سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 22

سگ ها دنیا را چه شکلی میبینند

 در برخی موارد، انسان ها و سگ ها، دنیا را بسیار متفاوت درک می کنند. به عنوان مثال، آنچه را که شما به عنوان یک شیر آتش نشانی می بینید، سگ شما آن را به عنوان یک مرکز ارتباطی می بیند و یا ممکن است شیئی که برای شما مانند یک جارو برقی معمولی به نظر برسد، سگ شما، آن را آشکارا چیزی شرور که در گنجه پنهان شده است تلقی می کند.  اما چیزی که ما در رابطه با دوستان چهار پایمان به صورت مشترک داریم چیست؟ جهان را رنگی می بینیم.
آیا سگ ها کوررنگ هستند؟

اگر چه تحقیقات اولیه نشان می داد که سگ ها قادر به درک رنگ نیستند، این مفهوم رایج که سگ ها سیاه و سفید می بینند، چیزی بیش از یک افسانه تکراری نیست.
دید رنگ سگ

شلبی رینشتین، DVM، MS، DACVO و یک متخصص چشم پزشکی دامپزشکی در مرکز تخصصی دامپزشکی و اورژانس در پنسیلوانیا می گوید: “برخلاف باور رایج، سگ ها می توانند رنگ ها را ببینند! با توجه به انواع خاصی از سلول های فتو رسپتور در شبکیه به نام مخروط، ممکن است بینایی رنگی امکان پذیر باشد. هنگامی که این سلول ها تحریک می شوند، سیگنالی را به مغز منتقل می کنند که به عنوان یک رنگ مشخص درک می شود.

انسان ها دارای سه نوع مخروط در شبکیه چشمشان هستند در صورتی که سگ ها از این مخروط دو نوع دارند، بنابراین توانایی آن ها در درک رنگ ها نسبت به انسان محدودتر است. ” مخروط ها در مقایسه با میله ها، در زمانی که قابلیت دیدن جزئیات دقیق مطرح می شود برتری دارند. بنابراین، انسان ها می توانند در مقایسه با سگ ها درک بهتری از جزییات چیزهایی که از نزدیک دیده می شوند، داشته باشند.

 

سلول های استوانه و مخروطی در چشم سگ ها


در حالی که سلول­های استوانه­‌ای (Rods) حساسیت بالایی به نور دارند و مسئول دریافت تاریکی و روشنایی هستند، سلولهای مخروطی (Cones) پستِ مهمِ دریافت و تشخیص رنگ­ها را برعهده دارند. ما توانایی دید در شب را مدیون تلاش سلول­های استوانه­‌ای هستیم اما به دلیل عدم حساسیت آن­ها به رنگ­ها، تشخیص رنگ­ در تاریکی دشوار شده و طیفی از خاکستری برای ما قابل رویت است. دلیل کم­کاری سلول­های مخروطی در شب، عدم وجود نور کافی است. در حقیقت آن­ها برای تحریک شدن به نور زیادی احتیاج دارند تا بتوانند دنیای رنگارنگ اطراف را با جزئیات برای ما به تصویر بکشند.
سلولهای چشمسلولهای استوانه ای و سلولهای مخروطی

چشم انسان­ ها در برابر چشم سگ­ ها


بیایید تعداد سلول­ها یا گیرنده­‌های نوری مخروطی و استوانه‌­ای را در چشم انسان و سگ با هم مقایسه کنیم.­ چشم انسان­ها دارای حدود 6 میلیون گیرنده نوریِ مخروطی است که در ناحیه­‌ای مرکزی، به نام Fovea  که بر روی لکه زرد چشم قرار دارد، متمرکز شده­‌اند. در اطراف این ناحیه تقریبا 120 میلیون گیرنده نوری استوانه‌­ای قرار دارد.

اما چشم سگ­ فقط 1.200.000 گیرنده مخروطی دارد و فاقد Fovea است. می توان گفت این مقدار حدودا معادل 20 درصد تعداد این نوع گیرنده‌­ها­ در چشم انسان می­‌شود. به عبارتی دیگر تعداد گیرنده­‌های مخروطی چشم سگ از چشم انسان بسیار کمتر است. در عوض سگ­ها دارای گیرنده­‌های نوری استوانه­‌ای بسیار زیادی هستند که تعداد آن­ها چندین برابر چشم انسان است، طوری که حساسیت چشم سگ­ها را نسبت به نور تا 5 برابر چشم انسان افزایش می­دهد.

 

رنگ هایی که سگ میبیند

برتری چشم سگ نسبت به انسان ها


میدان دید وسیع‌­تر از جمله مزایای داشتن چشم سگی است! در حالی که انسان­ها با داشتن میدان دید 180-190 درجه محدود شده‌­اند، اغلب نژادهای مختلف سگ­ها قادرند در یک نگاه تا 250 درجه از فضای اطراف خود را زیر نظر بگیرند.
مقایسه میدان دید سگ و انسانمقایسه میدان دید سگ و انسان

علاوه بر این، قدرت بینایی بسیار بالا در تاریکی، چشم سگ­ها را تبدیل به دوربین­­های فوق حرفه‌ای دید در شب کرده است. علت این امر داشتن گیرنده­‌های استوانه­‌ای بیشتر و مردمک بزرگ­تر نسبت به چشم انسان و وجود لایه‌­ای به نام پرده درخشان یا Tapetum است که مانند آینه در چشم سگ عمل می­‌کند. زمانی که پرتو نوری به چشم وارد می‌­شود، این لایه با بازتاب مکرر آن قدرت جذب نور را بالا برده و توانایی دیدن محیط اطراف را در تاریکی برای سگ فراهم می‌­کند. جالب است بدانید پرده درخشان باعث می­‌شود چشم سگ­ها در عکس­های یادگاری برق بزند!

 

چه رنگ از اسباب‌بازی را برای سگم بخرم؟

همان‌طور که در بالا گفتیم، از خرید اسباب‌بازی‌های قرمز و سبز خودداری کنید. برای بازی در بیرون از خانه اسباب‌بازی‌های آبی رنگ و برای داخل خانه اسباب‌بازی آبی، زرد یا حتی بنفش هم مناسب هستند.

منابع:

https://thebark.com/content/what-colors-do-dogs-see

https://animalkadeh.com/articles/dogs/how-do-dogs-see-the-world/

https://www.pedigree.com/dog-care/dog-facts/do-dogs-see-only-in-black-and-white


 نوشته شده توسط علیرضا کریمی در چهارشنبه 99/11/8 و ساعت 7:42 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 51
مجموع بازدیدها: 20560
جستجو در صفحه

خبر نامه