 99/10/21 و ساعت 10:22 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 21
مجموع بازدیدها: 20650
جستجو در صفحه

خبر نامه