سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش را بجویید؛ هرچند در چین باشد . جستجوی دانش بر هر مسلمانیواجب است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 22

لومینرهای دندانی عملکرد مشابهی با روکش های چینی دارند. استفاده از روکش های لومینیرز غیر تهاجمی است و دندانپزشک نیازی به تغییر در دندان اصلی شما ندارد که این امکان به بیمار داده می شود که مینای دندان طبیعی کمتر آسیب ببیند یا به اصلاح بدون تراش دادن است.  در روکش های لومینیرز از پوسته های ظریف چینی استفاده می کنند که به قسمت خارجی دندان متصل می شوند و ظاهر مطلوبی را برای بیمار فراهم می کنند.

 

لومینیرز دندان

مراحل انجام لومینیرز دندان

برای لومینیرز دندان تنها به 2جلسه حضور بیمار در مطب دندان پزشکی نیاز است . ابتدا از تمامی دندانهای بیمار در جلسه اول یک قالب کلی و دقیق گرفته می شود، سپس در جلسه دوم پروتز ساخته شده تحویل داده می شود.

لازم به ذکر است که لومینیرز در داخل ایران ساخته نمی شود . و این مرکز با توجه به دارا بودن مجوز و سرتیفیکیت رسمی از کمپانی DenMate قالب دندان های شما را به لابراتوار رسمی این کمپانی در بیروت ارسال می کند، و پس از گذشت حدود یکماه لومینیرز های ساخته شده را تحویل می گیریم.

بنابراین جلسه دوم تحویل لومینیرز حدودا یک ماه بعد از جلسه قالبگیری می باشد.

چه کسانی می توانند لومینیرز انجام دهند

همه ی افراد گزینه مناسبی برای انجام لومینیرز نیستند. با وجود اینکه لومینیرزها بسیار نازک هستند ممکن است با قرار گرفتن روی دندان سبب برجستگی دندان ها شوند و ظاهر برزگ و ضخیمی به دندان بدهند. همین مساله می تواند موجب نارضایتی بیمار شود.  عواملی مانند رنگ و اندازه دندان، دندان نیش و وضعیت دیگر دندان های بیمار در اینکه آیا فرد گزینه مناسبی برای لومینیرز می باشد یا نه تاثیر گذار است. متخصص دندانپزشک وضعیت بیمار را بررسی کرده و در این مورد تصمیم می گیرد.

آگاه سازی بیمار از معایب و مزایای هر روش، هزینه ها و دیگر اطلاعات لازم می تواند بیمار را در انتخاب روشی مطمئن تر راهنمایی کند. بطور کلی لومینیرز می تواند در موارد زیر یک انتخاب مناسب باشد:

    اگر رنگ کامپوزیت دندان شما تغییر کرده است و شما قصد تعویض کامپوزیت قدیمی خود را دارید.
    رفع نقص های کوچک دندان
    سفید کردن دائمی دندان
    لکه بردار نیست
    تغییر رنگ نمی دهد
    دندان ها تراشیده نمی شود و ساختار دندان دستکاری نمی شود
    بسیار نازک و با دوام هستند
    اصلاح فاصله ی بین دندان ها
    تغییر شکل و ادندازه نامناسب دندان ها

لومینیرز تا چه حد نازک است؟

لومینیرزهای خیلی نازک معمولا بین 0.1 تا 0.3 میلی متر ضخامت دارند که تا حدودی شبیه به ضخامت لنز چشم است، درحالی که ونیرهای سنتی حدودا 0.5 تا 0.7 میلی متر ضخامت دارند. از آنجایی که این لومینیرز ها نازک تر هستند و نصبشان روی دندان آسان تر است، خیلی از بیماران و پزشکان آن ها را به ونیر سنتی ترجیح می دهند.

لومینیرز دندان قابلیت برداشت دارد

برای استفاده از ونیر لازم است که مقدار زیادی از مینای دندان برداشته شود تا بتوان ونیر را روی دندان کار گذاشت. و مینای دندان هم چیزی است که وقتی از بین رفت دیگر نمی‌توان آن را برگرداند.

اما کاربرد لومینیرز دندان متفاوت است. از آن‌جا که برای استفاده از لومینیرز دندان نیاز به تراش نیست یا اگر نیاز بود، این تراش به میزان حداقل است، اگر بعداً از منظره‌ی آن در دهانتان خوشتان نیامد یا احساس خوبی نسبت به آن نداشتید، می‌توانید در مورد آن تجدید نظر کنید.

و این بدین معنی است با کمترین آسیب دندانی می‌توان آن را برداشت و این یکی از مزیت‌هایی است که در مورد ونیر وجود ندارد. پس اگر انتخاب شما ونیر پرسلان دندان (روکش سرامیکی) است، باید خیلی دقت کنید، چون راه گریزی از آن نیست!

