سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش، بالاترین رستگاری است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 23

مراحل ایمپلنت دندان می تواند با توجه به نوع عملیات و جراحی متفاوت بوده و در یک یا چند مرحله انجام شود. به طور کلی مراحل ایمپلنت برای دندان ها شامل یک پروسه مشخص است که در موارد خاصی، با توجه به ویژگی های فردی و ویژگی های استخوان فک، می تواند شامل مراحل اضافه تری نیز باشد. در این مقاله با معرفی ایمپلنت دندان، به مراحل کلی ایمپلنت دندان ها می پردازیم.

مراحل ایمپلنت دندان

 زمان بندی دستورالعمل بعد از ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان ، فقط قرار دادن دندان های مصنوعی در دهان نیست. کاشت ایمپلنت های دندانی نیز مانند با هر نوع جراحی جزئی دیگر است.
اگر شما با فرآیند های دندانپزشکی آشنا نیستید (که اکثر مردم نیستند)، ممکن است کاملا ندانید که عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان چیست.
اساسا، جراحی ایمپلنت دندان جایگزینی دندان ها و ریشه های خراب یا آسیب دیده با دندان ها و ریشه های مصنوعی است. ایمپلنت ها می توانند یک جایگزین راحت تر برای پروتزهای سنتی دهان و دندان باشند .

مرحله اول: قرار و مراحل قبل از جراحی

ابتدا طی جلسه اول و مشاوره وضعیت لثه و وضعیت استخوانی به کمک رادیوگرافی بررسی میشود و نوع ایمپلنت و سایز ایمپلنت تعیین میشود و از بیمار در مورد شرایط عمومی و سیستمیک بیمار سوال شده و در صورت داشتن بیماری ، پروتوکل درمانی طبق شرایط آن بیمار مشخص میشود و مثلا اگر بیمار دارای پروتز مصنوعی مفصل است قبل از شروع درمان به بیمار آنتی بیوتیک تجویز شود.

جلسه اول اهمیت بسزایی در روند درمانی بیمار دارد، چرا که با بررسی دقیق در جلسه اول توسط متخصص لثه است که وضعیت و سلامت لثه بررسی می شود و اگر لازم باشد پیوند لثه در بیمار جهت مناسب بودن ضخامت لثه اطراف ایمپلنت انجام می شود. و در صورت نازک بودن استخوان ، متریال و ماده استخوان جهت تقویت استخوان اطراف ایمپلنت ایجاد می شود و این طراحی نیاز به یک بررسی دقیق و طرح درمان مناسب قبل از آغاز جراحی کاشت ایمپلنت می باشد و اهمیت تکمیل پرسشنامه ایمپلنت ، در واقع متخصص لثه را از شرایط سیستمیک بیمار مطلع می کند و در صورت وجود بیماری های زمینه ای همچون بیماری قلبی یا دیابت یا بیماری کلیوی و یا حتی مشکلات اعصاب تمهیدات اولیه و قبل از جراحی و حتی مشاوره با پزشک مربوطه را قبل از جراحی ایمپلنت طلب میکند تا درمان کاشت ایمپلنت بیمار را دچار مشکلات جانبی نکند.

مرحله دوم: جراحی و کاشت ایمپلنت

در مرحله جراحی کاشت ایمپلنت، سه عمل مهم روی دندان شما انجام میشود.

  1. قرار دادن پایه ایمپلنت (فیکسچر)
  2. رابط فیکسچر و تاج دندان (اباتمنت)
  3. نصب تاج

در مرحله اول، به کمک بی حسی موضعی محل ایمپلنت بی حس میشود. به محض اثر دارو ، متخصص برشی در لثه شما ایجاد می کنند و استخوان را در معرض دید قرار می دهند.

با ایجاد برش در محل ، دندانپزشک از یک مته استفاده می کنند، که باعث ایجاد فضای در استخوان برای پیچ ایمپلنت می شود.( نگران نباشید، مته بسیار کم صد میباشد، بنابراین اگر بی هوش نیستید برای این روش نباید ترسی داشته باشید). در فضای ایجاد شده، پایه ایمپلنت یا فیکسچر به همراه رابط تاج و دندان در جای خود قرار می گیرند و ممکن است برش لثه شما بسته به اندازه، دو یا چند بخیه دریافت کند.

