سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شاهان حاکم بر مردم اند و دانشمندان حاکم بر شاهان [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 22

علت روشن شدن چراغ روغن چیست؟ بر روی آمپر خودرو چندین چراغ اخطار وجود دارد که هرکدام خرابی و اختلالی را در خودرو هشدار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین چراغ‌های هشدار، چراغ روغن موتور است (چشمک زدن چراغ روغن موتور)؛ و روشن شدن ناگهانی چراغ روغن در حین رانندگی یک هشدار مهم از یک آسیب مکانیکی جدی در خودرو است. بنابراین با روشن شدن آن باید سریعا به دنبال راهی برای یافتن علت روشن شدن چراغ روغن باشیم.

همانطور که می دانید، روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه مشکل در این امر، باعث خشک کار کردن خودرو، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت بازماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود. این خسارت تا سوختن موتور و تعویض کامل موتور نیز می تواند پیش رود. بنابراین دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن ، یک اخطار مهم بوده و باید سریعا به آن واکنش نشان داد.

 

دلایل روشن شدن چراغ روغن موتور

کم شدن فشار روغن موتور

یکی از شایع‌ترین عواملی که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ روغن خودرو شود، کاهش و یا کم شدن فشار روغن است. همانطور که اشاره کردیم، روغن خودرو وظیفه توزیع مناسب گرما را به بخش‌های مختلف موتور خودرو دارد و از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند.

کم شدن فشار روغن خودرو باعث می‌شود، اصطکاک بین اجزای مختلف موتور زیاد شده و گرمای آن بالا برود. داغ شدن بیش از اندازه موتور در نهایت منجر به از کار افتادن ماشین و یا حتی آتش گرفتن موتور می‌شود. بنابراین روشن شدن چراغ روغن در خودرو را جدی گرفته و به آن واکنش نشان دهید.

کیفیت پایین روغن

کیفیت پایین روغن موتور به طور کامل از پس وظایف روغن برنیامده و باید با روغن با کیفیت مناسبتر جایگزین شود. هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت ننمایید؛ شاید خرید روغن ارزان اغواکننده باشد ولیکن در گذر زمان، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، افزایش خواهد یافت.

مشکل در فیلتر روغن موتور

اگر میزان روغن در مخزن را افزایش دادید اما هنوز چراغ روغن روشن بود به سراغ فیلتر روغن بروید و علت روشن شدن چراغ روغن را در این بخش بررسی کنید و از قرار گیری درست آن در جایگاهش و میزان سلامت و تمیزی آن مطمئن شوید و در صورت جرم گرفتگی سنگین آن را تعویض نمایید.

ترکیب آب یا بنزین با روغن

آب و روغن قاطی کردنیکی دیگر از مواردی که باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو می شود، ترکیب آب یا بنزین با روغن موتور می باشد. این ترکیب سبب رقیق شدن روغن و در نتیجه کاهش کیفیت روغن می شود. این مشکل عمدتا به خاطر خرابی و یا سوختن واشر سر سیلندر بوجود می آید. همچنین وجود مشکل در انژکتورها نیز ممکن است سبب ورود بنزین به روغن گردد.

 

چرا چراغ روغن روشن میشود؟

خرابی پمپ روغن

پمپ روغن وظیفه گردش جریان روغن را بر عهده دارد، اگر پمپ روغن دچار اختلال شده و وظایف خود را به خوبی انجام ندهد، فشار روغن در سطوح مختلف موتور کاهش یافته و در نتیجه چراغ روغن روی آمپر خودرو روشن می‌شود. خراب بودن یاتاقان‌ها، میل لنگ و میل سوپاپ‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد پمپ روغن شود.

خرابی میل لنگ، یاتاقان، میل سوپاپ

پس از بررسی و رفع مشکل در 4 علت گفته شده اگر چراغ روغن خاموش نشد به خرابی میل لنگ، میل سوپاپ و یاتاقان‌ها شک کنید و علت روشن شدن چراغ روغن را در این بخش‌ها بررسی کنید. خرابی در این بخش‌ها هزینه بر است بنابراین کارشناسایی و اطمینان از خرابی این بخش را به سرویسکاران متخصص "خدمت از ما" بسپارید.

منبع: https://revitakhodro.com/bright-reasons-for-car-oil-lights/

https://www.popularmechanics.com/cars/how-to/a7623/why-does-your-cars-oil-light-come-on-8657725/


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در سه شنبه 100/1/24 و ساعت 11:53 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 51
مجموع بازدیدها: 20566
جستجو در صفحه

خبر نامه