مزایا و معایب لومینیرز در مقابل ونیر کامپوزیت

در مقایسه با کارگذاشتن ونیرها، برای استفاده از لومینیرز نیازی به تراش سطح دندان نیست و در شرایط معمولی بیش از 20 سال ماندگاری دارند. در مقایسه با دیگر روش‌های زیباسازی دندان‌ها، در این روش سفید کردن دندان هیچ درد و حساسیتی وجود ندارد.

ونیرها در مواردی که دندان‌ها فاصله دارند، لب‌پر و یا بدشکل هستند، برای زیباسازی لبخند استفاده می‌شوند. با این که ضخامت ونیرها از لومینیرز بیش‌تر است اما همچنان به عنوان پوشش‌های دندانی نازک شناخته می‌شوند و می‌توانند دندان‌های رنگ‌گرفته را که اعتماد به نفس افراد را پایین می‌آورند، بپوشانند. ونیرها از پورسلین یا کامپوزیت دندان ساخته شده‌اند.

لومینیرز دندان در مقایسه با ونیرها ماندگاری بالاتری دارند.

آزمایش‌های بالینی نشان داده است که لومینیرز دندان بیش از 20 سال ماندگاری دارند و لبخندی را به شما هدیه می‌کنند که باعث بهبود ظاهر شما و افزایش اعتماد به نفستان می‌شود. در ساخت لومینیر از مواد حرفه‌ای و منحصربه‌فردی استفاده می‌شود که چنین ویژگی را برایش به ارمغان می‌آورد.

ونیرها حدود 10 سال دوام دارند و اولین بار در دهه‌ی 20 برای بهبود لبخند هنرپیشگان هالیوود توسط دکتر Charles Pincus استفاده شدند اما تا دهه‌ی 80 هنوز فراگیر نشده بود و هرکسی نمی‌توانست برای اصلاح لبخندش به این محصول دسترسی داشته باشد. ونیر از لومینیر ارزان‌تر است اما حدوداً نصف ماندگاری آن را دارد.

کار گذاشتن لومینیرز دندان در مقایسه با ونیرها درد کمتری دارد

استفاده از لومینیر یک روش بدون درد است که برای سفید کردن دندان‌ها و اصلاح لبخند فرد استفاده می‌شود.
نصب لومینیر

در اکثر موارد می‌توان از این روش بدون نیاز به بی‌حسی استفاده کرد. همچنین در این روش بر خلاف ونیرها، نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. وقتی لومینیرز دندان کار گذاشته می‌شوند، خیلی بحث حساسیت و ناراحتی برای شما مطرح نمی‌شود و خوشبختانه از همان لحظات اول متوجه ظاهر طبیعی دندان‌ها و احساس راحتی می‌شوید.

شباهت های ونیر و لومینیرز

    هر دو ظاهر دندان های شکسته و نامتوزان را بهبود می بخشند.
    هر دو دندان را سفیدتر و روشن تر می کنند.
    هر دو دندان های خردشده یا ترک‌خورده را می پوشانند.
    هر دو فاصله بین دندان ها را از بین می برند.
    هر دو ظاهری طبیعی دارند و به فرد احساس راحتی می دهند.
    هر دو از لایه نازکی از سرامیک ساخته شده‌اند.
    هر دو مقاوم، مستحکم و ماندگار هستند و مراقبت از آن ها آسان است.
    هر دو مخصوص دندان های هر شخص ساخته می شوند و لبخندی یکدست به او هدیه می دهند.
    هر دو ضدلک هستند و با گذشت زمان رنگشان عوض نمی شود.
    هر دو قیمتی نزدیک به هم دارند.

 

تفائت کامپوزیت ونیر با لومینیرز

عوارض لومینیرز

لومینیرز ها بدون تراش و تغییر ساختار دندان روی آن قرار می گیرند، به همین دلیل یک روش برگشت پذیر، امن و غیر تهاجمی تلقی می شوند.

بدلیل عدم تراش دندان ها ممکن است در خط لثه، بین دندان و لثه یک لبه کوچک فاصله بیفتد. در اینصورت چنانچه لبه ایجاد شده بزرگ باشد می تواند منجر به ایجاد بیماری های لثه، بوی بد دهان، خطر شکستگی و افتادن لومینیرز شود. این عوارض با پوشیدن محافظ دندان قابل پیشگیری است. البته پیش از استفاده از محافظ دندان باید مطمئن شوید که فشار بیش از حدی به دندان هایتان وارد نمی کند. در این مورد می توانید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و  از متخصص دندانپزشک خود کمک بگیرید.

منابع: https://drshahram.com/what-is-dental-luminescence/

https://www.healthline.com/health/veneers-vs-lumineers


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در سه شنبه 100/1/24 و ساعت 12:11 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 51
مجموع بازدیدها: 20564
جستجو در صفحه

خبر نامه