مرحله

سوم: چک آپ ماهانه و پیگیری شرایط ایمپلنت

ارتباط جراح و بیمار بعد از تحویل روکش باید برقرار بماند تا متخصص لثه طی دوره های چکاب ماهانه و سالانه، سلامتی لثه و استخوان و اجزاء ایمپلنت و شرایط بهداشتی بیمار را بررسی کند.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

طول درمان ایمپلنت به فاکتور های مختلفی اعم از وضعیت دهان و دندان بیمار ، نیاز به پیوند استخوان و سینوس لیفت ، فوری یا غیر فوری بودن ایمپلنت بستگی دارد. طول مدت جراحی ایمپلنت حدود نیم ساعت طول می کشد اما چند هفته نیاز دارد تا به استخوان فک جوش بخورد و اباتمنت و روکش بر روی آن قرار بگیرد.

قبل از جراحی ایمپلنت دندان

  1. دندانپزشک معالج پیش از انجام هر کاری به مراجعه کننده توضیح می دهد که چگونه برای درمان آماده شود.
  2. تشکیل پرونده دندانپزشکی، قبل از انجام هر درمانی پرسشنامه ای راجع به شرایط پزشکی خاص در اختیار شما قرار خواهد گرفت، لطفا آنرا کامل و دقیق پر کنید و اگر مطلب مهمی وجود دارد که در پرسشنامه نیست حتما آنرا با دندانپزشک خود در میان بگذارید. میزان موفقیت آن با در نظر گرفتن و انجام دقیق همه این مراحل درمان برای بسیاری از افراد بدون خطر خاصی، بالا خواهد بود.
  3. قبل از انجام عمل نیاز به معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی کامل آنها وجود دارد، همچنین هر گونه عفونت یا پوسیدگی در لثه و دندانهای مجاور محل قرار گیری ایمپلنت نیز باید به طور کامل درمان شود.
  4. بعد از اطمینان از سلامت کامل بافتهای دهانی ناحیه جراحی و اطراف آن نیاز به تهیه یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت (اصطلاحا CBCT یا DVT نامیده میشود) از محل میباشد که توسط مراکز رادیولوژی تخصصی فک و صورت قابل تهیه است.این اسکن معمولا به همراه یک ریپورت و CD تهیه میشود.
  5. دندانپزشک به کمک آنها ارتفاع و ضخامت استخوان و نیز سایر موارد مهم مانند محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها و … را بررسی میکند و بهترین سایز و محل قرار گیری ایمپلنت دندان را مشخص میکند.
  6. آخرین مسئله ای که قبل از جراحی ایمپلنت دندان باید مورد توجه قرار گیرد اینست که در شرایط پزشکی خاص ( فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی ، سابقه پیوند عضو و …) گاهی نیاز به دریافت داروی خاص یا تغییر در دوز داروهای دریافتی فعلی بیمار وجود دارد و در مواردی که شخص به دلیل بیماری زمینه ای (مثل مشکلات قلبی) تحت نظر پزشک دیگری قرار دارد نیاز به مشورت با پزشک مربوطه نیز وجود دارد.

کلام آخر درباره ایمپلنت دندان

اگر متخصص ایمپلنت شما تصمیم بگیرد که شما یک نامزد خوب برای ایمپلنت دندانی هستید، باید این روند را طی چند ماه انجام دهید. اگر چه این مسئله ناخوشایند است، به یاد داشته باشید که این ایمپلنتها سالها عمر خواهند کرد.
شما می توانید اعتماد به نفس و لبخند زیبا را به خود بازگردانید.

منبع:

https://www.drmohammadi.com/Article/33/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D9%88-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA--%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86---%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C

https://drshahram.com/dental-implant-procedures/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در یکشنبه 100/2/5 و ساعت 2:6 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 23
مجموع بازدیدها: 20591
جستجو در صفحه

خبر نامه